اخبار
کد خبر : 1552 ۱۳۹۴/۱۱/۰۵   

کاهش میزان فوت کودکان زیر پنج سال در آذربایجان غربی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از کاهش میزان فوت کودکان زیر پنج سال در آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش نای قلم، رسول انتظار مهدی در گفت و گوی خبری اظهار کرد: با گذشت چندین سال از اجرای برنامه نظام مراقبت مرگ کودکان و اجرای مداخلات و اقدامات وسیعی که در سطح استان انجام گرفته، میزان مرگ کودکان 59-1 ماهه استان آذربایجان غربی از هفت در یک هزار تولد زنده در سال 1386 به 4.2 در یک هزار تولد زنده در سال 1393 کاهش داشته است.

وی افزود: آذربایجان غربی در مقایسه با آخرین گزارش کشوری که 4.8 در یک هزار تولد زنده است، در وضعیت به مراتب مطلوب تری قرار دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: نتایج به دست آمده از آمار مرگ و میر دوره نوزادی در استان نشان می دهد که شاخص مرگ و میر دوره نوزادی در سال 93، 8.6 درهزار تولد زنده است که از این میزان، 42.5 درصد از موارد مرگ نوزادان دختر و 57.3 درصد نوزادان پسر بوده است .

وی تصریح کرد: همچنین در استان آذربایجان غربی میزان تولد نوزاد نارس 34.5 درصد،  ناهنجاری های مادرزادی و کروموزومی 16درصد، حوادث و سوانح 2.2 درصد و عفونت ها دو درصد است.

انتظارمهدی همچنین مرگ ناشی از ناهنجاری های مادرزادی را 28 درصد (30 درصد ناهنجاری های قلبی و عروقی، 22درصد ناهنجاری های سیستم عصبی)، مرگ ناشی از حوادث و سوانح غیرعمدی را 25 درصد، مرگ ناشی از بیماری های غدد و متابولیک را هشت درصد، مرگ ناشی از بیماری های سیستم عصبی را هشت درصد و مرگ ناشی از بیماری های عفونی را شش درصد اعلام کرد.

کاهش مطلوب موارد فوت کودکان در آذربایجان غربی

وی با بیان اینکه کاهش مطلوب موارد فوت کودکان در کشور و آذربایجان غربی نتیجه مداخلات برنامه ای ملی-استانی است، تصریح کرد: مهم ترین مداخلات انجام گرفته تامین زیرساخت های خدمات مراقبت بهداشتی درمانی در سطح خانه های بهداشت (روستایی)، پایگاه های بهداشتی (شهری)، مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری با خدمات پزشک خانواده، گسترش دسترسی به خدمات بیمارستانی تخصصی در سراسر استان (افزایش تخت و بهبود دسترسی به خدمات پزشکان متخصص اطفال و فوق تخصصی نوزادان)، گسترش دسترسی به بخش ICU نوزادان در اکثر بیمارستان های استان و گسترش دسترسی به خدمات پایگاه های فوریت های پزشکی (115) در اقصی نقاط استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: به موازات گسترش دسترسی و بهره مندی آحاد جامعه استان به خدمات مراقبت بهداشتی و خدمات تخصصی، نظام ثبت فعال و فوری موارد فوت کودکان زیر پنج سال و بررسی علل فوت کودکان در کمیته های تخصصی شبکه های بهداشت و درمان و مراکز آموزشی درمانی نیز در دستور کار قرار گرفت.

گزارش موارد فوت کودکان تلفنی به مراکز بهداشت شهرستان ها

به گفته وی در همین راستا به صورت مستمر و منظم موارد فوت کودکان تلفنی به مراکز بهداشت شهرستان گزارش و برای تمام موارد فوت شده فرم بررسی محیطی و بیمارستانی تکمیل و مراتب در جلسات کمیته بررسی موارد مرگ کودکان با حضور متخصصان و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و برای اجتناب از موارد فوت مشابه برنامه های مداخله ای طراحی و به مورد اجرا گذاشته می شود.

 انتظارمهدی تصریح کرد: در طی سال های اخیر فعالیت ها و مداخلات انجام یافته با استفاده از تعاملات درون بخشی و برون بخشی سازنده با سایر ادارات و ارگان های دست اندرکار (فرمانداری، شهرداری، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش و بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان – کارگروه سلامت فرمانداری شهرستان ها....) موارد مرگ ناشی از حوادث و سوانح به طور چشمگیری کاهش یافته است.

وی در پایان سخنان خود ادامه داد: به منظور کاهش موارد مرگ کودکان ناشی از ناهنجاری های مادرزادی، برنامه های مداخله ای متعددی طراحی و به مورد اجرا گذاشته شده یا دردست اقدام قرار دارد که می توان به مشاوره ژنتیکی و غربالگری ناهنجاری های جنینی در دوران بارداری از جمله برای سندرم داون و بتا تالاسمی ماژور و ختم بارداری درصورت ضرورت با هماهنگی مراجع قانونی، غربالگری بدو تولد از نظر بیماریهای فنیل کتونوری و هیپو تیروئیدی، غربالگری 13 اختلال ژنتیکی/ کروموزومی به صورت ادغام یافته در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور اشاره کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا