Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 15 ۱۳۹۴/۰۳/۲۳   

زائده‌های آلوده بیمارستان در بسته‌های مشخص تفکیک می‌شوند

زباله های بیمارستانی محصول جانبی حاصل از مراقبت های درمانی و بسیار خطرآفرین است که با مدیریت درست و دفع اصولی و بهداشتی می توان از صدمات جبران ناپذیر آنها که می تواند بر سلامت مردم و محیط زیست و همه جانداران اطراف برجا گذارد جلوگیری کرد.

زباله های بیمارستانی شامل پسماندهای عفونی و ابزار تیز و برنده ی مورد استفاده در پزشکی هستند که حاوی انواع میکروب های خطرناک بوده و دفع نامناسب آنها تهدیدی مستقیم و فوری برای سلامت افراد جامعه به شمار می رود و باید دقت کافی دراین زمینه اعمال شود.

حال اگر همین زباله ها با استفاده از دستگاه های مجهز، بی خطر نشوند و در همین حالت مثلا در آب ریخته یا در دل خاک دفن شوند، در نتیجه همین آلودگی به آب و خاک سرایت پیدا می کند و از همین طریق هم می تواند همان آلودگی را به گیاه، حیوان و انسان منتقل کند به طوری که اگر این نوع پسماندها در محلی که دفع شده اند باقی بمانند و زمین و آب آن منطقه را آلوده کنند، ممکن است هر نوع محصول کشاورزی که از آن زمین به عمل  می‌آید، نیز تحت تاثیر این آلودگی قرار گیرد و محصولات آلوده و نامرغوبی به بار دهد که سلامت شهروندان را به خطر اندازد.

بنابراین آگاهی از کمیت و کیفیت این زباله ها موضوعی ضروری است که همواره باید ازسوی مسئولان مربوط دراین استان مورد توجه قرار گیرد.

جمع آوری زباله های بیمارستانی از نظر تنوع آلودگی های میکروبی و شیمیایی آن، ویژگی هایی دارد و بی توجهی به آن، سلامت جامعه و بهداشت عمومی افراد را تهدید می کند. با جدا کردن زباله های تولید شده در زمان تولید، نیازی به عوامل واسطه نیست.

بنابراین احتمال ابتلای عوامل واسطه که زباله های بیمارستانی را جابه جا می کنند، به انواع عفونت های بیمارستانی به حداقل می رسد و دیگر نیازی به دست زدن به زباله ها نیست. بلکه با استفاده از تجهیزات خاصی که به این منظور تهیه شده، کار انتقال زباله های بیمارستانی صورت می گیرد.

اما موضوعی که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به آن تذکر داده استاندارد نبودن تفکیک زباله بیمارستانی شهرداری ها است.

عابد فتاحی متذکر شد که برای رفع آلودگی های بیمارستانی لازم است تا زباله‌ها در دمای بالایی قرار گیرند، اما نگرانی که امروزه وجود دارد اینکه دستگاه های تفکیک و دفن زباله بیمارستانی شهرداری ها از استاندارد لازم برخوردار نیست.

به گفته وی در 10 سال گذشته بیمارستان‌ها در رابطه با تفکیک زباله‌ها حساسیت ویژه ای پیدا کرده و بر این اساس انواع زائده‌های آلوده بیمارستان را در بسته‌های مشخص و به طور جدا تفکیک می‌کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در عین حال که بر نظارت وزارت بهداشت و همچنین سازمان نظام پزشکی بر چگونگی جمع آوری، تفکیک و دفع زباله‌های بیمارستانی اشاره می کند، افزوده است این اعتقاد وجود دارد در هر جایی که اقدامات درمانی صورت می گیرد اعم از بیمارستان ها، درمانگاه ها و حتی مطب‌های پزشکان آلودگی وجود دارد، از این رو تلاش شده تا تمامی پسماندها با استفاده از دستگاه‌های مدرن تفکیک و تدفین شود.

وی در عین حال اظهار کرد معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و درمان در این خصوص گام هایی برداشته است اما متاسفانه همه دستگاه ها این امکان را برای بی خطرسازی ندارند.

فتاحی گفت: وزارت بهداشت  و درمان، سازمان نظام پزشکی و تمام دستگاه های مربوطه از ظرفیت 100 درصدی خود برای دفن صحیح زباله های بیمارستانی استفاده می کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: شهرداری‌ها نیز اقدامات خوبی انجام داده اند اما تنها مسئله نگران کننده این است که دستگاه‌های تفکیک و دفن زباله شهرداری ها از استاندارد لازم برخوردار نیست، هرچند کمک کننده هستند اما نمی توانند آلودگی زباله های بیمارستانی را رفع کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، گفت: طی دو سال اخیر کمیسیون بهداشت و درمان به طور جدی به آسیب های زیست محیطی توجه داشته است  و امروز هم به طور مشخص به این مسائل پرداخته اند، کمیسیون بهداشت و درمان تلاش دارد تا از هر آنچه به محیط زیست  خسارت وارد می‌کند جلوگیری کند.


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا