اخبار
کد خبر : 15038 ۱۴۰۰/۱۱/۲۵   ۲۱:۳۱:۵۴

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:
زمینه صادرات سیب‌های ذخیره‌سازی شده تسریع شود

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر ضرورت تسریع و رفع موانع صادراتی 280 هزار تن سیب باقی مانده در سردخانه‌های استان تاکید کرد.

به گزارش نای قلم، اکبر کرامتی امروز در جلسه بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی با محوریت سیب درختی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی و مجمع نمایندگان استان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر 280 هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان منتظر رفع موانع صادراتی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی استان از این مقدار 150 هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی 130 هزار تن نیز جهت مصارف داخلی است.

کرامتی اظهار کرد: امسال مجموع سیب درختی تولیدی استان یک میلیون و 270 هزار تن بود که حدود 800 هزار تن در سردخانه ها ذخیره سازی و 350 هزار تن  به عنوان سیب صنعتی برای تهیه مواد اولیه برای مصارف کارخانجات کنسانتره استفاده شد .

وی با اشاره به خرید تضمینی سیب صنعتی طی سال جاری گفت: امسال 42 هزار تن سیب صنعتی توسط سازمان تعاون روستایی به صورت تضمینی در راستای حمایت از باغداران  به ارزش 64 میلیارد تومان خریداری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به موانع پیش رو در مسیر صادرات و فعالیتهای اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: یکی از مشکلات  اساسی نبود زیرساخت‌های لازم از جمله بانک و وصرافی های معتبر جهت انتقال ارز صادر کنندگان حاصل از صادرات  از خارج به داخل است.

وی ادامه داد: همچنین نبود و یا ضعیف بودن رایزنی های بازرگانی با کشورهای همسایه، وعدم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تجار و بازرگانان ایرانی از موافقت نامه های تجاری ایران و اورآسیا و کشورهای هدف جهت بهره مندی تجار، کم شدن رفت وآمد های تجاری بین دو طرف به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی با همسایگان و اطلاع رسانی به موقع پروتکل های مربوط به کشورهای مقصد به تجار و تولیدکنندگان از اهم این موانع است.

کرامتی قدیمی و پایه بذری بودن باغات سیب استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: حدود 70 هزار هکتار سطح باغات سیب درختی استان است که از این میزان 61 هزار هکتار بارور هستند اما اکثر باغات سیب استان قدیمی و پایه بذری بوده که نیاز به اصلاح و نوسازی باغات با بذور کم آب برو پایه های رویشی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین با اشاره به فعالیت 475 سردخانه نگهداری میوه در استان با ظرفیت یک میلیون تن ذخیره سازی گفت: در بخش سردخانه ها نیز بیشتر سردخانه های استان دارای تجهیزات فرسوده هستند و نیاز به تجهیز و نوسازی با روش های نوین دارند.

وی خواستار صدورمجوز ایجاد سردخانه های کنترل اتمسفر در استان شد و گفت: همچنین صدور برخی دستورالعمل ها و بخشنامه ها سالانه موجب بروز برخی موانع صادراتی می شود که در این زمینه نیز باید چاره اندیشی شود.

کرامتی با اشاره به مشکلات بسته بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر افزود: در حال حاضر 39 واحد سورت و بسته بندی در استان یا به اتمام رسیده یا در حال اتمام است که با این روند در سال‌های آتی مشکلات موجود در این بخش نیز برطرف می شود.

آذربایجان غربی با تولید سالانه 6.8 میلیون تن محصولات کشاورزی با بیش از 850 هزار هکتار سطح کشت محصولات کشاورزی از قطب های مهم این بخش در کشور به شمار می رود.

این استان در زمینه تولید عسل، سیب، چغندرقند و نیز پرورش زنبور عسل رتبه اول را به خود اختصاص داده و در بخش علوفه نیز رتبه دوم و تولید حبوبات رتبه جهارم را داراست.

در حال حاضر 205 هزار خانوار بهره بردار در بخش کشاورزی آذربایجان غربی مشغول فعالیت هستند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا