Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1526 ۱۳۹۴/۱۱/۰۳   

شناسایی افراد دارای اختلالات ژنتیکی در آذربایجان غربی

یکی از عوامل موثر در کم کردن معلوليت ها "مشاوره ی ژنتيك" است به طوری که این مشاوره ها هسته ی اصلي و بخش مهم اين خدمات را تشكيل مي دهد چرا که با بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهي مردم، نقش مؤثري را در پيشگيري از بروز معلوليت هاي ژنتيكي و مادرزادي به عهده دارد.

به گزارش نای قلم، برخلاف تصور عامه مردم که مشاوره ژنتیک مختص ازدواج های فامیلی و تبعات پس از آن است، اما مشاوره علاوه بر حوزه ازدواج های فامیلی، سایر موارد اعم از نقص های مادرزادی، شکل و قیافه غیرطبیعی، ناشنوایی، سابقه عقب ماندگی ذهنی در خانواده یا بستگان نزدیک و ... را نیز شامل می شود.

متاسفانه امروزه با وجود امکان تشخیص و پیشگیری از بروز بسیاری از معلولیت ها با انجام مشاوره ژنتیک قبل از بارداری، به دلیل مشکلات فرهنگی همچنان بسیاری از زوجین تمایلی به انجام مشاوره ژنتیک قبل از بارداری ندارند.

به گفته مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی یکی از استراتژی های مهم این سازمان، پیشگیری در تمام حوزه ها به ویژه معلولیت های جسمی و ذهنی است و بهزیستی با اجرای طرح پیشگیرانه سعی در کاهش تولد کودکان معلول دارد.

سعید فریورنیا تصریح کرد: بیماری‌های ژنتیکی با اجرای طرح مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج کاهش می‎یابد که باید خانواده‎ها به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

مشاورههای ژنتیکی قبل از ازدواج ضروری است

وی یادآور شد: انجام مشاوره‎های ژنتیکی قبل از ازدواج برای خانواده‎های دارای بیماری‌های پرخطر ضروری است.

فریورنیا توضیح داد: مشاوره‌ی ژنتیک عبارت است از یک فرآیند آموزشی که به افراد مبتلا یا در معرض خطر کمک می‌کند تا طبیعت اختلال ژنتیکی و نحوه‌ی انتقال آن را بشناسند و موضوعات مرتبط با درمان این بیماری‌ها و تنظیم خانواده را بهتر درک کنند.

مدیرکل بهزیستی استان بر ضرورت اطلاع‎رسانی و آگاه‌سازی در این زمینه تاکید کرد و گفت: سازمان بهزیستی درصدد شناسایی افراد دارای اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های پرخطر با اجرای کمپین آگاه سازی مشاوره ژنتیک است.

فریورنیا کشف به هنگام ازدواج های پرخطر و ارایه راهکارهای مناسب، کاهش شیوع و بروز معلولیت های ناشی از ازدواج های فامیلی، افزایش دسترسی مناسب به مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، ترغیب افراد در معرض خطر به مراجعه برای انجام مشاوره ژنتیک را از اهداف کمپین آگاه سازی مشاوره ژنتیک عنوان کرد.

دختران و پسران دبیرستانی مورد مشاوره رایگان قرار می گیرند

به گفته مدیرکل بهزیستی استان در این کمیپن زوج های جوان قبل از ازدواج و نیز دختران و پسران دبیرستانی در ارومیه مورد مشاوره رایگان قرار می گیرند و در صورتی که به آزمایشات تخصصی ژنتیکی نیاز باشد بهزیستی برای جامعه هدف و نیز مددجویان کمیته امداد(ره) تمام هزینه ها را پرداخت و برای گروه های مورد هدف در کمپین تا 900 هزار تومان را می پردازد.

وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اطلاع کم گروه هدف و فراگیر نبودن طرح ها و برنامه های مربوط به ژنتیک و بیماری ها و معلولیت های ناشی آن اجرای چنین طرح هایی را با محوریت آگاه سازی جامعه و آحاد مردم باید مهم دانست .

فریورنیا گفت: با توجه به نقش بی بدیل رسانه در انتقال اطلاعات آموزه های جدید، موفق ترین راه برای پیشگیری استفاده از ظرفیت آن ها در جهت رساندن پیام است.

اگر چه شرایط جامعه و بافت بیشتر سنتی آن باعث مغفول ماندن اصل مشاوره ژنتیک شده است اما با توجه به اجرای چنین برنامه هایی به نظر می رسد روند امیدبخشی را در حوزه آگاهی مردم شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا