اخبار
کد خبر : 15376 ۱۴۰۱/۰۱/۱۶   ۱۹:۲۳:۴۸

یادداشت؛
پیش‌نیازهای توسعه تکاب

 

محمدعلی خالق‌نژاد/ ارتباط متقابل "مشارکت" و "توسعه" نقش بسزایی در بهبود زندگی و معیشت مردم دارد. توسعه پایدار جامعه ابعاد وسیعی دارد که یکی از آنها "توسعه عمرانی" است که از ابعاد مهم و تعیین‌کننده آن به شمار می‌رود. وقتی که گفته می‌شود توسعه و مشارکت ارتباط متقابلی دارند اینگونه به ذهن متبادر می‌گردد که یکی از اهداف توسعه همان مشارکت است که از آن به عنوان ابزار توسعه که در این مقال مقصود "توسعه عمرانی" است نام برده می‌شود.

در نوشتار حاضر سعی بلیغ خواهد شد که در تبیین مطلب بیشتر از عواملی که در توسعه این شهر می‌توانند موثر و مفید فایده واقع شوند سخن به میان آید. مشارکت و توسعه از نظر کمیّت و کیفیّت ارتباط وثیق و تنگاتنگی باهم دارند به نحوی که هر اندازه کیفیّت یا کمیّت مشارکت در جامعه ای متزلزل بوده و دارای نقصان باشد آن جامعه به همان اندازه و شاید چندین برابر بیشتر از قطار توسعه عقب خواهد ماند. از این روست شهرستان تکاب به دلایل عمده از جمله دارا بودن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و فراوان توسعه از قبیل مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان، دو معدن غنی طلا کارخانه‌های استحصال و فرآوری طلا و انواع معادن سنگ، صنعت فرش دستباف که شهرت جهانی داشته و به فرش "آهنین افشار"معروف است، جاذبه‌های توریستی و گردشگری  و... هنوز جزو ۳۱ شهر کمتر توسعه یافته کشور به شمار می رود و حتی نسبت به شهرهای همجوار خود نیز از قطار توسعه عقب‌مانده و تا رسیدن به توسعه متوازن فاصله زیادی دارد که کاستن از این فاصله یا از بین بردن آن همّت بالا و توجه ویژه و کار جهادی می طلبد. با توضیحات پیش گفته مقوله مشارکت و توسعه تکاب را مورد بحث و کنکاش قرار می دهیم.

ابتدا ذکر این مطلب ضروری است که تاکنون از صاحب این قلم مقالات و نوشتارهای متعددی درخصوص توسعه‌نیافتگی تکاب به رشته تحریر درآمده ولی مورد بی مهری قرار گرفته و به بوته نسیان و فراموشی سپرده شده است. حال مجددا در نوشتار حاضر چهار عامل برای توسعه تکاب به عنوان پیش نیاز در منظرومرعی مسئولان بالادستی استانی و شهرستانی قرار می‌گیرد :

-لزوم مشارکت همگانی در توسعه تکاب

توسعه و پیشرفت تکاب نیازمند مشارکت همگانی و حفظ روحیه امیدواری است. امید به "تحول"، "پیشرفت"و "اشتغال مولد" که همواره خواست و مطالبه اصلی مردم بوده و توجه ویژه و همت والا و پیگرانه مسئولان را می طلبد که چشم انداز و بارقه های آن با استقرار مدیریت ارشد شهرستان در دولت سیزدهم و سفر اخیر استاندار در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ و تشکیل شورای برنامه ریزی استان با محوریت توسعه تکاب با تصویب ۹۸مصوبه برای توسعه و عمران تکاب هویدا شد که امید به حرکت و پیشرفت قطار توسعه را در دل مردم زنده ساخت .

انتظار می‌رود با سازوکارهای منطقی و عقلانی زمینه مشارکت مردم در طرح‌های توسعه‌ای فراهم شود. مشارکت مردم بخش مهمی از برنامه عبور تکاب از محرومیت‌های تاریخی می‌تواند به شمار آید. این مشارکت در سهیم بودن اقشار مختلف مردم و گروه‌های مرجع در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها متبلور می شود. حضور نخبگان، جوانان تحصیل کرده جویای کار در میدان و بها دادن به آنها زمینه‌ساز مشارکت همگانی خواهد بود.

-استفاده از مدیران خلاق، کارآمد و توانمند

با توجه به این عامل برای پیشبرد اهداف توسعه ای و حل مشکلات چندین ساله تکاب نمی‌توان تنها به کار و فعالیت عادی صرف اکتفا کرد. امری بدیهی است که تکاب محرومیت‌ها و عقب‌ماندگی‌های عدیده ای دارد که گذر از این محرومیت‌های تاریخی مستلزم همت بالا و تلاش مضاعف مدیران است .

توسعه تکاب در کنار برنامه ریزی مدون و مشارکت مردمی به مدیران لایق، کارآمد، توانمند و تلاشگر و مسئولیت پذیر نیازمند است. مدیران خلاق و آینده نگر با برنامه، پویا و چابک و در یک کلام  بنا به فرموده شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی "عاشق خدمت و نه شیفته قدرت" که بتوانند با روحیه کار و تلاش مضاعف همگام با نماینده عالی دولت در شهرستان که عزمی جدی و راسخ برای عمران و آبادانی تکاب دارد توان عملیاتی کردن برنامه‌هایی را که دولت و مدیران بالادستی و استانی تدوین کرده و یا در دست تدوین دارند، داشته باشند.

تکاب اینک به مدیرانی با برنامه، نبوغ و خلاقیت نیاز دارد چراکه دیگر دیر شده و به قول استاندار محترم آذربایجان غربی "وقت آزمون و خطا نیست" بلکه هنگامه کار و عمل است و باید گفت مدیریت در شهرستان تکاب کار عاجل و عمل اورژانسی می طلبد که تحقق این امر با تلاش مدیرانی که به واقع امرعاشق خدمت بوده و درد توسعه و عمران و آبادانی شهر را داشته باشند میسر خواهد بود.

-استفاده بهینه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و خدادادی شهرستان

همان طوری که در شق اول نوشتار آورده شد تکاب علاوه بر جاذبه های فراوان توریستی و گردشگری از قبیل میراث جهانی تخت سلیمان، چمن متحرک(چملی گُل)، طبیعت سرسبز وبکر و...و انواع  صنایع دستی، فرش دستباف که شهرت جهانی داشته و به "فرش آهنین افشار" معروف است و سال گذشته ثبت ملی هم شده، مجمع الجزایری از معادن من جمله ۲معدن غنی طلا و بیش از ۵۰ معدن انواع سنگ‌های ساختمانی و تزئینی فعال نیز می باشد که جملگی پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای قرار دادن شهرستان در مسیر توسعه به شمار می‌روند مشروط بر اینکه از ظرفیت‌های این منابع عظیم وفق ماده ۱۴قانون معادن و تبصره‌های آن در راستای عمران و توسعه منطقه بهره گرفته شود.

"تبصره۶ (الحاقی 1390.08.22) قانون معادن اشعار می‌دارد" دولت مکلف است پانزده درصد از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه نماید به طوری که تمام اعتبارات یاد شده جهت ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن درآن واقع شده اختصاص یابد."

حال اگر چنانچه این  ۱۵درصد مصرح در قانون فوق الاشاره از معدنکاران ستانده شده و به شهرستان تعلق گیرد و نیز با ایجاد شهرک سنگ و صنایع پایین دستی توسط صاحبان معادن ضمن ایجاد اشتغال در منطقه و کاهش بیکاری از خام فروشی نیز جلوگیری گردد قطعا عاملی موثر و موتور محرکه ای برای توسعه و پیشرفت شهرستان خواهد بود.

در این زمینه شواهد و قرائن موجود بیانگر آنست که مدیریت ارشد شهرستان (فرماندار) درهم افزایی وتعامل با نماینده مجلس عزم و اراده ای جدی بر تحقق این امر و دریافت    ۱۵درصد حقوق قانونی ازمعادن و هزینه کرد آن در شهرستان وجود دارد. در این صورت است که می‌توان آینده‌ای بهتر و چشم‌اندازی روشن برای حذف پسوند "محرومیت" از شهرستان تکاب متصور شد.

-وحدت و وفاق و همدلی

تمام موارد پیش گفته و برنامه‌هایی که فرماندار محترم تکاب و نماینده محترم مجلس در راستای توسعه یافتگی تکاب تدارک دیده اند زمانی موفق و نتیجه بخش خواهد بود که شاهد وحدت و انسجام باشیم چراکه وحدت رمز پیروزی است وحدت و اتحاد میان مسئولان، آحاد مردم، اقوام مختلف شهرستان یکی دیگر از پیش نیازهای اصلی توسعه پایدار است. باید زمینه ها و بسترهای ایجاد اختلاف و تفرقه شناسایی و حذف شود. در کنار وحدت اقوام که سالیان متمادی است در کنار هم وحدتی مثال زدنی را تجربه می کنند ضروریست انسجام و همدلی وهمکاری بین بخشی در میان مسئولان دستگاه‌های اجرایی از یکسو و بین مردم و مسئولان از دیگر سو ایجاد گشته تا از بستر همین وحدت و همدلی مسیر مشارکت همگانی برای توسعه یافتگی و عمران و آبادانی فراهم آید.

روزنامه‌نگار و فعال مطبوعاتی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا