اخبار
کد خبر : 15442 ۱۴۰۱/۰۱/۲۳   ۲۱:۳۷:۲۶

در بیانیه هیات داوران؛
رسانه‌ها وجدان بیدار مردم و افکار عمومی هستند

 

بیانیه هیات داوران جشنواره سوم رسانه‌نگاران انقلاب اسلامی در آذربایجان‌غربی توسط امید سیاح، رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مراسم اختتامیه جشنواره قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: انقلاب اسلامی نماد مطالبه گری و فریاد حق‌طلبی ملتی بود که تمام مرزهای سیاسی و فرهنگی خاورمیانه و جهان را درنوردید و تبدیل به الگویی برای رهایی و خیزش علیه امپریالیسم و سلطه نظام جهانی دوقطبی آن دوران شد. در چنین جامعه‌ای که مولود این انقلاب فرهنگی و بزرگ قرن گذشته است رسانه‌ها به‌عنوان وجدان بیدار مردم و افکار عمومی در نقد و نظارت بر امور و فعالیت‌ها، اطلاع‌رسانی صادقانه از پیروزی‌ها و شکست‌ها و زمینه‌سازی برای ایجاد همدلی و همبستگی و نظارت و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی، همواره باید پیشگام و پرچم‌دار بوده و بمانند.

این بیانیه افزوده است: پرونده سومین جشنواره رسانه نگاران انقلاب اسلامی در شرایطی بسته می‌شود که بارقه‌های پررنگ امید و انگیزه برای پیمودن راه پیچ‌وخم پیشروی رسانه‌های جمعی بیش‌ازپیش نمایان شده است، در این راه اما آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد، مسئولیت اجتماعی روزنامه‌نگاران است که به آنها گوشزد می‌کند در هر شرایطی باید براساس وجدان و اصول حرفه‌ای و اخلاقی و بر مدار مفاهمه، مُدارا، اخلاق، احترام متقابل و به رسمیت شناختن حقوق انسانی و شهروندی حرکت کنند.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: هیئت‌داوران با قدردانی از مشارکت وسیع اهالی محترم رسانه آذربایجان‌غربی در ارسال 116 اثر مکتوب و چندرسانه خویش به دبیرخانه این جشنواره و با تأکید بر فعال‌سازی ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف برکات و آثار انقلاب اسلامی، ارزیابی کلی خود را درباره آثار برتر در بخش‌های مقاله و یادداشت، گزارش، عکس خبری و اینفوگرافی به این شرح اعلام می‌کند.

هیئت‌داوران پس از بررسی آثار راه‌یافته به مرحله نهایی، بر این باورند که میانگین سطح کیفی آثار در برخی بخش‌ها قابل‌توجه است و برآیند آنها بیانگر بضاعت بسیار خوب رسانه‌ها در این استان است، مشروط بر آنکه رسانه نگاران برای ایفای نقش مؤثرتر همواره در اندیشه ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و بهره‌گیری از آموزش‌های کاربردی باشند.

بررسی آثار نشان می‌دهد که در بخش‌های مقاله و یادداشت و گزارش آثار چشمگیر و امیدوارکننده به دبیرخانه ارسال‌شده و در دو بخش عکس و اینفوگرافی نیز به‌رغم تعداد کم آثار ارسالی، اما درمجموع سطح کیفی آثار شایسته تقدیر است.

در ادامه بیانیه آمده است: هیات داوران توصیه می‌کنند رسانه‌نگاران استان، از کارهایی با مضمون تکراری و نخ‌نما شده دوری کنند؛ به‌خصوص در زمینه‌ی انتخاب سوژه.

 امید آن داریم در جشنواره‌های بعدی رسانه نگاران محترم آثاری را به بخش داوری ارسال نمایند که تناسب موضوعی و محتوایی با محورها و سرفصل‌های جشنواره داشته باشد.

گرچه یادداشت‌ها و مقالات خوبی به جشنواره ارسال و تا حدودی از طولانی‌نویسی و کلیشه نگاری اجتناب شده است اما بجاست تلاش بیشتری برای رعایت قواعد ادبی و روزنامه‌نگاری در محتوا و ساختار این‌گونه آثار از سوی رسانه‌نگاران استان صورت پذیرد.

در بخش عکس و اینفوگرافی و با توجه به جایگاه عناصر بصری در روزنامه‌نگاری نوین و اقبال مردم به این شیوه اطلاع‌رسانی متأسفانه آثار کمی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که هیئت‌داوران با تأکید بر گسترش زاویه دید و نگاه خلاقانه و رعایت اصول حرفه‌ای اقدام به انتخاب آثار برتر کرد هرچند که با توجه به توانمندی‌های موجود در میانه عکاسان خبری و گرافیست‌های رسانه‌ای استان انتظار آثار بهتری برای این جشنواره می‌رفت.

از یاد نبریم که در رسانه‌های امروز شکل و محتوا، عناصری تفکیک‌ناپذیر و مکمل‌اند.

شاید بتوان نقطه قوت آثار ارسالی این دوره را در گزارش رسانه‌ای دید که انتخاب سوژه‌های مناسب و تیتر زنی، پرورش سوژه و رعایت اصول و مبانی گزارش‌نویسی از نقاط قوت سومین جشنواره رسانه نگاران انقلاب از دید هیات داوران است.

نه عزیزانی که در این رقابت امتیازی به دست آورده‌اند در کار حرفه‌ای یگانه‌اند و نه آنان که به این امتیاز نرسیده‌اند. رسانه‌نگاری حرفۀ غرور یا سرخوردگی نیست. این میدان فراخ‌تر و ژرف‌تر از یک رقابت است.

هیئت‌داوران جشنواره سوم اعلام می‌دارد؛ کوشیده ‌است در همه مسیر داوری تا امروز که روز قدردانی از رسانه نگاران است به مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خویش در قضاوتی عادلانه پایبند باشند، هرچند که بر این داوری هم می‌شود نقدی روا داشت، اما تلاش ما این بوده که تا جای امکان درست و منطبق با اصول حرفه‌ای داوری کنیم، درنهایت قاب جشنواره سوم را با این امید به دیوار حافظه می‌آویزیم که نقطه عظیمی باشد به‌سوی فردایی بهتر و روزهایی پررونق‌تر برای مطبوعات.

هیات داوران جشنواره سوم رسانه نگاران انقلاب اسلامی در آذربایجان‌غربی

دکتر یوسف پیربوداقی

دکتر شفیع بهرامیان

امید سیاح

جشنواره رسانه نگاران انقلاب در چهار بخش یادداشت، گزارش، عکس خبری و اینفوگرافی برگزار شد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا