اخبار
کد خبر : 15432 ۱۴۰۱/۰۱/۲۲   ۱۷:۱۷:۵۲

یک کارشناس دارویی:
آذربایجان غربی در کشور بیشترین مسمومیت با قارچ را دارد

 

کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: در چهار سال گذشته، آذربایجان غربی در جمع پنج استان با بیشترین میزان مسمومیت با قارچ‌های خود رو و سمی در کشور قرار دارد.

به گزارش نای قلم، صحرا زاهدی امروز در گفتگوی خبری اظهار کرد: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های خود رو، همه‌ساله در ابتدای سال متأسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم.

وی با تاکید به اینکه مردم باید توجه بیشتری به مسمومیت از این نوع داشته باشند، افزود: آذربایجان غربی از جمله استان هایی است که به ویژه در فصل بهار با این معضل همواره مواجه بوده و این امر مشکلات جدی را برای سلامتی برخی شهروندان ایجاد کرده است.

کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: این موارد با آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی و ارائه هشدار به‌موقع قابل‌پیشگیری خواهد بود و توصیه می‌شود شهروندان از مصرف قارچ‌های خود رو به ویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان از جمله درختان خشک‌شده می‌رویند یا قارچ‌های جمع‌آوری‌شده توسط افراد بومی، خودداری کنند.

زاهدی اظهار کرد: مردم برای حفظ سلامت خود و خانواده تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز است، خریداری و مصرف کنند.

وی گفت: مشکل استفاده از قارچ های خود رو در سلامتی افراد بسیار جدی است و باید توجه داشت که مصرف خوراکی قارچ‌های سمی، منجر به فوت، نارسایی کبدی و بستری شدن بسیاری از هموطنان می شود.

زاهدی افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ نباید توجه شوود.

کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خود رو، هر چه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

زاهدی تاکید کرد: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا