Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 15198 ۱۴۰۰/۱۲/۱۵   ۲۰:۲۹:۴۴

متخصص تغذیه عنوان کرد؛
اصول تغذیه صحیح در دوران کرونا

 

با توجه به اهمیت و ضرورت تقویت سیستم ایمنی بدن توسط بیماران کرونایی و بهبودیافتگان در دوره نقاهت رعایت اصول تغذیه‌ای ضروری است.

به گزارش نای قلم، شیوع ویروس کرونا همراه با نشانه‌هایی همچون سرماخوردگی، تب، سرفه، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی، گروه‌های سنی مختلفی را تحت تاثیر قرار داده است که در میان آنها سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، پُرفشاری خون، دیابت، آسم و افراد دارای نقص در سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار داشتند.

بنابراین مراقبت‌های تغذیه ای برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا یا کاهش عوارض ناشی از آن، در جریان ابتلا به این ویروس و دوران نقاهت ضروری است.

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه در خصوص اهمیت تغذیه در دوران ﺷﯿﻮع وﯾﺮوس کرونا، توضیحاتی ارائه داد.

سکینه نوری در گفتگوی اختصاصی اظهار کرد: بیماری ویروسی کرونا دارای طیف خفیف تا شدید است و افراد در تمام گروه‌های سنی مختلف می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند اما سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند بیشتر در معرض خطر هستند.

وی با تاکید بر رعایت تعادل و تنوع مصرف مواد غذایی مختلف در شرایط عادی و بحرانی افزود: مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی برای حفظ سلامت بدن را تعادل و مصرف انواع مختلف مواد غذایی در گروههای اصلی غذایی را تنوع می گویند.

دانشیار دانشگاه پزشکی ارومیه ادامه داد: ویتامین‌های مورد نیاز برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری باید از طریق مواد غذایی دریافت شود.

وی با اشاره بر اینکه مواد غذایی در هر گروه غذایی دارای ارزش غذایی یکسانی هستند و می‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد، گفت: می‌توان از حبوبات و تخم‌مرغ به جای گوشت استفاده کرد و به منظور افزایش سطح ایمنی بدن، به صورت روزانه از منابع غذایی دارای ویتامین C مثل انواع میوه، سبزی‌ها و مرکبات استفاده شود.

نوری اظهار داشت: برای دریافت ویتامین‌ها و املاح، نیازی به مصرف مکمل‌ها در زمان شیوع بیماری کرونا نبوده و مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی برای پیشگیری از بیماری کرونا ندارد و برنامه مکمل یاری فقط بر اساس دستورالعمل‌های کشوری انجام شود.

وی به نقش ویتامین‌های A و E در تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد و گفت: ویتامین A در انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات موجود است و برای دریافت ویتامین E از روغن‌های مایع مثل آفتابگردان و ذرت استفاده شود.

*مواظب مصرف غذاهای چرب و شور باشید

این استاد دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، کنسرو، سوسیس و کالباس موجب اختلال در سیستم ایمنی شده و باعث ایجاد تورم و التهاب در قسمت‌های مختلف بدن از جمله مجراهای تنفسی و مسیرهای هوایی می‌شود که توصیه می‌شود تا حدامکان استفاده نشود .

وی به نقش ویتامین D در افزایش سیستم ایمنی اشاره کرد و گفت: مصرف روزانه لبنیات، زرده تخم‌مرغ و ماهی موجب دریافت این ویتامین می‌شود.

*مایعات فراموش نشود

نوری با تاکید بر نقش مایعات در حفظ ایمنی بدن، ادامه داد: مصرف شش تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود. با مصرف مقدار مناسب آب، ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر حرکت کرده و سموم از بدن دفع می‌شود.

این متخصص تغذیه در خصوص مصرف مایعات در بیماران کرونایی یادآور شد: در مبتلایان به کرونا تب شایع بوده و با بالا رفتن دمای بدن، متابولیسم نیز افزایش می یابد بنابر این مصرف آب و مایعات و غذا در حجم کم و دفعات بیشتر  در بیماران کرونایی توصیه می شود.

*افزایش تعداد وعده غذایی و کاهش حجم مواد غذایی

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی به مصرف مواد غذایی در چهار تا شش وعده غذایی ولی در حجم کم در طول روز تاکید کرد و افزود: افزایش تعداد وعده های غذایی و کاستن حجم مواد غذایی در هر وعده موجب حرکت آزادانه دیافراگم به سمت بالا و پایین می شود.

وی تصریح کرد: در عفونت‌ها از جمله بیماری کرونا متابولیسم افزایش یافته و مواد سمی در بدن تجمع یافته و در تعادل آب بدن و گوارش اختلال ایجاد می شود بنابراین مراقبت تغذیه ای بیماران مبتلا به کرونا نیازمند تامین انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و املاح است.

نوری ادامه داد: در مرحله حاد بیماری کرونا که فرد تب دار بوده مصرف سوپ ضروری است و رژیم غذایی حاوی میوه (موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی، پرتقال)، سبزی ها (اسفناج، جعفری، سبوس گندم، هویج، کدو حلوایی، سیب زمینی و گوجه فرنگی) در کنار شیر و ماست توصیه می‌شود.

استاد تغذیه دانشگاه با اشاره به ایجاد مشکلات گوارشی و تنفسی در بیماران کرونایی گفت: اگر فردی دچار مشکلات گوارشی است حتماً در طول روز چندین نوبت از دوغ کم نمک، ماست کم چرب پروبیوتیک در وعده های متفاوت استفاده کند و برای افرادی که مشکلات تنفسی توام با سرفه و تنگی نفس دارند توصیه به احتیاط در مصرف شیر می‌شود، زیرا شیر میزان ترشحات ریوی را افزایش می‌دهد، لذا در این افراد باید از لبنیات کم چرب و کم نمک استفاده شود.

وی بیان داشت: در فرد بیمار مبتلا به کرونا، نیاز به پروتئین افزایش می یابد بنابراین تامین پروتئین روزانه از انواع گوشت‌ها، لبنیات پاستوریزه و تخم مرغ توصیه می شود.

این متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با تاکید بر نقش کلیدی ویتامین‌ها و املاح معدنی برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا گفت: نیاز بدن به ویتامین‌های A- E-D- و خانوادهو نیز مواد معدنی همانند آهن و روی در فرد مبتلا وجود دارد که از طریق مصرف مواد غذایی بهتر است تامین شود.

وی در خصوص مصرف سیر، زنجبیل در فرد مبتلا به کرونا گفت: اینگونه مواد غذایی به دلیل ترکیبات خاصی که دارند در مقابله با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مفید هستند اما شواهدی مبنی بر درمان بیماری کرونا با مصرف این مواد وجود ندارد.

بزرگنمایی اثرات مفید سیر، زنجبیل و برخی مواد غذایی و مصرفی بی رویه آنها می تواند پیامدهای نامطلوبی بر متابولیسم بدن و تداخل در جذب و تاثیر داروها و مکمل‌های تجویز شده داشته باشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بزرگنمایی اثرات مفید سیر، زنجبیل و برخی مواد غذایی و مصرفی بی رویه آنها می تواند پیامدهای نامطلوبی بر متابولیسم بدن و تداخل در جذب و تاثیر داروها و مکمل‌های تجویز شده داشته باشد.

وی در ادامه به توانایی ویروس کرونا برای حیات در دمای پایین اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه ویروس کرونا در دمای پایین و فریز شده زنده می ماند می توان با رعایت بهداشت و ایمنی مواد غذایی از انتقال بیماری پیشگیری کرد.

نوری افزود: این ویروس به دمای پخت معمولی (70 درجه سانتیگراد) حساس بوده بنابراین مصرف مواد غذایی بطور کامل پخته شود و با دستهای تمیز آماده و مصرف شود.

*در زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید

عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی ارومیه گفت: برای تزریق واکسن به رژیم غذایی خاصی نیاز نیست.

وی افزود: در زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید بهتر است صبحانه یا میان وعده ساده مصرف شود و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ مرغ مصرف کنید این موضوع به ویژه در افرادی که ترس از آمپول زدن دارند باید رعایت شود.

متخصص تغذیه دانشگاه تاکید کرد: قبل و بعد از انجام واکسیناسیون مقدار زیادی آب بنویشید، مصرف مایعات باعث عملکرد بهتر بدن در زمان واکسیناسیون می شود و همچنین از افت فشارخون در هنگام تزرق واکسن جلوگیری می‌کند.

*عدم مصرف فست فودها، غذاهای چرب و پرنمک به علت تضعیف سیستم ایمنی

نوری با تاکید بر اینکه رعایت رژیم غذایی سالم باعث پاسخ ایمنی مناسب می شود گفت: مصرف غذاهای ضدالتهاب قبل و بعد از تزریق واکسن کمک کننده است و اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زردچوبه، سیر و پیاز به علت داشتن خاصیت ضدالتهابی در تهیه غذا توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف فست فودها، غذاهای چرب و پرنمک به علت تضعیف سیستم ایمنی قبل و بعد واکسیناسیون توصیه نمی‌شود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا