اخبار
کد خبر : 1504 ۱۳۹۴/۱۰/۲۹   

خوابگاه‌های دانشجویی در معرض خطر مواد مخدر هستند

بحران هویت در دوران جوانی از جمله مشکلاتی است که موجب تشویش ساختار روانی و برهم خوردن آرامش جوانان شده و می تواند سبب سوق یافتن آنها به اعتیاد شود.

به گزارش نای قلم، یکی از دوره های پرخطر موثر در گرایش به اعتیاد، دوره های گذر جوانان است؛ وقتی شخص از مدرسه به محیط دانشگاه وارد می شود، عوامل مختلف در دانشگاه ها باعث کشیده شدن فرد به طرف اعتیاد و مواد مخدر می شود.

دوران دانشجویی فقط به گذراندن واحدهای درسی ختم نمی شود، چه بسیارند دانشجویانی که در همین دوران مسیر زندگی آنها تعیین می شود. برخی شریک زندگی خود را پیدا می کنند و نیز کم نیستند دانشجویانی که بهترین دورانشان را با گرایش به انواع مواد مخدر می گذرانند.

گرچه آمار دقیقی از شمار دانشجویان معتاد نمی توان دریافت، اعتیاد در میان دانشجویان از موضوعاتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد، اگر چه برخی مسئولان تمایلی به‌گفت‌وگو درباره این موضوع ندارند و حتی آن را انکار می‌کنند اما آلوده شدن دانشجویان به موادمخدر نه با انکار از بین می‌رود و نه با پنهان کردن آمار دانشجویان معتاد.

به‌گفته کارشناسان بسیاری از جوانان برای نخستین بار مصرف موادمخدر را در زمان دانشجویی تجربه می‌کنند.

استاندار آذربایجان غربی هم گفت: خوابگاه‌های دانشجویی و اماکن مجردی بیشترین نقاط در معرض خطر مواد مخدر هستند.

قربانعلی سعادت امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: ساماندهی خوابگاه های دانشجویی برای کاهش آسیب های اجتماعی و جلوگیری از ورود مواد مخدر به این اماکن ضروری است.

وی افزود: خوابگاه‌های دانشجویی و اماکن مجردی بیشترین نقاط در معرض خطر مواد مخدر هستند لذا در حوزه دانشگاه‌ها نیاز به کنترل خوابگاه‌های دانشجویی و همچنین نظارت بر عملکرد خانه‌های دانشجویی که زیرمجموعه وزارت بهداشت یا علوم فعالیت می‌کنند بسیار احساس می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین تاکید کرد: ساماندهی و تخریب اماکن متروکه حاشیه شهرهای استان در کاهش جرائم مواد مخدر و مبارزه با آن بسیار تاثیرگذار و ضروری است.

وی افزود: با هماهنگی فرمانداران تکلیف این اماکن مشخص شود چرا که این اماکن مرکز شکل گیری فساد، ایجاد ناامنی و افزایش جرائم مواد مخدر و تجمع معتادان شده است.

 سعادت خاطرنشان کرد: این کار موجب کاهش سرقت و افزایش سطح رضایت مندی شهروندان و افزایش امنیت اجتماعی می شود.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه خواستار تهیه بروشورهایی با هدف ارتقای آگاهی از حمل نا آگاهانه مواد مخدر برای رانندگان و مسافران که قصد خروج از کشور را دارند، شد.

سخن پایانی اینکه اعتیاد در میان دانشجویان اکنون به اتفاقی باورپذیر و غیر قابل انکار تبدیل شده و پیامدهای آن در صورت هرگونه مقابله، تربیت قشری است دیگر نمی تواند نقشی در آینده جامعه ایفا کند.

اکنون مسئولان باید ضمن توجه و اقدام فوری به این مورد، همتی مضاعفی از خود نشان داده و با گسترش شعاع نظارتی و مقابله گرانه، به اصلاح این وضعیت بپردازند.

دادن آگاهی به دانشجویان و افزایش بخش های نظارتی و نیز مبارزه با سودجویان سوداگران مرگ می تواند گامی مهم در مقابله با پدیده اعتیاد در دانشجویان شود.

پنهان کردن موضوع مهم اعتیاد دانشجویان نه تنها گرهی از این مشکل نمی گشاید، بلکه فردای تیره وتار را برای نسلی که بار فرهیختگی و سواد جامعه باید بر دوش بگذارد، رقم می زند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا