اخبار
کد خبر : 15454 ۱۴۰۱/۰۱/۲۷   ۱۱:۵۸:۳۳

با توجه به کاهش بارش‌ها؛
باغات نباید توسعه پیدا کنند

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: با توجه به کاهش بارش‌ها، باغات نباید توسعه پیدا کنند.

به گزارش نای قلم، یاسر رهبردین در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت اظهار کرد: کشاورزان با رعایت الگوی کشت باید کشت محصولات کم‌آب مثل گندم و کلزا را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: کشاورزان از کشت‌های پرآب مثل یونجه و چغندرقند باید پرهیز کنند تا در بحث تامین آب شرب مشکلی نداشته باشیم.

معاون استاندار، اضافه کرد: با توجه به حجم مخازن سدهای شهرستان ماکو، درخصوص سد ماکو اولویت با تامین آب شرب و سد شهید قنبری کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم مورد تاکید است.

رهبردین تصریح کرد: سه شهرستان ماکو، شوط و پلدشت در پایاب سد ماکو به صورت مشترک از این آب در کشاورزی استفاده می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه حجم مخزن سد ماکو نسبت به سال‌های گذشته 57 درصد و حجم بارش ها نیز نسبت به سال گذشته 26 درصد کاهش داشته، ضروری بود که شورای حفاظت از منابع استان برای این منطقه تشکیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 16 میلیون مترمکعب آب شرب از سد ماکو برای شهرهای ماکو، شوط و تعدادی از روستاهایی که در مسیر قرار دارند، نیاز است، خاطرنشان کرد: مصوب شد که تامین آب شرب اولویت اول بوده و در کنار آن تامین حداقل آب کشاورزی براساس برنامه‌ای که جهاد کشاورزی ارائه می دهد، اولویت بعدی می باشد تا بتوانیم آب شرب را مدیریت کرده و مشکلی در تامین آب شرب نداشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به پایاب سد شهید جواد قنبری و وضعیت مشابه آن نسبت به سال گذشته، افزود: اما با توجه به کاهش بارش ها و افزایش دما، احتمالاً ورودی سد در ماه‌های آتی کم خواهد شد و ضروری است که به سمت کشت های کم آب مانند گندم و کلزا حرکت شود تا مشکلی در تامین آب کشاورزی در پایاب سد شهید جواد قنبری که در دو حوزه شهرستان‌های ماکو و شوط قرار دارد، وجود نداشته باشد.

رهبردین همچنین یادآوری کرد: در اراضی پایاب سد ماکو نیز امسال با توجه به اولویت تامین آب شرب و کمبود آب کشاورزی، جهاد کشاورزی برنامه‌هایی خواهد داد که اولویت با تامین آب باغاتی خواهد بود که هم اکنون وجود دارد.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا