Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 15041 ۱۴۰۰/۱۱/۲۵   ۲۲:۲۴:۲۴

با وجود شایعه‌ها؛
اُمیکرون بی‌خطر نیست

 

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در خصوص شایعه رایج در مورد اُمیکرون که بی‌خطر بودن و عدم مرگ است، گفت: با توجه به سرعت بالای انتشار و شمار زیاد مبتلایان احتمال مرگ نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش نای قلم، احسان ریخته‌گر امروز در گفتگوی اختصاصی اظهار کرد: این سویه مشهور به بی‌علامت بودن است و با مشاهده کوچک‌ترین آب‌ریزش بینی، گرفتگی صدا، عطسه، بدن درد یا سردرد باید احتمال ابتلا به اُمیکرون که سویه غالب در کشور است را متصور شد و با توجه به سرعت سرایت آن از حضور در اجتماعات و جمع‌های خانوادگی اجتناب کرد.

وی افزود: در صورت مبتلا بودن یک فرد در خانواده، اداره یا هر محل دیگری تمام افرادی که در ارتباط با فرد بیمار هستند در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مبتلا می‌شوند یا به عبارت دیگر به صورت خوشه‌ای مبتلا می‌شوند.

این مقام مسئول دانشگاهی با اشاره به حساس بودن کودکان و عدم واکسیناسیون آنها بیان کرد: کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر هستند و در روزهای اخیر آمار فوتی‌های کودکان به ویژه کودکان با بیماری‌های زمینه‌ای چون آسم، بیماری خونی، دیابت، کم وزن و سوء تغذیه افزایش یافته است.

ریخته‌گر در خصوص افراد در معرض خطر بیماری کرونا گفت: افراد واکسینه نشده، افرد دارای بیماری زمینه ای، مادران باردار، افراد بالای 60 سال جزو گروه‌های آسیب‌پذیر سویه اُمیکرون هستند.

وی تصریح کرد: مادران باردار مبتلا به کرونا علائم خطر را باید جدی بگیرند.

ریخته‌گر در ادامه یادآور شد: با توجه به اظهار نظر سازمان جهانی بهداشت، جمعیت ساکن در منطقه مدیترانه شرقی که ایران نیز در این منطقه قرار دارد بالای 50 درصد به سویه اُمیکرون مبتلا می‌شوند.

وی افزود: در صورتی که فردی به اُمیکرون مبتلا شود ممکن است مجددا به این سویه مبتلا شود به عبارت دیگر ابتلا به سویه اُمیکرون در بدن ایمنی ایجاد نمی‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید بر ایمنی ناشی از واکسیناسیون گفت: آنتی‌بادی‌های حاصل از انجام واکسیناسیون احتمال ابتلا به فرم شدید بیماری را کم می‌کند.

ریخته‌گر در ادامه گفت: واکسیناسیون به همراه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مهمترین ابزار ما برای پیشگیری از کرونا است.

وی با تاکید بر شروع واکسیناسیون کودکان بالای پنج سال تاکید کرد: واکسیناسیون بالای 9 سال در استان با سرعت بسیار خوبی در حال افزایش است و امید است که برای واکسیناسیون کودکان بالای پنج سال نیز با توجه به اهمیت این امر اقدام شود.

ریخته‌گر با تاکید بر اینکه واکسیناسیون ایمنی در بدن ایجاد می‌کند گفت: با انجام واکسیناسیون احتمال مرگ و میر و ابتلا به فرم شدید کرونا کاهش می‌یابد و برای پیشگیری کامل باید رعایت کامل موارد بهداشتی و واکسیناسیون توام انجام شود.

وی با تاکید بر این نکته که هیچ شهر آبی در کشور و استان وجود ندارد گفت: پنج شهر خوی، چایپاره، اشنویه، میاندوآب و تکاب قرمز و پنج شهر شوط، سلماس ، پیرانشهر، مهاباد و بوکان زرد و بقیه شهرهای استان نارنجی هستند که زنگ خطری برای همه ما است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان سخنان خود از رشادت‌ها و جانفشانی‌های پرسنل دانشگاه علوم پزشکی در اقصی نقاط این استان که در حوزه‌های مختلف مشغول به خدمت هستند تشکر کرده و افزود: این عزیزان بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی با وجود کاستی‌ها و کمبودهای فراوان برای سلامت مردم استان شبانه‌روز تلاش می‌کنند.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا