اخبار
کد خبر : 14961 ۱۴۰۰/۱۱/۱۷   ۲۳:۰۸:۵۰

در راستای نجات‌بخشی آثار انجام می‌گیرد؛
انجام كاوش‌های باستان‌شناسی در اطراف سدهای آذربایجان غربی

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از انجام  کاوش‌های باستان شناسی ناشی از اجرای پروژه‌های سدسازی بالغ بر ۶۰ محوطه طی سال‌های اخیر در راستای نجات‌بخشی آثار و دست‌یابی به پیشینه‌های تاریخی و ارتباطات میان فرهنگی خبر داد.

به گزارش نای قلم، جلیل جباری امروز در گفتگوی خبری با اشاره به مرمت مرمت ۴۰ بنای تاریخی طی سال جاری در استان اظهار کرد: بافت‌های تاریخی ارومیه، ماکو، خوی، پروژه احیا حجرات مسجد جامع ارومیه، بناهای تاریخی ستاد لشکر، یادمان شمس تبریزی از مهمترین بناهای تاریخی در دست مرمت استان هستند.

او با اشاره به تداوم کاوش‌های باستان شناسی در استان افزود: کاوش‌های باستان شناسی ۱۵ محوطه تاریخی در محدوده‌های سد چپرآباد اشنویه و کانی سیب پیرانشهر، بروه سردشت و دالما تپه نقده در حال انجام است.

جباری از ثبت ۱۰ اثر تاریخی اشیا موزه‌ای در فهرست آثار ملی، ثبت ۱۲ اثر (بناها و محوطه‌های تاریخی) در فهرست آثار ملی و واجد ارزش نیز خبر داد و گفت: مطالعات بافت تاریخی شهرستان‌های سلماس و خوی و نیز مطالعات محورهای شهری ارومیه، سلماس و ماکو نیز در دست انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به تهیه هفت پرونده‌ میراث ناملموس در استان برای ثبت ملی عنوان کرد: غذاهای سنتی یارپاق دولماسی، یارماق ابلی سی، جویز حالواسی، هویچ حالواسی و فن تهیه عرق بادرشبو و پرونده اقدامات صیانتی کوچ و زندگی ایل جلالی و مراسم آئینی کوسه به داس در دست انجام است.

او همچنین با اشاره به تهیه سه پرونده میراث طبیعی غار قره دلیک میاندوآب، رودخانه زرینه رود، آبشار پیه دره، افزود: ساماندهی ۲۰۰۰ اشیا موزه‌های استان، تلاش و جدیت در اتمام پروژه‌های مرمتی نیمه تمام به منظور اتمام و امکان بهره برداری، تکمیل احیای حجرات پیرامون صحن مسجد جامع ارومیه، تعیین تکلیف محوطه‌های باقی مانده در محدوده سدهای در حال ساخت و آبگیری و تلاش جدی در پیگیری حفاظت و انجام مرمت‌های لازم در مجموعه بناهای تاریخی پردیسان ماکو از دیگر اقدامات این اداره کل در سال جاری است.

جباری با اشاره به آمادگی یک بنای تاریخی برای ثبت جهانی عنوان کرد: امسال تلاش و پیگیری محوطه‌های واجد ارزش پایگاه ملی حسنلو و پایگاه ملی بسطام و کاروانسرای شاه عباسی قطور برای ثبت میراث جهانی در حال انجام است.

او با اشاره به راه اندازی و ایجاد موزه‌های صلح سردشت، موزه منطقه‌ای آذربایجان در سایت ستاد لشکر ارومیه، موزه باز جنگ چالدران، موزه میاندوآب، موزه بوکان، موزه اشنویه، موزه علم و فن آوری در استان طی سال جاری گفت: در راستای توسعه فرهنگی و اشاعه کارکردهای میراث فرهنگی در توسعه پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موزه‌های تخصصی متعددی در استان ایجاد و راه اندازی می‌شود.

جباری همچنین توجه به حفاظت از بافت‌های تاریخی پنج شهر در نتیجه مطالعات ضوابط اختصاصی و مطالعات بافت‌های تاریخی، انجام کاوش‌های باستان شناسی ناشی از اجرای پروژه‌های سدسازی بالغ بر ۶۰ محوطه طی سال‌های اخیر در راستای نجات بخشی آثار و دست یابی به پیشینه‌های تاریخی و ارتباطات میان فرهنگی، احصا بالغ بر ۵۰۰ بنای واجد ارزش در محدوده بافت تاریخی ارومیه جهت انجام اقدامات ثبت و تهیه بیش از ۱۰۰ مقاله پژوهشی در پنج سال اخیر در زمینه‌های مردم شناسی، باستان شناسی و مرمت آثار را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی همچنین از ثبت یک اثر میراث ناملموس در فهرست میراث جهانی یونسکو (آئین‌های زیارتی قره کلیسا) با مشارکت کشور ارمنستان خبر داد و گفت: با وجود شیوع بیماری کرونا تلاش‌ها برای توسعه اقدامات گردشگری در استان تداوم دارد.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا