اخبار
کد خبر : 15040 ۱۴۰۰/۱۱/۲۵   ۲۲:۰۷:۱۲

وزیر جهاد کشاورزی در ارومیه:
500 هزار تن سیب درختی آذربایجان غربی صادر شده است

 

وزیر جهاد کشاورزی از صادرات 500 هزار تنی صادرات سیب درختی خبر داد.

به گزارش نای قلم، سید جواد ساداتی‌نژاد در نشست امروز که به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی به‌ویژه سیب‌درختی آذربایجان غربی برگزار شد، گفت: آذربایجان غربی بهشت باغداری ایران با ظرفیت بی‌نظیری در تولید محصولات باغی و صادرات آن است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود 1.2 میلیون تن سیب‌درختی در استان آذریابجان غربی تولید می‌شود که حدود 33 درصد تولید این محصول در کشور است.

وی ادامه داد: از حدود 200 هزار نفر اشتغال حوزه کشاورزی در این استان حدود 70 هزار نفر در بحث باغداری باغات سیب‌درختی اشتغال دارند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه آذربایجان غربی رتبه اول در ظرفیت سردخانه‌های کشور را داراست، افزود: 800 هزار تن ظرفیت سردخانه‌های این استان است که تا به امروز 500 هزار تن صادرات این محصول انجام‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر 280 هزار تن سیب در سردخانه‌های این استان موجود است، یادآور شد: از این میزان سیب‌درختی ذخیره‌شده در سردخانه‌ها 150 هزار تن قابلیت صادرات را دارد و مابقی آن برای مصارف داخل و شب عید برنامه ریز شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دنبال مقاصد جدید صادراتی برای این محصول هستیم، البته موانع و مسائلی پیش روی صادرات وجود داشته که تلاش‌هایی نیز برای ایجاد بازارهای جدید در دست اقدام است.

به گفته وی؛ در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه و تجارت ایران و با همکاری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مذاکرات زیادی با طرف‌های هندی و سایر کشورهایی که به سیب‌درختی ایران علاقه‌مند هستند انجام‌شده و در حال انجام است.

وی یادآور شد: امید می‌رود با تمهیدات انجام‌شده در این زمینه 150 هزار تنی از سیب درختی با قابلیت صادرات صادر شود.

وزیر جهاد کشاورزی درباره تصمیمات گرفته‌شده در این سفر، گفت: طبیعتاً در انتهای شهریورماه دولت مستقرشده و تلاش هایمان بر پایه آنچه موجود بوده انجام‌شده است؛ در این زمینه از هم‌اکنون سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برنامه‌ریزهای منظم و منسجمی را برای این منظور انجام داده است.

ساداتی‌نژاد بابیان اینکه بخشی از تولید را به‌صورت قراردادی انجام خواهد شد، افزود: از هم‌اکنون برنامه ریزی برای بحث سیب صنعتی و سیب ممتاز برای خرید تضمینی و صادرات انجام شده و انشالله سال 1401 با مذاکراتی که انجام‌شده شرایط مطلوبی را در این زمینه  خواهیم داشت.

وی افزود: علیرغم استقرار دولت از شهریورماه، برای اولین بار خرید صنعتی سیب درختی بالغ‌بر 45 هزار تن توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی را انجام‌شده که قیمت سیب صنعتی را که زیر 300 تا 350 تومان بوده با خریداری به بالای 1460 تومان رسانده و بازار را تنظیم کردیم تا کشاورزمان متضرر نشوند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، برای نخستین بار نیز 64 میلیارد تومان مبلغ خرید سیب درختی تسویه شد و تعویق و معوقه‌ای در این زمینه نداشتیم و سال آینده نیز به همین منوال پیش خواهیم رفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های به تولید عسل در این استان اشاره کرد و گفت: 24 درصد عسل ایران در استان آذربایجان غربی باکیفیت بسیار عالی در حال تولید است که در بحث برند و صادرات آن دچار مسائلی هستیم که سازمان مرکزی تعاون روستایی متولی شده با برنامه‌ریزی که با کمک اتحادیه انجام می‌شود در ایجاد بازارهای جدید و تولید قراردادی این محصول را برای سال 1401 بر عهده می‌گیرد و امیدواریم این اتفاقات بتواند در رفع مشکلات این حوزه گام مؤثری باشد.

وی درباره  دغدغه های مربوط به حوزه دام، دامداران استان و صنایع لبنی در این استان، گفت: در این حوزه توسعه صنایع فراوری در این استان را خواستار بودند؛ در بخش تسهیلات که در سفر دولت در فروردین‌ماه ما یک بسته 2 هزار میلیارد تومانی را با اتفاقات که امروز طرح کردند ارائه خواهیم داد.

ساداتی نژاد در پایان از همه‌ی مردم شریف ایران خواست تا در زمان تولید بیشتر محصول توسط کشاورز، دامدار و باغدار که تولیدکننده و حافظ امنیت غذایی ما است با خرید سیب و محصولات آنان به پایداری تولید کشور کمک کنند.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا