اخبار
کد خبر : 1555 ۱۳۹۴/۱۱/۰۵   

طنز/ آنقدر مستم که از ساقی شکایت می کنم!

وحید حاج سعیدی

این روزها معانی و کاربرد بسیاری از کلمات و حتی وسایل دچار یک دگردیسی اساسی و تپل شده اند و دیگر هیچ چیز سر جایش نیست. به قول شاعر « ای قطار، راهت را بگیر و برو ... (با برنامه ریزی های سازمان جهاد کشاورزی و زیتون کاری روی دامنه کوه،) دیگر نه کوه توان ریزش دارد و نه ریزعلی پیراهن اضافه؛ دیگر هیچ چیز مثل سابق نیست.» یکی از این موارد که از حالت مویرگی در آمده و به صورت کلونی در حال اشاعه و گسترش است تغییر ساختار و مختصات «فرهنگ شکوه و شکایت» است که رسماً در حال تبدیل شدن به یک گرفتاری ملی و قابل اعتنا است.

به گزارش نای قلم، البته شکوه و گلایه در ایام ماضی هم مسبوق به سابقه بوده ولی در گذشته ملت اگر عصبانی می شدند  خودشان را کنترل می کردند و در بدترین شرایط به یک سوال پرسیدن قانع بودند. مثل خدا بیامرز باباطاهر که می فرمود: «اگر دستم رسد بر چرخ گردون. . .  از او پرسم که این چین است و آن چون» منتهی  امروز خلق الله اعصابشان خیلی خط خطی است و بر این باورند « گر فلک با من نسازد چرخ را وارون کنم» و باقی ماجرا... ! در حقیقت نسل جدید و به طور کلی افراد این دوره زمانه  به طور کلی از زمین و زمان شاکی هستند و جالب تر اینکه هیچکس اراده یا حوصله کوچکترین تغییر در  خودش یا تلاش در جهت پیشگیری از معضل مورد نظر را ندارد و فقط به شکوه و شکایت بسنده می کنند و همه یکدیگر را به عدم رعایت اصول ابتدایی فرهنگ متهم می کنند. مثلاً طرف برای خرید یک سطل ماست از سر کوچه هم از خیر ماشین نمی گذرد؛ بعد در بزرگراه به خودرو های تک سرنشین بد و بیراه می گوید و قس علی هذا...

علی ای حال با عنایت به رویه ای که حقیر در حل معضلات اجتماعی در پیش گرفته است امروز به ذکر یک راهکار اجرایی و کم هزینه بسنده می کنم:

در حال حاضر یکی از کم هزینه ترین و بی دردسرترین راهکارها در حل معضلات اجتماعی تشکیل کمپین است. این روز ها شاهد تشکیل انواع و اقسام کمپین ها با چاشنی ها مختلف و انواع مخلفات هستیم. کمپین هایی نظیر «خرید خودروی صفر ممنوع»، «از  اختلاس بیزارم»، «ورزش آری، زمین خواری هرگز»، «من دیگه دست تو دماغم نمی کنم» گرفته تا کمپین «قطره قطره»، «سطل سطل» و ده ها کمپین ریز و درشت دیگر...

در واقع با عضویت در این کمپین ها که با حداقل هزینه ( ارسال یک پیامک یا یک کلیک) صورت می گیرد، تمام اعضا و جوراح فرهنگ در جامعه جلا پیدا می کند؛ چرا که در این رهیافت  نیازی به مطالعه و کتابخوانی، تحقیق و بررسی در خصوص مشکل مورد نظر، برگزاری سمینار و کنگره و همایش، تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی، دعوت از کارشناسان کت و شلواری، ساخت فیلم و کلیپ و انیمیشن و ... وجود نخواهد داشت و مشکل مورد نظر با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت ریشه ای از بیخ حل خواهد شد!

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا