اخبار
کد خبر : 15215 ۱۴۰۰/۱۲/۱۷   ۲۱:۵۵:۵۵

با اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی؛
سرگردانی بیماران در داروخانه‌ها و مراکز درمانی افزایش یافت

 

بدون فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم اصرار بر اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی به صورت ناقص دارند، در این شرایط حداقل انتظار این است که برای در دسترس بودن اینترنت پرسرعت و اصلاح نرم افزارهای سازمان‌های بیمه‌گر، فکر اساسی کنند.

این روزها همه کاربران اینترنت با مشکل کاهش سرعت، کندی یا قطعی مواجه هستند و دسترسی به یک اینترنت امن و پرسرعت به یک معضل جدی تبدیل شده است. یکی از بخش‌هایی که از این معضل، آسیب زیادی دیده بخش بهداشت و درمان است که با توجه به الکترونیکی شدن نسخه‌ها، بیماران، مراکز درمانی و داروخانه‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

در راس همه کسانی که در استفاده از اینترنت دچار مشکل شده اند، بیماران و مراکز درمانی و بهداشتی و داروخانه‌ها هستند؛ این مشکل از اینجا شروع می‌شود که با توجه به الکترونیکی شدن نسخه‌ها و بیمه‌ها؛ اختلال مداوم در اینترنت و زیرساخت‌ها باعث سردرگمی مردم و این مراکز شده است.

گاهی در مراکز درمان قطعی یا کندی اینترنت، باعث معطلی بیماران و پزشکان در ثبت روند درمان و دارو و حتی دسترسی به سوابق بیمه افراد می‌شود و گاهی در داروخانه‌ها قطعی و کندی باعث معطلی بیماران در دریافت دارو! حال اگر بیمار بدحال منتظر دارو باشد که وضعیت وخیم تر هم خواهد شد چراکه همراهان بیمار با دیدن وضعیت بد بیمار و عدم دسترسی به دارو با عوامل داروخانه یا درمانی درگیر هم می‌شوند که نمونه‌های زیادی از این درگیری‌ها را شاهد بوده‌ایم.

گرچه همه کارشناسان حوزه سلامت متفق القول‌اند که نسخه‌نویسی الکترونیک مشکلات متعدد نسخه‌نویسی کاغذی را رفع می‌کند و باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطا‌های دارویی، عوارض ناخواسته دارویی و بهبود دارو درمانی و سلامت بیمار می‌شود، اما در عوض سرعت کم پهنای باند اینترنت و زمان بر بودن ثبت کد‌های دارویی و خدمات پاراکلینیکی از جمله اصلی‌ترین مشکلاتی هستند که سد راه اجرایی شدن طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در مطب‌ها، اورژانس‌های بیمارستانی و درمانگاه‌ها شده است. گزارش‌های میدانی نیز نشان می‌دهد؛ اگر هم کد دارو‌ها از سوی پزشک در مطب به درستی وارد سامانه‌های سازمان‌های بیمه گر شود، اما وارد کردن کد دارو به سامانه در داروخانه‌ها زمان بر است و آماده شدن نسخه حداقل یک ربع زمان می‌برد.

تامین دارو به خودی خود برای مردم به یک معضل جدی تبدیل شده چراکه قیمت آن هر روز در حال افزایش و پوشش بیمه ای در حال کاهش است! اضافه شدن سردرگمی بیماران به دلیل کاهش سرعت اینترنت مشکل دیگری در تامین دارو برای مردم ایجاد کرده است و این شرایط برای مردم قابل تحمل نیست. این درحالیست که هر روز وعده بهبود و زیرساخت‌ها را به کاربران می‌دهند ولی همچنان وضعیت تغییری نکرده است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا