Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1527 ۱۳۹۴/۱۱/۰۴   

کمپین آگاهسازی مشاوره ژنتیک در آذربایجان غربی آغاز شد

کمپین ژنتیک با هدف آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ناشی از آن در آذربایجان غربی آغاز شد.

به گزارش نای قلم، معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران گفت که این برنامه در مرکز استان توسط بهزیستی به صورت پایلوت اجرا می شود.

پروین محمد پوری رسم شجره‌نامه خانوادگی را مطمئن‌ترین راه برای تشخیص بیماری‌های ژنتیکی عنوان و توضیح داد که رسم شجره‌نامه کامل با اطلاعات دقیق و غربالگری اختلالات ژنتیک افراد 25-15 سال و شناسایی افراد ناقل در دبیرستان های دخترانه از برنامه های پیش بینی شده در کمپین آگاهسازی مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج است.

انجام تمام آزمایش های ژنتیک برای زوجین رایگان است

وی از رایگان بودن انجام تمام آزمایش های ژنتیک برای زوجین خبر داد و اینکه برای اجرای این کمپین تیمی تخصصی متشکل از پرستاران و پزشکان متخصص در امر ژنتیک همکاری دارند.

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی افزود: در هر دقیقه هشت کودک معلول در دنیا متولد می شود و بر اساس گزارش های منتشر شده یک تا سه درصد از جمعیت های مختلف دنیا به عقب ماندگی ذهنی مبتلا هستند که آمار آن در کشورهای در حال توسعه دو تا چهار برابر کشورهای پیشرفته تخمین زده می شود.

به گفته معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی، در ایران سالانه حدود 30 تا 40 هزار نفر کودک معلول متولد می شود و تولد فرزند معلول موجب تحمیل هزینه های سنگین بر خانواده و جامعه می شود.

وی متذکر شد در استان آذربایجان غربی سالانه یک و نیم میلیارد تومان برای یارانه نگهداری از معلولان ذهنی، جسمی و روانی پرداخت می شود که به همین میزان نیز خانواده ها پرداخت می کنند.

به گفته محمد پوری عوامل محیطی مانند درصد بالای ازدواج های فامیلی، شیوه بالای بیماری های خونی همچون تالاسمی و ناآگاهی مردم درباره پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و ناتوانایی ها، در بروز بیماری های ژنتیک و معلولیت ها نقش دارند لذا در صورتی که جوانان پیش از ازدواج در مشاوره های ژنتیک شرکت کرده و اقدام به دادن آزمایش های ژنتیک کنند، به حتم می توان تا اندازه زیادی از تولد کودکان مبتلا به اختلالات ژنتیکی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا