اخبار
کد خبر : 1522 ۱۳۹۴/۱۱/۰۲   

ردپای ورود کالاهای بدون اعتبار در عدم حمایت از مرزنشینان

بازارچه های مرزی به عنوان یكی از منابع مهم تامین درآمد مرزنشینان، نقش مهمی در توسعه اقتصادی بویژه در استان های مرزی دارند و اگر چه سوء تدبیر در فرآیند كاری آنها امكان ضربه به تولیدات داخلی را فراهم می كند اما اثر آن نیز در تامین امنیت و معیشت مرزنشینان قابل توجه است.

به گزارش نای قلم، اشتغال و تامین معیشت ساكنان مناطق مرزی، كنترل قاچاق كالا، افزایش امنیت مرزها و شكوفایی اقتصاد محلی، افزایش رونق مناطق شهری و روستایی محدوده های مرزی از مهمترین اهداف راه اندازی بازارچه های مرزی است که دولت در سال 1367 به طور غیر رسمی و در 1372 به صورت رسمی اقدام به تاسیس بازارچه های مشترك مرزی نمود.

به اعتقاد كارشناسان برای تحقق توسعه پایدار كه متضمن تقویت هویت، اقتدار و امنیت ملی خواهد بود، ضرورت دارد تا مناطق دور افتاده و محروم در سطح ملی در اولویت قرار گیرند و دولت های نهم و دهم این ضرورت را به عنوان یك راهبرد در مجموع عملكرد خود لحاظ كرده اند.

اقتصاد نواحی مرزی شاخص اصلی در برقراری ارتباط بین كشورهای همسایه و نیز امرار معاش مردم مرزنشین است و از این طریق مردم ساكن در نواحی مرزی كشورهای همسایه می توانند در كنار هم و با هم از فرصت ها و منابع مشترك استفاده كنند و این امر می تواند منجر به دوستی و تفاهم طرفین، امنیت و رونق اقتصادی و توسعه، ایجاد فرصت های شغلی و شكل گیری یك نوع مزیت نسبی در مناطق مرزی شود.

توسعه مبادلات مرزی در قالب های مقررات و قوانین حقوقی می تواند محرك خوبی برای افزایش مبادلات كالا به صورت رسمی برای جهت دهی تجارت به سمت مزیت های نسبی، گسترش همكاری های همه جانبه بین مناطق آزاد، توسعه بازارچه های مرزی بین منطقه ای، ایجاد سودهای تجاری، كاهش قیمت كالاها، همگرایی میان عرضه و تقاضا و ایجاد درآمد، اشتغال و امنیت برای مرزنشینان شود كه این موارد از جمله آثار مثبت مبادلات مرزی است.

توسعه یافتگی اقتصادی مناطق مرزی و رفاه نسبی در این مناطق می تواند سبب كاهش برخی از مشكلات مرزی از قبیل قاچاق كالا، مواد مخدر و سرقت شود و از تخلیه جمعیتی مناطق مرزی جلوگیری كند.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس با بیان اینکه قاچاق کالاهای تاریخ گذشته از پیامدهای عدم حمایت از اقتصاد مرزنشینان است، گفت: معابرمرزی کشور باید تحت نظارت و کنترل وزارت کشور به روی مرزنشینان باز باشد تا کالای به کشور وارد شود که علاوه بر دارا بودن وضعیت بهداشتی دارای کیفیت مناسب نیز باشد.

رسول خضری اظهار کرد: نبود فرصت های اشتغال بستر قاچاق کالاهای تاریخ گذشته  را در مرزها مهیا می‌کند

وی با بیان اینکه باز شدن معابر مرزی مانع از ورود کالاهای قاچاق به کشور می شود،تاکید کرد: بسته بودن معابر مرزی و نبود فرصت های اشتغال کارآمد بسترهای قاچاق کالاهای تاریخ گذشته را در مرزها مهیا می‌کند.

خضری با بیان اینکه با باز شدن معابر مرزی از ورود اجناس بدون مشتری(بنجل) به کشور جلوگیری می شود، ادامه داد: مرزنشینان زمانی که بدانند معابر مرزی برای تبادلات تجاری باز است، کالاهای خود را  به مبادی رسمی انتقال می‌دهند و این درحالی است که اگر در بازرسی مشخص شود کالای خطرناک یا در زمینه مواد غذایی تاریخ گذشته است از ورود آن به کشور جلوگیری  می شود.

 وی، یادآورشد: در معابر مرزی مبادی قرنطینه کالا داریم؛ بنابراین با کنترل کالا می‌توانیم مانع از ورود کالای بی‌کیفیت به کشور بشویم و این درحالی است که اقتصاد معیشتی مرزنشینان به تبادلات تجاری وابسته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه معابر پیرانشهر برای  15 الی 20 هزار اشتغال ایجاد کرده است، تاکید کرد:برخی بهانه‌ها که محتوای مشخصی ندارد، انسداد مرزها را رقم می زند واز همین  رو اگر می‌خواهیم امنیت مرز برقرار باشد باید وضعیت معیشتی مرزنشینان هم تامین شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا