اخبار
کد خبر : 15426 ۱۴۰۱/۰۱/۲۲   ۱۵:۵۷:۵۹

در آذربایجان‌غربی؛
28 هزار هکتار از گندم‌زارها دچار سرمازدگی شد

 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: 28 هزار هکتار از گندم ‌زارهای استان دچار سرمازدگی شد.

به گزارش نای قلم، پرویز وحدت در گفتگویی اظهار کرد: ۱۱ هزار هکتار از مزارع گندم آبی معادل ۱۵ درصد و ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم دیم، معادل ۱۷ درصد دچار خسارت سرمازدگی شده است.

وی افزود: ۳۸۱ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم رفته است که ۹۱ هزار هکتار کشت آبی و بیش از ۲۹۰ هزار هکتار نیز به صورت کشت دیم است.

وحدت، با اشاره به وضعیت سبز مزارع گندم استان تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳ درصد مزارع در مرحله شروع پنجه زنی، ۱۶.۶ درصد پنجه‌زنی کامل، ۳۷ درصد سه تا چهار برگی و ۱.۲ درصد در مرحله یک برگی قرار دارند.

وی، با بیان اینکه امسال ۱۵۶ هزار هکتار از مزارع دیم استان در اجرای طرح جهش تولید زیر کشت قرار گرفته است، اذعان کرد: امسال سطح بیمه محصولات زراعی نیز در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده اما نیاز است فرهنگ سازی لازم برای توسعه عملیات بیمه گری در سایر محصولات کشاورزی نیز انجام گیرد.

وحدت، با اشاره به رصد و پایش مستمر اراضی گندم زار و مبارزه با علف‌های هرز تصریح کرد: تاکنون در سطح پنج هزار و ۲۳۵ هکتار از مزارع استان مبارزه با علف‌های هرز انجام گرفته و تاکنون اثری از بیماری زنگ گندم در مزارع مشاهده نشده است.

به گفته وی به کشاورزانی که تاکنون در مزارع خود از کودهای پاییزه استفاده نکرده‌اند، توصیه می‌‌شود برای افزایش بازدهی مزارع، نسبت به محلول پاشی کودی، استفاده از کود سرک و ریزمغذی‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه و مبارزه به موقع با آفات سن و آفات همگانی و علف‌های هرز اقدام کنند.

سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌غربی زیر کشت گندم قرار می‌گیرد.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا