اخبار
کد خبر : 15118 ۱۴۰۰/۱۲/۰۵   ۱۵:۲۷:۱۲

رییس سازمان صمت استان مطرح کرد؛
برخورداری حدود ۱۹ هزار قالیباف آذربایجان‌غربی از خدمات بیمه

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: حدود ۱۹ هزار نفر قالیباف در این استان از خدمات بیمه تامین اجتماعی و بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستایی و عشایری استفاده می کنند.

به گزارش نای قلم، غلامرضا بابایی در گفتگویی اظهار کرد: در این استان بیش از ۷۲ هزار نفر در حوزه فرش دست بافت مشغول به فعالیت هستند که ۱۲ هزار و ۶۹۹ نفر از این قالیبافان از مزایا و خدمات بیمه تأمین اجتماعی و حدود شش هزار نفر نیز از خدمات بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بهره مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: در این استان علاوه بر تولید فرش دست بافت در کارگاه های خانگی ۲۲۷ کارگاه غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز و هفت مجتمع بزرگ قالیبافی نیز فعال هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دست بافت تولید می‌شود که حاصل دسترنج این قالیبافان روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

بابایی خاطرنشان کرد: فرش‌های ریزماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در شهرستان خوی طی سال ۱۳۹۲ به ثبت جهانی رسیده که ثبت جهانی فرش افشار تکابدر سال 1400 محقق شد.

وی اضافه کرد: شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آنها فرش‌بافی در شهرهای بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

رییس سازمان صمت استان عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوب این استان در حوزه قالی‌بافی برای ایجاد اشتغال زندانیان و خانواده‌های آنان در راستای ایجاد درآمدزایی هم در حین گذراندن محکومیت و هم بعد از آزادی تفاهم نامه ای بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و انجمن حمایت از زندانیان استان امضاء و در مرحله اجرا است.

بابایی گفت: در سال جاری تسهیلات قابل توجهی برای توسعه و تجهیزات کاگاه‌های قالیبافی و قالیبافان در نظر گرفته شده است که در مرحله نهایی و ابلاغ است.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا