اخبار
کد خبر : 1507 ۱۳۹۴/۱۰/۲۹   

نیم نگاهی به معضلات بخش درمان آذربایجان غربی

نیازمند یک هزار و 200 تخت بیمارستانی در آذربایجان غربی هستیم

اهمیت فضاهای درمانی استاندارد، سرانه درمانی مناسب و تجهیزات به ‌روز در بیمارستان‌ها در ارتقای سطح سلامت افراد جامعه نقشی بسزا دارد.

به گزارش نای قلم، این درحالی است که بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان با چالش‌های متعددی مانند فرسودگی بیمارستان‌ها، کمبود تخت بیمارستانی و ... روبرو هستند.

وجود این مشکلات سبب شده است هزینه مالی زیادی بر بیماران تحمیل شود زیرا آنها ناچار هستند برای انجام کارهای پزشکی خود به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات دانشگاه برای رفع معضلات بخش درمان، می گوید: آذربایجان غربی برای رسیدن به میانگین کشوری نیازمند یک هزار و 200 تخت بیمارستانی است.

به گزارش نای قلم، جواد آقازاده امروز در گفت و گوی خبری اظهار می کند: استان آذربایجان غربی از نظر شاخص میزان تخت بیمارستانی به ازای یک هزار نفر 1.2 است که از میانگین کشوری ( 1.7) کمتر است.

وی می افزاید: برای اینکه به شاخص کشوری برسیم لازم است تا پایان سال جاری تعداد پنج هزار و 200 تخت داشته باشیم که از این تعداد سه هزار و 989 تخت فعال در استان داریم لذا نیازمند یک هزار و 200 تخت هستیم .

به گفته آقازاده از سوی دیگر برای برنامه توسعه پنجساله ششم وزارت بهداشت این شاخص را 2.5 در نظر گرفته است ولی با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی استان، این رقم را 2 لحاظ کرده ایم، به عبارت دیگر تا پایان سال 1399 با شاخص 1.7 نیاز به 4211 تخت، با شاخص 2 نیاز به 5211 تخت و با شاخص 2.5 نیاز به 6961 تخت در استان داریم .

وی در عین حال اضافه می کند: ما ایده آل ها را در نظر می گیریم و تلاش می کنیم به آنها برسیم تا مردم استان خدمات شایسته ای را دریافت کنند .

این مقام مسئول در زمینه مشکلات مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه نیز می گوید: این بیمارستان با 300 تخت مصوب شروع به کار کرد و امروز با 526 تخت در حال ارائه خدمت می باشد، در واقع بیش از ظرفیت در حال کار است.

آقازاده ادامه می دهد: اجرای ارتقای هتلینگ در بیمارستان امام خمینی که ضریب اشغال بیش از 90 درصد دارد بسیار سخت بود ولی با این حال اقدامات خوبی در آن انجام شد، حال آنکه مشکل ظرفیت همچنان باقی بود لذا برای حل این مشکلات برنامه های کوتاه مدتی مثل ساماندهی اورژانس و انتقال بخش ها به بیمارستان طالقانی انجام گرفت که چون نتیجه مطلوبی حاصل نشد، برنامه های میان مدت دوسالانه و بلند مدت در نظر گرفته شد.

وی به توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه اشاره و اضافه می کند: توسعه این بیمارستان با 12 هزار متر مربع در نظر گرفته شده که سه هزار و 500 متر مربع آن برای اورژانس لحاظ شده و طراحی های مربوطه انجام گرفته است.

به گفته آقازاده این اورژانس یکی از بزرگ ترین اورژانس های کشور خواهد بود و اعتبارات لازم نیز پیش بینی شده است و مشکلی در این خصوص نداریم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی تصریح می کند: برنامه بلندمدتی را نیز در نظر گرفته ایم که پروژه احداث بیمارستان 600 تختخوابی با قابلیت افزایش به یک هزار تخت است که در دست طراحی داریم.

آقازاده در مورد مشکل بخش زنان و زایمان کوثر بیمارستان شهید مطهری ارومیه نیز می گوید: با تصویب تبدیل ورزش سرا به بیمارستان کوثر در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، مطالعات مربوطه انجام گرفت و در نظر داریم 15 هزار متر مربع به مساحت آن اضافه کنیم و وزیر محترم بهداشت نیز اعتباری بالغ بر 20 میلیارد و 500 میلیون تومان از سال گذشته به این امر اختصاص داده اند که فقط منتظر تحویل ساختمان به دانشگاه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در زمینه پروژه بیمارستان 450 تختخوابی نزدیک باغ رضوان ارومیه نیز می گوید: به دلیل مشکلات سازه ای و معماری این پروژه در نظر داریم آن محل را به ستاد دانشگاه با تجمیع حوزه های ستادی معاونت ها تبدیل کنیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا