Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 15464 ۱۴۰۱/۰۱/۲۷   ۲۱:۴۴:۲۹

روش دور ریختن دارو از طریق زباله منزل؛
دارو زباله نیست

 

فائزه شادفر/ برای بسیاری از ما این اتفاق افتاده که پس از مراجعه به پزشک و دریافت دارو، داروهای تجویزشده تا انتها مصرف نشوند. گرچه تصور اشتباه نگهداری این داروها در منزل برای روز مبادا بسیار خطرناک و نادرست است. ولی شاهد هستیم که جمع‌آوری و انبار داروها در خیلی از منازل در محلی به نام‌های قفسه دارویی و یا جعبه‌های دارویی، در آشپزخانه و یا یخچال صورت می‌گیرد.

داروخانه‌ها به‌هیچ‌عنوان مجاز به تحویل گرفتن داروی مصرف نشده از بیماران نمی‌باشند چراکه به‌محض خروج دارو از داروخانه شرایط نگهداری دارو از کنترل خارج می‌شود و به همین دلیل سلامت داروی مرجوعی به داروخانه زیر سؤال است. پس با غیرقانونی اعلام نمودن بازگشت دارو به داروخانه سلامت مصرف‌کنندگانی که داروهای خود را تنها از داروخانه تهیه می‌نمایند، حفظ خواهد شد. پس نظافت کلی عید زمان مناسبی است تا در هر منزلی به قفسه یا جعبه دارویی منزل خودسری بزنیم و به آن سروسامان دهیم گر چه داروها نقش مؤثری در درمان بسیاری از بیماری ها دارند ولی زمانی که دیگر نیازی به آن‌ها نباشد ضروری است که برای جلوگیری از خطرات احتمالی، داروها را به شکل مناسبی دور بریزیم. در اینجا روش‌های صحیح امحاء داروهای تاریخ گذشته و یا مصرف نشده را ذکر می‌نماییم هرچند که در برخی از کشورها روند مشخصی برای بازگرداندن دارو وجود دارد ولی ازآنجاکه در کشور ما این سیستم وجود ندارد شما می‌توانید از روش‌های ساده زیر برای دور ریختن دارو از طریق زباله منزل استفاده کنید.

-داروهایی که تاریخ انقضاء آن‌ها فرارسیده است از بسته‌بندی اصلی خارج نموده و داخل کیسه‌زباله ریخته و معدوم نمایید. برای جلوگیری از مصرف نا به‌جای داروهای دور ریخته شده بهتر است قرص‌ها و کپسول‌ها را با زباله‌های تر مانند تفاله چای مخلوط نمایید تا ظاهر ناخوشایند آن مانع مصرف، کودکان و ... شود

-تاریخ انقضا معمولاً به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه‌ی مقوایی داروها، همچنین در انتهای ورقه‌های آلومینیومی بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول‌ها بر روی شیشه آمپول و یال‌های تزریقی و در خصوص پمادها و کرم‌های موضعی بر روی انتهای تیوپ پماد و کرم و یا روی جعبه مقوایی آن حک‌شده است

-شربت متادون که برای درمان نگهدارنده اعتیاد به مواد مخدر توسط پزشک تجویز می‌شود بسیار خطرناک است و به‌هیچ‌عنوان نباید این دارو را در یخچال و در دسترس کودکان و یا در ظرف مخصوص فرآورده‌های خوراکی و نوشیدنی مثل بطری نوشابه نگهداری شود چراکه به‌اشتباه ممکن است خورده شده و منجر به مرگ گردد. برای امحاء، این دارو باید آن را در فاضلاب ریخت و بطری را پس از آبکشی دور انداخت.

-شربت‌های تاریخ گذشته را در فاضلاب خالی کرده و شیشه‌های آن را دور بریزید.

-سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک‌ها را بعد از گذشت ده روز از مصرفشان، در سطل زباله بیندازید

-قطره‌های چشمی که از باز شدن درب آن‌یک ماه گذشته است، دیگر استریل نیستند و باید دور ریخته شوند

-آمپول‌ها و سرنگ‌های تاریخ گذشته را در کیسه‌زباله بریزید و معدوم کنید.

-کرم‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی هم دارای تاریخ انقضایی (بسته به نوع فرآورده) از ۶ ماه تا ۲۴ ماه پس از باز کردن درب ظرف می‌باشند که به‌صورت یک عدد در کنار تصویر یک قوطی یا درب بازشده روی بسته‌بندی فرآورده ترسیم می‌شود. (بسیاری از لوازم‌آرایشی هم بعد از مدت اعلام‌شده بر روی بسته‌بندی، در صورت استفاده ایجاد عوارض می‌نمایند.)

-داروهایی که تاریخ انقضاء آن‌ها فرانرسیده است ولی استفاده‌ای در منزل ندارند قابل عودت به داروخانه و مراکز مشابه نمی‌باشند و بهتر است معدوم گردند. لازم به ذکر است داروخانه‌های سطح شهر از پس گرفتن دارو معذور می‌باشند. ممکن است در ایام تعطیلات عید دسترسی شما به داروخانه‌های روزانه به دلیل تعطیلی آن‌ها مقدور نباشد ولی همیشه دسترسی به داروخانه‌های شبانه‌روزی و برخی داروخانه‌هایی که به‌صورت شیفت از پیش تعیین فعال می‌باشد وجود دارد.

-چنانچه شما یا بستگان شما به دلیل ابتلا به بیماری مزمن. دارویی را به‌صورت مرتب مصرف می‌کنید مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان  تعطیلات و ضمن سفر در اختیار داشته باشید چراکه بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج، داروهای قلبی و فشارخون، داروهای ضدافسردگی اختلالات عصبی، داروهای ضد دیابت و چربی خون و برخی داروهای مسکن و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها بیمار را دچار مشکل خواهد کرد

- داروهای خود را به دوستانتان ندهید. چراکه پزشک بر اساس سابقه بیماری دارو را برای شما تجویز نموده است و دارویی که برای شما مؤثر بوده است چه‌بسا برای دیگری خطرناک باشند.

-اگر راه صحیح دور ریختن یک دارو را نمی‌دانید با شماره تلفن ۱۹۰ تماس بگیرید.

کارشناس داروسازی بالینی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا