اخبار
کد خبر : 15333 ۱۴۰۱/۰۱/۰۹   ۲۰:۰۲:۰۷

رییس پارک علم و فناوری استان:
ضرورت گسترش گفتمان فناوری و نوآوری/ نوآوری یک کالای لوکس نیست

 

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با تاكيد بر اينكه توسعه بخش فناوري نيازمند فرهنگ سازي و تغيير باور مديران است، گفت: نوآوری، امروز دیگر یک کالای لوکس و تشریفاتی نیست که تنها بتوان هر از گاهی به آن پرداخت.

به گزارش نای قلم، غلامرضا منصورفر عصر امروز در نشست خبری اظهار کرد: دولت همانطور که در حوزه‌های امنیت، سلامت و آموزش سرمایه‌گذاری می‌کند باید به نوآوری و فناوری نیز به چشم یکی از اصول پیشرفت اقتصادی نگاه و در این بخش هزینه کند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت و سایر قوا از شرکت‌های دانش بنیان و فناور گفت: توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و نوآور در مسیر توسعه و پیشرفت استان لازم و ضروری است و همگی وظیفه داریم از ایده های خلاقانه و مبتکرانه حمایت کنیم، زیرا این مهم علاوه بر اشتغالزایی، افزایش تولید و رونق اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

رییس پارک علم و فناوری استان با تاکید به اینکه گفتمان فناوری و نوآوری باید در جامعه گسترش یابد، افزود: فناوری و نوآوری، زمینه ساز توسعه اقتصادی و راه حل مشکلات اشتغال است.

منصورفر افزود: از لحاظ کمی شرایط فعلی شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

* اقتصاد دانش بنیان؛ یکی از بهترین مولفه‌های توسعه اقتصادی

رییس پارک علم و فناوری استان اذعان کرد: یکی از بهترین مولفه‌های توسعه اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان است، لذا باید در این بخش هزینه و سرمایه گذاری های لازم صورت گیرد.

منصورفر به جایگاه تولید علم در کشور اشاره کرد و گفت: ایران در تولید علم جهش و پیشرفت خوبی داشته و هم اکنون رتبه 15 را در تولید علم دارد درحالیکه در زمینه فناوری و نوآوری رتبه 60 است که این عقب ماندگی باید با تلاش و کوشش واحدهای فناور ارتقا یابد.

وی ادامه داد: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها فعال می‌شود تا از پتانسیل مجموعه‌های استانی در مسیر توسعه استفاده شود.

به گفته منصورفر، ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با ریاست استاندار و دبیری پارک علم و فناوری به منظور تسهیل در مسیر متنوع‌سازی زیست‌بوم نوآوری تشکیل می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری استان تصریح کرد: بدون تردید با بهره مندی بخش تولید و خدمات از دانش نوین بر پایه های فناوری، شاهد کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و اشتغالزایی پایدار و موثر در استان خواهیم بود.

منصورفر در بخش دیگری از سخنانش به بحث جزیره‌ای عمل کردن مراکز اشاره و خاطرنشان کرد: بین مراکز باید ارتباط سیستماتیک برقرار شود تا با تفکر سیستمی و کل نگر به مسائل بیندیشند و برای حل مشکلات هم افزایی کنند.

* سازماندهی و ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان

وی در عین حال اظهار کرد: سازماندهی و ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این بخش از اولویت‌های پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی طی سال جاری است.

رییس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه ۱۳۰ شرکت فناور و دانش بنیان در این پارک علم و فناوری مستقر هستند، گفت: ۳۰ شرکت از این تعداد جزو شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

منصورفر افزود: ۲۲ شرکت دانش بنیان نیز خارج از پارک علم و فناوری استان در حال فعالیت هستند.

وی گفت: در پارک علم و فناوری استان یک هزار نفر مشغول فعالیت هستند.

رییس پارک علم و فناوری استان همچنین اظهار کرد: فعالیت مرکز رشد در حوزه کشاورزی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان آغاز شده و پنج شرکت در محل مستقر شده است.

به گفته منصورفر، تولیدات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در زمینه‌های تجارت و بازگانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک، کشاورزی و اکوتوریسم منابع طبیعی، تولید و اتوماسیون، شیمی و پلیمر، معدن، هوا و فضا و انرژی‌های نوین زیست فناوری است که بیشترین و قویترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و الکترونیک مشغول فعالیت هستند.

دی ماه سال گذشته استاندار آذربایجان غربی از پارک علم و فناوری استان بازدید به عمل آورد که در جلسه‌ای ضعف زیرساخت‌های فیزیکی، تامین اعتبار برای برج‌های فناوری، تخصیص اعتبار و یارانه‌های تسهیلاتی و افزایش زمان بازپرداخت آنها، نبود راه دسترسی مناسب، محوطه‌سازی داخل محدوده، ايجاد زمينه براي توسعه صادرات و محصور نبودن فضای فیزیکی پارک برای اعمال قوانین گمرکی از جمله مشکلات پارک علم و فناوری استان عنوان شد، رئیس پارک علم و فناوری استان در پاسخ به اینکه چند درصد مطالبات تحقق یافته است، گفت: دستورات لازم صادر شده و تمام مطالبات در مرحله اقدام است.

*حاکمیت نگاه جدید به موضوع فناوری در استان

منصورفر اذعان کرد: نگاه جدیدی در استان در بحث نوآوری و فناوری حاکم شده است و باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری، شکل گرفتند.

تعمیق ارتباط بین دانشگاه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی، واحدهای تولیدی و مراکز تصمیم‌گیری دولتی در جهت توسعه فناوری و علوم کاربردی، از جمله اهداف ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری است.

از طرف دیگر پارک‌های فناوری به عنوان ابزار جلب شرکت‌های مبتنی بر فناوری پیشرفته در سطح بین‌المللی شناخته می‌شوند و علاوه بر آن محملی برای جذب متخصصان و توسعه فعالیت کارآفرینان هستند.

پارك علم و فناوري آذربایجان غربی سال 1384 تاسیس و از سال 1394 به عنوان یک دستگاه مستقل ملی در استان در حال فعالیت است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا