Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1500 ۱۳۹۴/۱۰/۲۸   

ارومیه 77 روز ناسالم را تجربه کرد

از سال ۱۳۷۴، روز ۲۹ دی ماه در تقویم ایران، به عنوان روز هوای پاک نام‌گذاری شده است. روزی که بهترین بهانه برای پرداختن به بحران آلودگی هوا است.

به گزارش نای قلم، روز ملی هوای پاک در حالی فرا رسید که شرایط آلودگی هوای ارومیه در معرض تهدید قرار دارد، بحرانی که راه برون رفت از آن نیازمند مشارکت عمومی و تصمیم گیری های اساسی در این حوزه است.

نخستین هدف نامگذاری این روز، ایجاد حساسیت و احساس مسئولیت در میان قشرهای گوناگون جامعه است، زیرا گره کور این معضل تنها به دست بزرگ ترین مجموعه تاثیرگذار بر آلودگی یعنی مردم باز خواهد شد، از این رو حل این مشکل نیازمند مشارکت فعال و همکاری جامعه است.

برای رویارویی با آلودگی هوا و دستیابی به هوای پاک نخست باید تعریف درستی از آلودگی را به دست آورد. آلودگی هوا به وجود هر ماده ای در هوا که می تواند برای انسان یا محیط او ضرر داشته باشد، گفته می شود. این آلاینده ها ممکن است طبیعی یا ساخته دست بشر محسوب شوند یا به شکل های گوناگون همچون ذرات جامد، مایع و گاز وجود داشته باشند.

آلاینده های هوا که بیش از 180 نوع طبیعی و مصنوعی هستند، شامل فعالیت های آتشفشان ها و آتش سوزی جنگل ها، گرد و غبار طبیعی، دود و مونواکسید کربن ناشی از آتش سوزی ها و گاز رادون ناشی از کانی های زمین در محور آلاینده های طبیعی می شوند و در بخش آلاینده های مصنوعی وسائل نقلیه موتوری، زغال سنگ سوزها، آلودگی های ناشی از سوزاندن بقایای کشاورزی را در بر می گیرد.

این آلودگی ها بر روند زندگی موجودات زنده تاثیر مخرب فراوانی می گذارد و سلامت آنان را با خطرهای بسیاری روبرو می سازد به طوری که آمار افزایش مرگ و میرهای ناشی از آسم، برونشیت (ورم یا عفونت لوله های برونش و ریه ها)، تنگی نفس، حمله های قلبی و آلرژی های گوناگون تنفسی ارتباط تنگاتنگی با آلودگی هوا دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: شهرستان ارومیه جزو شهرهای آلوده کشور قرار نگرفته تنها به دلیل  وارونگی هوا در ایام زمستان میزان غلظت آلاینده هات افزایش می یابد که با گرم شدن هوا مشکل وارونگی و آلودگی حل می شود.

پرویز آراسته به این نیز اشاره کرد که بعد از ارومیه، بوکان و خوی در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

وی گازهای خروجی از اگزوز اتومبیل های گازوئیلی و بنزینی و خودروهای فرسوده و کاربراتوری را منبع اصلی نشر آلاینده در محیط عنوان کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی سپس به سهم آلاینده‌ها اشاره و تصریح کرد: 52 درصد از آلودگی هوا مربوط به ریزگردها، 43 درصد ریزگردها با قطر 10 میکرون، شش درصد منو کسیدکربن و یک درصد دی اکسید گوگرد است.

به گفته آراسته ارومیه در 9 ماه گذشته سال تا اول دی ماه 30 روز هوای پاک، 177 روز سالم، 77 روز ناسالم برای گروه های حساس، هشت روز خیلی ناسالم و یک روز خطرناک از نظر کیفیت هوا داشته است.

وی همچنین از تهیه طرح جامع کاهش آلودگی هوای ارومیه خبر داد و افزود: در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان مقرر شد که طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر ارومیه تهیه، تدوین و اجرا شود که نیازمند همکاری تمام دستگاه های اجرایی استان است.

آراسته از دیگر راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوا را معاینه فنی خودروها، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای استفاده از خودروهای شخصی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، استفاده از بنزین یورو 4، تولید خودروهای استاندارد یورو 4، صرفه جویی در مصرف انرژی و سوخت، افزایش فضای سبز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه روز هوای پاک امسال با شعار "نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟ و در چه حدی است؟ آغاز می‌شود، اظهار کرد: استفاده از وسایل نقلیه عمومی، برگزاری همایش هوای پاک، بازدید از مراکز معاینه فنی، حضور کودکان با پلاکاردهای شعار هوای پاک در میادین شهر و نصب تبلیغات در اتوبوس ها و تابلوهای اعلانات از جمله برنامه های این سازمان در روز هوای پاک است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا