اخبار
کد خبر : 15169 ۱۴۰۰/۱۲/۱۲   ۲۱:۴۴:۵۳

هشدار نارنجی؛
باران، برف و کولاک و لغزندگی در انتظار جاده‌ها

 

سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار نارنجی و دو هشدار زرد رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی، افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج دریا تا ۲ متر در فراساحل خبر داد.

به گزارش نای قلم، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش باران و برف، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ از امروز تا جمعه (۱۳ اسفندماه) خبر داد.

این سامانه بارشی روز پنجشنبه در جنوب آذربایجان غربی فعال خواهد بود.

بر اثر این مخاطره بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک برف، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برفگیر، تاخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال سقوط بهمن و رخداد مه دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز ماشین‌ها به وسایل ایمنی و گرمایشی، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از جابجایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی در دستورکار قرار گیرد.

به دنبال این هشدار، سازمان هواشناسی نسبت به تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید، خیزش گردوخاک هشدار داد که این پدیده از بعدازظهر امروز آغاز می شود و تا شنبه (۱۴ اسفندماه) ادامه دارد.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها، آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و خودداری از سمپاشی زمستانه باغات را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول به منظور مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ نیز به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول، کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا