Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 15261 ۱۴۰۰/۱۲/۲۵   ۰۰:۰۵:۳۹

استاندار آذربایجان غربی:
سالم‌سازی در حوزه رسانه‌ها ضروری است

 

استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت سالم‌سازی در حوزه رسانه‌ها تاکید کرد.

به گزارش نای قلم، محمدصادق معتمدیان امشب در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: رسانه‌های بی‌هویت، حد و مرزی قائل نیستند، منشور اخلاقی ندارند، به عرصه‌های خصوصی افراد ورود پیدا کرده و تخریب می‌کنند لذا باید آنها را به انزوا ببریم.

وی با بیان اینکه حوزه نقد و تخریب باید تفکیک شود، افزود: کسانی که در رسانه‌ها فعالیت دارند باید شناسنامه‌دار و مسوولیت‌پذیر باشند.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: در وحله اول اداره کل فرهنگ و ارشاد استان باید فراخوان دهد تا رسانه‌ها اقدام به اخذ مجوز کنند در وحله دوم با کسانی که به دنبال تخریب و برهم زدن آرامش مردم هستند، برخورد می‌شود چرا که نباید احساس کنند از حاشیه امنی برخوردارند.

* اجازه مداخلات و واگرایی‌ها را نمی دهیم

معتمدیان در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: جریانات شوونیستی به دنبال واگرایی‌های منطقه ای هستند که اجازه مداخلات و واگرایی‌ها را نمی‌دهیم.

وی اذعان کرد: باید هوشیارانه رصد کنیم و اجازه ندهیم معدود رسانه‌های مساله‌دار، بی‌هویت و بی‌شناسنامه اختلاف‌افکنی کنند و مردم را در مقابل هم و نظام قرار دهند.

معتمدیان با اشاره به اینکه کثرت‌گرایی یکی از سیاست‌ کلان جمهوری اسلامی ایران است، افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال قومیت‌ها کاملا شفاف و مشخص است.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: امروز بزرگترین آسیب کشور ما اختلاف‌افکنی بین اقشار و ارکان مختلف و مهمترین نیاز کشور انسجام و همدلی است.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان ایران اسلامی شبانه روز از طریق رسانه ها و شبکه های مجازی تلاش و هزینه می کنند تا ناامیدی، یاس و اختلاف افکنی را به جامعه ما تزریق کنند.

*رسانه‌ها تهدیدات را به فرصت‌ها تبدیل کنند

معتمدیان تاکید کرد: این رسانه ها هستند که باید تهدیدات را به فرصت‌ها تبدیل کنند.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید به اینکه فرهنگ مطالبه گری را باید در استان نهادینه کنیم، تصریح کرد: فاصله دستگاه های اجرایی با رسانه ها نیازمند تعامل دوجانبه است و ضروری است اعتمادسازی بین رسانه ها و دستگاه های اجرایی ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر جذب سرمایه گذاری بخش های دولتی چون ایمیدرو و شستا و نهادهای حاکمیتی، گفت: آذربایجان غربی ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف دارد که با جذب سرمایه گذار می توان آنها را به شکوفایی رساند.

*کمبود سرمایه ورودی یکی از مهمترین چالش های استان

معتمدیان اظهار کرد: کمبود سرمایه ورودی یکی از مهمترین چالش های استان است، ما ناگزیر به جذب سرمایه گذار هستیم و باید موانع موجود در این مسیر را برداریم که نخستین گام ها در این خصوص برداشته شده است.

وی افزود: ورود سرمایه به آذربایجان غربی در این برهه بسیار مهم و اساسی است و باید همه ملزومات در این خصوص اجرایی شود.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: متاسفانه در سال های طولانی گذشته، سرمایه گذاری خاصی از سوی نهادهای دولتی، حکومتی، خصولتی و خصوصی در استان صورت نگرفته و همین امر، موجب عقب ماندگی ما شده که امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته، این امر تغییر یابد.

معتمدیان تاکید کرد: باید نهادهای مسوول، مشوق‌های لازم را برای جذب سرمایه در استان ایجاد کنند که در این مسیر، همه مسوولیت دارند.

* روند کند و پرمانع جذب سرمایه گذار

وی روند کند و پرمانع جذب سرمایه گذار را مهمترین عامل فرار بخش خصوصی از سرمایه گذاری در آذربایجان غربی دانست و اظهار کرد: بخش عمده ای از اقدامات در این راستا به هماهنگی بین نهادها و توجه مدیران به توسعه استان با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز دارد که البته نباید از قانون چشم پوشی کرد ولی تبصره های زیادی در قوانین وجود دارد که می توان از این ظرفیت بهره برد.

معتمدیان با اشاره به اینکه  یکی از دلایل فرار سرمایه گذاری سخت بودن مسیر سرمایه گذاری و عدم حمایت و همراهی دولت‌ها در ادوار گذشته تاکنون است، تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند در معرفی داشته‌ها و ظرفیت‌های استان نقش موثری ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها ظرفیت‌های مغفول مانده استان را برای جذب و حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در سطح ملی و بین المللی معرفی کنند.

معتمدیان گفت: آذربایجان غربی یک استان برخوردار از ثروت است ولی هنوز ریل گذاری مناسبی برای توسعه آذربایجان غربی انجام نشده و درآمد سرانه در آن بسیار پایین است.

استاندار آذربایجان غربی در خصوص چالش های موجود استان گفت: ما استانی برخوردار از نعمات و مواهب الهی در بخش های مختلف کشاورزی، معدن، حمل و نقل، آب و خاک هستیم ولی از این داشته ها به خوبی استفاده نمی شود، لذا باید بر اساس مزیت‌ها حرکت کرد.

*ضرورت فعال سازی دیپلماسی منطقه ای

وی همچنین با تاکید بر فعال سازی دیپلماسی منطقه ای، ادامه داد:  دولت به دنبال تقویت ارتباط با کشورهای همسایه است، بر این مبنا به دنبال تقویت دیپلماسی منطقه ای با کمک استانداران مناطق مرزی کشور است.

به گفته استاندار آذربایجان غربی، با توجه به مرز مشترک آذربایجان غربی با سه کشور و ظرفیت های متعدد مرزی، پیگیر جدی روانسازی در مرزهای استان هستیم.

معتمدیان ادامه داد: فعال سازی دیپلماسی منطقه ای می تواند ظرفیت های آذربایجان غربی را در حوزه جذب سرمایه، توسعه گردشگری، توسعه تجارت بین الملل بارور کند.

استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی هشت درصدی در بودجه سال آینده برای استان هدف‌گذاری شده و اولویت اصلی کار مسئولان در سطح استان به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: تحقق این میزان رشد اقتصادی در استان نیازمند فراهم کردن زمینه‌های لازم در سیاست‌گذاری کلان و رسیدگی به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی است.

معتمدیان از ایجاد صندوق عدالت و پیشرفت در استان‌های کشور در سال آینده خبر داد و بیان کرد: برای ایجاد این صندوق بودجه اولیه توسط دولت در نظر گرفته شده و درآمدهای مازاد هر استان در این صندوق استانی واریز و با نظارت استاندار برای شتاب بخشیدن به توسعه استان هزینه می شود‌ .

به گفته وی، تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت از سال آینده در استان در حوزه های مختلف و به ویژه اقتصادی، بسیاری از عقب ماندگی‌های استان را جبران می‌کند و می تواند فرصتی بی نظیر برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی باشد.

استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: دولت سال آینده ۲ هزار میلیارد تومان در راستای توسعه استان سرمایه گذاری می‌کند، علاوه بر آن منابع درآمدی دیگری از جمله واریز درآمدهای ناشی از مولدسازی املاک و اموال دولتی و دستگاه های اجرایی، عوارض مالکانه معادن، مازاد مقدار پیش بینی شده درآمد مالیاتی و بازگشت تسهیلات پرداختی به بخش خصوصی نیز برای این صندوق در نظر گرفته شده است.

معتمدیان با اشاره به ظرفیت ۹۶۷ کیلومتری مرز آذربایجان غربی با ترکیه، شمال عراق و جمهوری خودمختار نخجوان گفت: در راستای بارور کردن این ظرفیت، برنامه ریزی های اساسی طی پنج ماه گذشته صورت گرفته و اقداماتی در راستای توسعه روابط با شمال عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان غربی انجام شده است.

وی افزود: ملاقات در ارومیه و اربیل با استاندار این استان مرزی شمال عراق، دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان در ایران و همچنین برنامه ریزی برای حضور در ترکیه به ویژه استان های شرقی آن، از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود به توسعه بخش معادن استان اشاره و عنوان کرد: برنامه ریزی برای رشد ۹ درصدی در بهره وری از بخش معادن آذربایجان‌غربی در سال ۱۴۰۱، انجام شده و برای تحقق آن و رشد اقتصادی استان در سال آتی، توسعه و بهره برداری اصولی از بخش معادن ضروری است.

*سهم ناچیز سهم معادن استان در اشتغال معدنی و ارزش افزوده

معتمدیان با ذکر اینکه سهم معادن استان در اشتغال معدنی و ارزش افزوده بسیار ناچیز است، افزود: به موضوع معدن در استان توجهی نشده است در حالیکه این بخش یکی از پیشران‌های مهم اقتصادی استان است که باید از این ظرفیت مهم حداکثر بهره مندی را در توسعه استان و اشتغال زایی داشت.

استاندار آذربایجان غربی اذعان کرد: اقداماتی طی ماه های اخیر در آذربایجان غربی صورت گرفته تا بتوانیم از ظرفیت نهادهای دولتی سرمایه گذار و بخش خصوصی برای توسعه این بخش استفاده کنیم.

وی با اعلام اینکه برخی موازی کاری های مانع از ورود سرمایه گذاری در بخش معدن و اکتشاف در استان شده است گفت: امسال برای صدور مجوز پروانه اکتشاف 200 مورد درخواست شده است که از این تعداد 198 درخواست با مخالفت اداره کل منابع طبیعی استان مواجه شده است.

وی متذکر شد: قطع یقین سرمایه گذاران موتورهای محرکه اقتصاد کلان کشور هستند و باید برخی موانع موجود را از پیش روی آنان برداریم چرا که اگر اکتشافی رخ ندهد معدن و استخراجی نیز وجود نخواهد داشت، در این راستا تفاهم نامه ای با حضور معاونت معدن و سازمان زمین شناسی منعقد خواهیم کرد تا شاهد جذب سرمایه گذار و برداشتن موانع پیش رو باشیم.

معتمدیان با اشاره به سفرهای شهرستانی هدف از این اقدام را دیدار چهره به چهره با مردم و آشنایی با مسائل و مشکلات و همچنین بررسی ظرفیت های هر منطقه عنوان کرد و گفت: سفرهای شهرستانی با اولویت محرومیت زدایی انجام می شود.

* نبود توازن منطقه ای از معضلات آذربایجان غربی

وی گفت: نبود توازن منطقه ای از معضلات آذربایجان غربی است و بسیاری از شهرستان ها از محرومیت رنج می برند که در این سفرها، بخش عمده ای محرومیت ها مشاهده و درد دل مردم نیز گوش داده می شوند و همین امر موجب می شود تا تصمیم های بهتری برای توسعه شهرستان های مختلف بگیریم.

وی در عین حال اظهار کرد: در بازدیدها هیچ تشریفاتی در کار نیست، چرا که باید توازن و تعادل در سطح استان اجرا شود و با احصاء مسائل و مشکلات مردم قصد داریم عدالت محوری و تخصیص عادلانه اعتبارات را در دستور کار بگنجانیم به طوری که جلسات شورای برنامه ریزی هر شهرستان در آن شهر برگزار شده و حضور مدیران کل و میز خدمت و رسیدگی به مشکلات مردم در تمامی شهرستان های استان در برنامه کاری وجود دارد.

استاندار آذربایجان غربی اجرای پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه را یکی از مهمترین طرح های مهم استان برشمرد و گفت: این طرح تا چند ماه آینده با خط لوله گذاری به مسافت 36 کیلومتر در دست اجرا به پایان می رسد و با تکمیل آن سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از جنوب استان، ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از تمامی تصفیه خانه‌های استان‌های همجوار و ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب از طریق سد کانی سیب وارد پیکره دریاچه ارومیه می شود.

معتمدیان در ادامه با اشاره به اجرای طرح یکشنبه های تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی در آذربایجان غربی گفت: با اجرای مستمر این طرح در طول 16 هفته اخیر، بیش از 84 مصوبه در این بازدیدها تصویب شده که تاکنون 43 مصوبه اجرایی شده است و 98 واحد راکد و نیمه تمام احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه توجه به احیا و رفع مشکلات واحدهای تولیدی در اولویت کاری استان است، گفت: طی بازدیدهایی که در قالب بازدید یکشنبه های صنعت انجام می‌شود مشکلات واحدهای تولیدی استان در بخشهایی که عمدتا مربوط به حوزه بانک‌ها ، سرمایه در گردش، بیمه، امور مالیاتی و سایر دستگاههای زیر ساختی است،مورد بررسی قرار می‌گیرد که در این راستا بیش از ۹۰واحد تولیدی راکد استان طی سال جاری به چرخه تولید بازگشتند.

معتمدیان گفت: متاسفانه امروز شاهد هستیم که در حوزه بانوان کادرسازی درستی انجام نشده و در مورد انتصاب مدیران خانم مشکل داریم. در این زمینه به فرمانداران دستور داده‌ام که در بخشداری‌ها از بانوان استفاده کنند تا در آینده شاهد حضور این قشر در سطوح بالای مدیریتی باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت قطار و اداره کل مستقل راه‌آهن در آذربایجان‌ غربی اذعان داشت: موضوع قطار بسیار قابل تامل است. محدودیت‌هایی که در گذشته در مورد فعالیت قطار و استفاده مردم وجود داشته باید هر چه زودتر برطرف شود و از ظرفیت قطار و راه‌آهن برای ارتقا وضعیت اقتصادی و صادرات محصولات تولیدی استان به صورت بهینه استفاده شود.

استاندار آذربایجان‌ غربی اولویت اصلی در زمینه راه آهن را ارائه مدل برای حل مشکل در شرایط اقتصادی نامناسب فعلی برشمرد و عنوان کرد: اقتصادی کردن زیرساخت‌های راه آهن و تکمیل حلقه‌های مفقوده برای فعالسازی این ظرفیت اولویت ما در زمینه راه آهن است. همچنین راه اندازی اداره کل مستقل در استان را نیز پیگیری می‌کنیم.

*آذربایجان غربی پس از ماه مبارک رمضان میزبان رییس جمهوری

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سفر قریب الوقوع آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران به استان گفت: امیدواریم این سفر پس از ماه مبارک رمضان انجام شود.

معتمدیان با بیان اینکه سفرهای رئیس جمهور برای همه استان ها پرخیر و برکت بوده، افزود: در صدد هستیم از فرصت حضور آیت الله رئیسی برای توسعه سریع تر استان استفاده شود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا