اخبار
کد خبر : 15105 ۱۴۰۰/۱۲/۰۳   ۲۲:۰۸:۵۷

استاندار آذربایجان غربی:
از ظرفیت‌های کردستان عراق و آذربایجان غربی استفاده نشده است

 

استاندار آذربایجان غربی گفت: اعتقاد ما این است که تاکنون به خوبی از ظرفیت‌های اقلیم کردستان عراق و آذربایجان غربی برای توسعه روابط استفاده نشده است.

به گزارش نای قلم، محمدصادق معتمدیان امروز در دیدار و گفتگو با استاندار اربیل با اشاره به دید مثبت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه سطح روابط تجاری و اقتصادی با اقلیم کردستان عراق و تسهیل تردد با این اقلیم است .

وی با اشاره به روابط تاریخی بین ایران و اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: حضور امروز ما در اقلیم کردستان عراق نشانه عزم حدی جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با اقلیم کردستان عراق و اربیل دارد؛ نگاه جمهوری اسلامی ایران به این اقلیم همواره نگاه کمک و‌ مساعدت است.

معتمدیان با بیان اینکه رده های مختلف ملی در جمهوری اسلامی ایران همگی بر توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق تاکید دارند، اظهار داشت: پس از حضور استاندار اربیل در ارومیه نشستی در مرز‌ تمرچین به منظور تسهیل مشکلات برگزار و در نهایت به حل شدن بخشی  آن ها منتج شد و بخش دیگر نیز اکنون در حال رسیدگی است.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه به دنبال بهبود مبادلات اقتصادی در مرز تمرچین هستیم، گفت: به غیر از مسایل اقتصادی در زمینه های فرهنگی و دانشگاهی نیز زمینه مطلوبی برای ارتباط با اقلیم کردستان عراق وجود دارد؛ اکنون یک هزار و‌ 500 دانشجوی اقلیم در دانشگاه های آذربایجان غربی تحصیل می کنند.

معتمدیان گفت: باید از ظرفیت ترانزیتی این منطقه به درستی و بیشتر استفاده شود.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بخشی عمده ای از نیازهای اقلیم کردستان عراق اکنون از مرزهای باشماق و پرویزخان تامین می شود؛ مرزهای آذربایجان غربی نیز از ظرفیت لازم برای تامین نیازهای اقلیم کردستان عراق و افزایش نقش خود در این زمینه برخوردارند.

وی همچنین بر توسعه روابط مسافری نیز تاکید کرد و گفت: علاوه بر ساکنان استان های شمال غربی ایران بسیاری از مسافران کشورهای آذربایجان و ارمنستان نیز برای دسترسی به عتبات عالیات خواهان عبور از اقلیم کردستان عراق هستند؛ این تردد علاوه بر مزیت های اقتصادی برای منطقه نیز امنیت‌آور است.

معتمدیان با اشاره به امضای تفاهم نامه 14 بندی اخیر استانداران آذربایجان غربی و اربیل در ارومیه اظهار داشت: پیگیر اجرایی شدن تمام بندهای این تفاهم نامه هستیم و امیدواریم با اجرای این تفاهم نامه، مفاد آن تبدیل به توافق نامه شده و بتوانیم از ظرفیت های دو استان برای توسعه روابط که تا کنون کمتر استفاده شده است بیشتر بهره ببریم.

استاندار اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اقلیم کردستان عراق جایگاه مهمی دارد؛ ما با نگاه ویژه ای به آن‌ نگاه می کنیم و تلاش داریم همسایه خوبی برای آن باشیم.

امید خوشناو با اشاره به سفر خود به استان آذربایجان غربی گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که امضا شد برخی امورات در مرزهای مشترک با این استان را تسهیل کردیم.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا