اخبار
کد خبر : 14986 ۱۴۰۰/۱۱/۱۹   ۲۲:۰۲:۱۸

کارشناسان حوزه سلامت هشدار می‌دهند؛
طوفان اُمیکرون در آذربایجان غربی

 

کرونا برای ششمین بار با سویه‌ای جدید شیوع پیدا کرده و با تصور خفیف بودن آن ماسک‌ها و فاصله‌های سلامتی آنطور که باید رعایت نمی‌شود.

اما با وجود خوش‌بینی‌ عمومی به اُمیکرون، کارشناسان حوزه سلامت از همان ابتدا نسبت به عدم عادی‌انگاری و لزوم جدی گرفتن واریانت جدید، هشدار داده و بر ضرورت تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تکمیل واکسیناسیون و تزریق دز سوم واکسن و حتی اعمال محدودیت‌هایی مانند محدودیت در بازگشایی‌ها و...، به منظور جلوگیری از گسترش اُمیکرون تاکید کردند.

پیش از شیوع اُمیکرون نیز بسیاری از متخصصان نسبت به سرعت سرایت بالای این مهمان ناخوانده هشدار داده و حتی اعلام کرده بودند که محدودیت‌های کرونایی باید هرچه سریع‌تر بازگردند.

علی‌رغم هشدارها اما هنوز از پیک طولانی، پرمرگ و پربستری پنجم با واریانت دلتا عبور نکرده، به ورطه اُمیکرون و پیک ششم افتادیم. به طوری که با وجود هشدارهای همه‌جانبه کارشناسان مبنی بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب و ...، اما درصد رعایت این پروتکل‌ها طی ماه‌های اخیر گذشته روی مرز ۵۷ درصدی بود و از سویی تمهیدات آنی و جدی برای اعمال محدودیت در برخی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز در نظر گرفته نشد. بنابراین این هشدارها در حالی مطرح شد که متاسفانه باز هم  گوش کسی بدهکار نبود؛ سینماها و تئاترها بازگشایی شدند، مدارس برای حضوری شدن دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کردند، کافه‌ها و رستوران‌ها بی‌هیچ نظارتی پر شدند از مردم بی‌ماسکی که دل‌خوش از پایان قصه کرونا دور یک میز نشسته بودند و ساعت‌ها کنار هم گپ می‌زنند، باشگاه‌های ورزشی، پاساژها، اداره‌ها، مترو و اتوبوس‌هایی که مملو بودند و حالا همه باهم تراژدی پیک ششم را با مرگ‌هایی که دوباره سه رقمی شد، رقم زدند؛ افزایش آماری که تلنگری است برای اقدام به موقع؛ چراکه این خطر وجود دارد با افزایش تصاعدی مبتلایان امیکرون، میزان بستری‌ها و به تناسب آن آمار بیماران بدحال و نهایتا نیز مرگهای ناشی از آن هم افزایش یافته ودوباره  به روزهای سیاه کرونایی بازگردیم.

با ثبت اولین فوتی‌های اُمیکرون، آتش نگرانی‌ها داغ‌تر و اعلام شد که زنگ تفریح کرونا تمام شد. به طوری که برخی کارشناسان حوزه سلامت ضمن ابراز نگرانی نسبت به شیوع بالا و مرگ و میر ناشی از اُمیکرون، اعلام کردند که اکثر بیماران بستری و بدحال عمدتا یا پروتکل‌ها را رعایت نکرده‌اند یا با خوش خیالی اینکه کرونا مهار شده، واکسن تزریق نکرده‌اند.

در هر حال گویا هنوز آنچنان که باید خیلی ها خطر اُمیکرون را باور نکرده اند و آنچنان که باید تمهیدات لازم برای مقابله با اُمیکرون مهیا نیست. به طوری که محدودیت آنچنانی برقرارنشده و شلوغی و ازدحام خیابان‌ها، اتوبوس، پاساژها، بازارهای خرید در آستانه عید نوروز مانند روزهای عادی برقرار است.

حالا هم نگرانی‌ کارشناسان سلامت به واقعیت پیوسته؛ به طوری که خوش‌کامی هفته‌های اخیر که ناشی از کاهش چشمگیر مرگ‌های کرونایی بود و تصور ادامه روند کاهشی آن، مجددا به تلخ‌کامی بدل شده و جان هموطنان را در معرض خطر قرار داده است و اگر اقدامات عاجل، چه از سوی مردم با اعمال رعایت‌های بهداشتی و چه از سوی مسوولان با اعمال تدابیر و محدودیت‌های لازم صورت نگیرد، این خطر وجود دارد که در آستانه عید نوروز، مرگ با لباسی نو برای داغدار کردن‌ بازگردد.

در 24 ساعت گذشته یک هزار و 322 تن به ویروس کرونا مبتلا و 109 بیمار کرونایی نیز در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شدند.

متاسفانه چهار تن نیز از بیماران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند که با احتساب فوتی‌های جدید شمار جان باختگان از این ویروس در آذربایجان غربی به هفت هزار و 281 تن رسید.

در حال حاضر 416 تن بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری اند که 91 تن از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه و 19 تن نیز به علت آسیب‌های ناشی از این بیماری از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند .

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی هم گفت: تاکنون ۲۵.۴ درصد جمعیت هدف در استان، دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که این رقم بسیار کم بوده و البته با سرعت در حال افزایش است.

علی افشانی افزود: طبق آخرین آمار، حدود ۷۴۰ هزار نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون ۲ میلیون و ۲۳۶ نفر دز دوم و ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار نفر دز اول را تزریق کرده اند.

افشانی گفت: پوشش دز اول واکسن کرونا در استان به ۸۶ درصد و دز دوم هم به حدود ۷۷ درصد رسیده که البته باید برای بهبود این ارقام بیش از پیش تلاش کرد.

تاکنون پنج میلیون و ۴۷۷ هزار دز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده که چهار درصد کل واکسیناسیون در کشور است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا