اخبار
کد خبر : 15166 ۱۴۰۰/۱۲/۱۱   ۲۱:۵۲:۲۹

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ارومیه خبر داد
تفویض ۲۰ خدمت ثبتی به دفاتر ثبت اسناد رسمی از ابتدای سال آینده

 

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و مالکیت کشور گفت: از ابتدای سال آینده، ۲۰ خدمت ثبتی به دفاتر ثبت اسناد رسمی تفویض می‌شود.

به گزارش نای قلم، حسن بابایی در ادامه سفر استانی به آذربایجان غربی و در نشست صمیمی با رئیس و اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان غربی که عصر امروز در محل کانون سر دفترداران و دفتریاران آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد: در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، به دنبال ایجاد تحولات اساسی در بحث دفاتر ثبت اسناد رسمی هستیم و برون سپاری خدمات ثبتی و تفویض این خدمات به دفاتر ثبت اسناد رسمی، در این چارچوب طراحی و اجرایی می شود.

وی افزود: در برون سپاری خدمات ثبتی موافقت ریاست محترم قوه قضاییه را هم اخذ کرده ایم و امیدواریم بخشی از دغدغه های مالی سردفتران از این رهگذر رفع شود.

 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه سردفتران و دفتریاران جزئی از همکاران ما و بخشی از خانواده ما در سازمان ثبت هستند، گفت: رفع مشکلات فعالان این حوزه را در دستور کار قرار داده ایم و تا حصول نتیجه، تلاش هایمان را دامه خواهیم داد.

 وی عنوان کرد: برهمین مبناست که اعتقاد داریم مشاوران و بنگاهداران املاک یا خودرو فقط باید نقش راهنمایی کننده داشته باشند و تنظیم سند نقل و انتقالات مربوطه حتما در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

 معاون رئیس قوه قضاییه خواستار انسجام بیشتر کانون های سردفتران و دفتریاران کشور شد و پیشنهاد ایجاد تشکلی ملی برای فعالان این حوزه را داد.

 بابایی گفت: به باور من کانون سردفتران و دفتریاران، باید پارلمان ملی و مجموعه اجرایی قوی ای داشته باشد تا بتوانیم مشترکا اقدامات خوبی طراحی کنیم.

بابایی، اجرای کاداستر را یکی از دغدغه های مهم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برشمرد و گفت: تحقق این برنامه مهم می تواند آثار مطلوبی بدنبال داشته باشد چنانکه بخش قابل توجهی از منافع آن به دفاتر ثبت اسناد رسمی برمی گردد.

با تاکید بر اینکه باید برای توسعه خدمات یک استراتژی خوب برای آینده ترسیم کنیم گفت: باید افکار بلندی در توسعه اسناد رسمی داشته باشیم و یکی از سیاست‌های اصلی سازمان توسعه اسناد در تمامی عرصه‌های ملی، زراعی و مسکونی است و این امر با کمک شما دفترداران محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم نزاع  و ورودی پرونده به محاکم دادگستری کاهش یابد، یکی از راههای آن تثبیت مالکیت است.

بابایی افزود: در قانون تجارت نقشی که برای مشاوران املاک تعریف شده، فراهم کردن مقدمات معامله است نه انجام معامله و باید حتی عملیات مقدماتی معامله در دفاتر ثبت اسناد و املاک تنظیم شود چرا که با احراز هویت و مالکیت توسط سردفتران مشکلات عدیده‌ای که در اثر انجام معاملات در مشاورین املاک صورت می‌پذیرد را شاهد نخواهیم بود.

بابایی در پایان تصریح کرد: حمایت از دفاتر اسناد رسمی تکلیف قانونی ماست ولی رضایت‌مندی مردم برای ما ملاک اصلی است.

*۹۰درصد اراضی ملی کشور سند کاداستری دارند

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان اسناد و املاک کشور همچنین در جمع خبرنگاران از صدور سند کاداستری برای ۱۲۵ میلیون هکتار معادل 90 درصد از اراضی ملی کشور خبر داد.

بابایی با بیان اینکه وضعیت صدور اسناد کاداستری در اراضی ملی مطلوب است، گفت: تاکنون ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های ملی دارای اسناد کاداستری شده اند.

وی با تشریح وضعیت آذربایجان غربی همچنین در خصوص صدور اسناد کاداستری گفت: اسناد ۱۰۰ درصد عرصه های ملی استان به صورت کاداستری صادر شده است

بابایی افزود: اگر برنامه صدور اسناد کاداستری نهادینه شود، حداقل ۳۰ درصد ورودی پرونده به دادگاه ها کم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صدور اسناد کاداستری برای اراضی کشاورزی یکی از دغدغه های ماست، عنوان کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در عرصه های کشاورزی، باید اقدامات فنی و پیچیده ای انجام دهیم که سختی های خود را داشته و نیاز به همکاری رسانه ها در این امر محسوس است.

بابایی افزود: همچنین برای ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی ساحلی دریاچه ارومیه سند کاداستری صادر شده است.

وی با بیان اینکه در کل کشور برای  یک میلیون و ۹۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سند کاداستری صادر شده است که هم اکنون مشاور آن در این اراضی مشغول کشاورزی هستند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا