Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 14962 ۱۴۰۰/۱۱/۱۷   ۰۰:۰۱:۱۰

پاركينگ‌ها مرهمي بر زخم ترافيك ارومیه

 

گره‌های ترافیکی در خیابان‌های اصلی و کم‌عرض ارومیه مردم را کلافه کرده است که یکی از راهکارها برای حل مشکل ترافیک در خیابان‌های شلوغ شهر ایجاد پارکینگ است.

به گزارش نای قلم، یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه‌های مردم ارومیه ترافیک در سطح شهر است که متاسفانه کمبود پارکینگ عمومی در سطح این شهر منجر به ایجاد ترافیک و مشکلاتی برای مردم شده است.

به نظر می‌رسد نبود پارکینگ عمومی در سطح شهر مشکلی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد و باید هر چه سریع‌تر در این زمینه چاره‌اندیشی جدی صورت بگیرد.

در راستای بررسی و ساماندهی پارکینگ‌های شهری و معضلات ترافیکی نشست هفتگی کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست امروز برگزار شد.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه می‌گوید: عدم وجود الگو و برنامه برای رفع مشکلات شهری باید در الگوهای مدیریت شهری مورد مطالعات دقیق قرار گرفته و مشکلات پیش رو را پیش‌بینی کنیم.

احد یوسفی می‌افزاید: نگاه مدیریت شهری به توسعه‌ها متاسفانه با برنامه‌ریزی جدید نبوده و ترافیک سنگین خیابان‌های قدیم الاحداث را فقط با راهکارهای ایجاد پارکینگ و محدویت ترافیکی می‌توان حل کرد.

وی اضافه می‌کند: برای خیابان‌های حسنی، آزادگان، بیمارستان میلاد که از زمان احداث پروژه‌ها مدت زمان چندانی سپری نشده ولی به علت عدم مطالعات دقیق و برنامه‌ریزی در مدیریت شهری متاسفانه مشکل پارکینگ در این مناطق هم مشهود است.

یوسفی عنوان می‌کند: ذائقه مدیریت ساخت و ساز موجود در شهر و عدم وجود امکانات شهری در مناطق موجود مردم را بیشتر به سفرهای تک سرنشینی برای رفع نیازها از هسته مرکزی شهر سوق می‌دهد .

وی اذعان می‌کند: زمانی بنا بر این بود هرچقدر خیابان‌های ما عریض‌تر باشند در این صورت ترافیک کمتر اتفاق می‌افتد ولی مطالعات نشان می‌دهد این مقوله در کوتاه‌مدت صدق کرده و در بلندمدت باعث ترافیک سنگین در مناطق می‌شود .

یوسفی ادامه می‌دهد: به طور مثال رینگ کمربندی میانی شهر با وجود آنکه مدت زمان سفر را کم کرده ولی بعد از مدتی جوابگوی ترافیک نخواهد بود.

وی تصریح می‌کند: فرهنگ‌سازی نقش اساسی در استفاده بهینه از امکانات شهری دارد ولی متاسفانه مدیریت شهری در توسعه هیچ شهرکی برنامه و چشم انداز و قوانین مشخصی نداشته و عدم وجود امکانات شهرسازی همچنین نبود برنامه‌ریزی در آن مناطق برای رفع نیازهای شهروندان، مردم را به مشکلات هسته مرکزی سوق می‌دهند در حالی که بی‌برنامه‌گی مشکلات مرکز شهر را بیشتر خواهد کرد.

یوسفی می‌گوید: هر چقدر تعداد زیاد اتوبوس شهری و حمل و نقل عمومی در شهر افزایش یابد شهروندان به علت ترافیک و مدت زمان طولانی مسیر، میل و رغبتی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را نخواهند داشت .

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه در توسعه مدیریت شهری و توزیع امکانات برای مناطق در خیابان حسنی که یکی از هسته‌های ترافیکی شهر است هنوز ۴۰ درصد ساخت و ساز انجام نشده است، می‌افزاید: ضروری است، مدیریت شهری برای سال‌های آتی برنامه‌های لازم در راستای احداث پارکینگ را داشته باشد.

یوسفی اظهار می‌دارد: طبق قانون جدید، بودجه شهرداری تجمیع شده و تمام سازمان‌ها با دیدگاه مستقل از بین رفته و سازمان‌ها با شناختی که با تخصص لازم بر موضوع دارند باید اولویت قرارداد کارها را در همان سازمان مطالعات و اجرایی کنند.

وی تاکید می‌کند: متاسفانه طبق چارت جدید بعضی سازمان‌های شهرداری بعد از ادغام سازمان دیگر فعالیت‌هایشان کم رنگ تر شده و مشکلاتی را در این راستا به همراه داشته است.

*گلوگاه‌های ترافیکی شهر شناسایی شود

دیگر عضو شورای اسلامی شهر ارومیه می‌گوید: ضروری است در راستای حل مشکل ترافیک شهری گلوگاه‌های ترافیکی شهر شناسایی شوند و اقدامات لازم صورت گیرد.

صادق توکلی‌مهر می‌افزاید: در بازسازی ساختمان فروشگاه رفاه واقع در چهار راه همافر خوشبختانه وجود پارکینگ در اجرای طرح که اولویت اصلی مدیریت شهری در بازسازی است مورد توجه بوده و باید در سایر ساخت و سازهای مسکونی و تجاری شهر هم این مقوله مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: مدیریت شهری در معابر و خیابان‌های پرتردد و هسته مرکزی شهر مستلزم راهکارهایی برای رفع ترافیک است .

توکلی‌مهر تاکید می‌کند: ساماندهی مشاغل و رفع سد معبر که یکی از عوامل وجود ترافیک‌های شهری است، در این دوره از شورای شهر پیگیری‌ می‌شود.

*نیازسنجی‌های لازم برای وجود پارکینگ در خیابان‌های شهر 

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست می‌گوید: نیازسنجی‌های لازم برای وجود پارکینگ در خیابان‌های شهر صورت گرفته است.

مرتضی منافی اظهار می‌دارد: برای رفع معضل پارکینگ باید مطالعات ترافیکی و اجرایی کردن پروژه‌ها برای رفع کمبود پارکینگ در سطح شهر مورد توجه قرار داده شود .

این عضو شورای شهر اضافه می‌کند: متاسفانه یکی از مشکلات شهرداری بررسی و ارائه راه‌حل برای مشکلات، بعد از وقوع حوادث و بحران‌های شهری است که این مهم باید مورد توجه قرار گرفته و پیش از وقوع بحران چاره‌اندیشی شود.

منافی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و اولویت قراردادن آموزش شهروندان بیان می‌کند: در دستگاه‌های ذیربط و شهرداری متاسفانه توجهی به آموزش‌های شهروندان به ویژه در حوزه‌های فرهنگ شه نشینی و ترافیکی انجام نشده و استمرار شرایط حاضر به سوی قفل ترافیک سنگین شهری منجر می‌شود.

وی اظهار می‌دارد: باید در جانمایی‌های غیراصولی نصب تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر و ساماندهی‌های وانت بارها و دستفروش‌ها که متاسفانه هیچ گونه استقراری در محل‌های تعیین شده صورت نگرفته و اکنون تبدیل به یکی از معضلات ترافیکی شهری گشته، اقدامات لازم صورت گیرد .

منافی تصریح می‌کند: عدم وجود پارکینگ در محل بیمارستان‌های شهر به طور کامل مشهود بوده و باید تمهیداتی در این راستا اندیشیده شود.

وی می‌افزاید: ضروری است در ساخت پارکینگ مسقف و طبقاتی در شهر که به علت عدم توجیه اقتصادی استقبال نمی‌شود، مشوق‌هایی برای جلب سرمایه‌گذاری‌ در این راستا در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست تاکید می‌کند: باید پارکینگ‌ها در حد امکان مجهز به سرویس بهداشتی برای استفاده شهروندان باشند.

اگرچه این اقدامات و برخی اقدامات و تلاش‌های انجام شده را نمی‌توان نادیده گرفت اما به طور قطع می‌توان گفت که برای ارومیه بسیار ناچیز است و جوابگوی مشکلات نیست و مسئولان باید با یک بازنگری کلی و ایجاد یک مدیریت جامع شهری ویافتن راه‌حل‌های کارشناسی شده و کاربردی مشکل ترافیک را در این شهر به حداقل برسانند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا