اخبار
کد خبر : 15513 ۱۴۰۱/۰۲/۰۲   ۱۹:۰۷:۵۱

هشدار نسبت به جهش و افزایش کرونا؛
کرونا هوشمندانه در کمین است

سیدجلیل موسوی/ کل کشور و استان در شرایط حاضر در عرصه کرونا به ثبات نسبی رسیده است؛ اما باید بدانیم که میکروب‌ها و به ویژه ویروس کرونا موجودي هوشمند است و بسیار هوشمندانه عمل می‌کند؛ مرتب جهش دارد، رنگ عوض می‌کند، عقب می نشیند، تهاجم می کند، فرو می شود و برمی خیزد؛ و این ایجاب می‌کند که رفتار ما هم در مقابل آن کاملاً هوشمندانه، زیرکانه و با کیاست باشد؛ در غیر این صورت قافیه را خواهیم باخت.

گروهی از دانشمندان معتقدند در جنگ بین انسان و میکروب‌ها نهایتاً میکروب‌ها غالب خواهند شد و لذا توصیه می‌کنند حتی الامکان نباید به جنگ ریز موجودات رفت بلکه باید خود را مقاوم، آماده و مسلح کنیم که راه مقاومت واکسیناسیون و ارتقای سلامت و بهداشت و رعایت شیوه نامه هاي بهداشتی است.

بی شک بیماري‌هاي واگیر همچون سرخک، سرخچه، سیاه سرفه، اوریون، طاعون، آنفولانزا، سل و ..... که زمانی عالمگیر بودند و کشتارهاي وحشتناکی می‌کردند در سایه همین دو عامل به ویژه واکسیناسیون کاملاً کنترل و مدیریت شده اند. اما بروز بیماري هاي واگیر بازپدید و نوپدید مجدداً نگرانی در این حوزه را برانگیخته و سطح هشدارها را بالا برده است. محور بحث ما کرونا است و توجه شما را به نکات ذیل جلب می‌کنیم:

-خانواده کرونا ویروس ها صدها و هزاران سال بوده، هست و خواهد بود لذا ریشه کنی و نابودي آنها را از ذهن خود خارج کنیم. برنامه ما باید مقاوم سازي خود و مدیریت خوب کرونا باشد.

-در حال حاضر که ثبات نسبی در کشور و استان حاکم است در خلال چند هفته گذشته میانگین بستري روزانه در استان حدود 50 نفر و فوتی روزانه حدود چهار نفر بوده است (دو نفر PCR مثبت و دو نفر PCR منفی) و این یعنی داغدار شدن چهار خانواده بلکه چهار فامیل و طایفه است که قطعاً می شد گروهی از آنها را پیشگیري کرد؛ چون اکثر فوتی ها بیماري زمینه اي داشتند یا واکسن نزده بودند و یا واکسیناسیون آنها کامل نبوده است.

-در حال حاضر حدود 30 الی 40 درصد بیماران سرپایی، حدود 25 درصد بستري ها و حدود چهار درصد فوتی ها را گروه کودکان تشکیل می دهند. اگرچه 80 درصد فوتی کودکان داراي بیماري زمینه اي هستند ولی مرگ انسان ها غم انگیز و تأسف بار است و مرگ بچه ها غم انگیزتر و تأسف بارتر. آیا نمی‌شود بهتر از این مدیریت کرد؟!

-هرچقدر واکسیناسیون گسترده و فراگیر می شود تبلیغات ضدواکسن هم بیشتر و فراگیرتر می شود.  دست هاي پنهان با غوغا سالاري، راه انداختن کمپین هاي ضد واکسن، تجمعات و تظاهرات علیه آن و بیان عوارض و مشکلاتی که ربطی به واکسن ندارد؛ دنبال فروش داروهاي خود (چه صنعتی و چه گیاهی) و سود کلان خود هستند. تنها چیزي که براي آنها مطرح نیست جان انسان‌ها است! میلیاردها دوز واکسن کرونا در دنیا تولید و مصرف شده و می شود که قطعاً فواید آن بسیار بیشتر از عوارض آن است که اکثر قریب بها تفاق عوارض خفیف و قابل چشم پوشی است. اصولاً واکسن و دارویی نیست که هیچ عارضه اي نداشته باشد.

-در حال حاضر تنوع واکسن ها، گستردگی پایگاه هاي تزریقی، ایمنی زایی رضایت بخش واکسنها، عوارض کم و رایگان بودن خدمات ایجاب می کند شکرگزار این خدمات ارزنده نظام باشیم و این شکرگزاري در استقبال از واکسیناسیون و تکمیل آن متجلی میگردد. عمل در این حوزه حق النفس است و حق الناس و امر به واکسیناسیون از جلوه‌هاي بارز امربه معروف است.

-تاکنون در استان 95 هزار و 528 بیمار کرونایی بستري شده است با 52 هزار و 754 PCR مثبت و 42 هزار و 774  PCR منفی. 11 هزار و 123 فوتی کرونایی که هفت هزار و 555 نفر فوتی با PCR مثبت؛ سه هزار و 568 فوتی با PCR منفی بوده است. لذا نرخ مرگ ومیر کرونایی در بیماران بستري بیمارستانی 6/11 درصد میباشد. آیا این آمار و اسناد نباید ما را به تفکر وادارد؟! نیابد ما را تکانی بدهد؟! تا همه اعم از مسئولین و مردم به وظایف خودمان بهتر و جدي تر عمل کنیم و دیگران را هم ترغیب و تشویق به انجام تکالیف بنماییم؟!

-از جمعیت هدف 2 میلیون و 411 هزار و 92 نفر بالاي 18 سال فقط 43 درصد دوز سوم را دریافت کرده اند. یعنی 57 درصد و به عبارتی یک میلیون و 374 هزار و 322 نفر هنوز دوز سوم را تزریق نکرده اند درحالی که دوز سوم و گاه دوز چهارم بسیار مهم و حیاتی است. در بالغین ایمنی زایی دوز اول تقریباً هیچ، دوز دوم حدود 30 درصد و دوز سوم 70 الی 95 درصد است.

-از جمعیت هدف 425 هزار و 224 نفر کودکان پنج الی 11 سال 33 درصد نوبت اول و 13 درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده اند. این یعنی 67 درصد نوبت اول و 87 درصد نوبت دوم واکسن را دریافت نکرده اند. آیا این به معنی کوتاهی و سهل انگاري والدین در مراقبت از فرزندان نیست؟ آیا ما نباید کودکانمان را بهتر از این مراقبت کنیم؟!

-نوع واکسن کرونا در پایه هاي مختلف در ایران و استان موجود است (اسپوتنیک V، آسترازنیکا، برکت، بهارات، سینوفارم، پاستوکووك، اسپایکوژن، پاستوکووك پلاس، کووپارس رازي و فخرا) این تنوع واکسن در ایران اگر بی نظیر نباشد حداقل کم نظیر است. آیا باز بهانه اي براي نزدن واکسن می ماند؟! در استان ظرفیت تزریق 100 هزار دوز واکسن کرونا وجود دارد درحالیکه میزان تزریق 3 الی 4 هزار دوز در روز است.

-واکسیناسیون در تمام گروه هاي هدف لازم و ضروري است و در گروه ها و افراد پرخطر لازم تر و ضروري تر است. گروه هاي پرخطر در کودکان و بالغین بیشتر در معرض ابتلا به بیماري، طولانی شدن روند بیماري، وخامت و شدت بیماري و فوت هستند. سالمندان هم حتی اگر بیماري زمینه اي نداشته باشند پرخطر محسوب میگردند؛ لذا عقل سلیم حکم می‌کند که باید بیشتر مواظب سالمندان و بچه ها باشیم.

مخلص کلام اینکه کرونا با جهش هاي جدید و پی درپی خود و با رفتار کاملاً هوشمندانه همچنان در کمین است و مردم عزیز و شریف ایران باید خطر را جدي بگیرند و رفتار هوشمندانه متناسب داشته باشند؛ لذا در آستانه هفته سلامت همگان را توصیه می‌کنیم به:

الف) تمامی گروه هاي هدف واکسن تزریق نموده و واکسیناسیون خود را کامل کنیم.

 ب) تلاش در ارتقاي سلامت و بهداشت و رعایت دستورالعمل هاي بهداشتی را تا حدالامکان بنماییم.

 ج) رعایت اعتدال و اصلاح سبک زندگی و اهتمام به اصول سته ضررویه (اصول ششگانه) در طب سنتی را داشته باشیم.

د) به تبلیغات ضد واکسن توجه نکرده و خود نیز به آن دامن نزنیم. این از مصادیق بارز منکر است. اطلاعات از منابع معتبر و علمی اخذ کنیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا