اخبار
کد خبر : 14948 ۱۴۰۰/۱۱/۱۶   ۲۲:۳۶:۲۹

عصر امروز؛
لایحه بودجه شهرداری ارومیه تقدیم شورای شهر شد

 

شهردار ارومیه عصر امروز در نشست علنی شورای اسلامی شهر ارومیه، لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ را تقدیم رئیس شورای اسلامی شهر کرد.

 به گزارش نای قلم، حسین مهدی زاده لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ با رقمی به میزان 22 هزار میلیارد ریال را تقدیم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خلیل‌پور رئیس شورای اسلامی شهر کرد.

رییس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: سال گذشته فاصله بودجه تا تحقق و امسال نیز انعطاف و شفافیت بودجه از ویژگی های برجسته آن محسوب می شود.

حسین پناهی افزود: در سال مانع زدایی قرار گرفتیم و این موقعیت مناسبی برای رفع موانع جهت پیشرفت و آبادانی شهر است که نیازمند کمک و همدلی مسئولین و نماینده های مجلس شورای اسلامی شهر ارومیه است و فرصت خوبی برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه اگر شوراهای شهر برای دولت ها دست و پا گیرند منحل شوند گفت: لایحه حدود اختیارات شوراها به مجلس ارائه شود تا مورد بازبینی قرار بگیرد و اگر شوراهای اسلامی شهر مانع برای دولت و شهر هستند طرح به انحلال  شورا داده شود چون با حدود و اختیارات فعلی نمیتوان در راستای اداره مثبت مدیریت شهری قدم برداشت.

پناهی با تقدیر از شهردار ارومیه بخاطر بررسی دقیق بودجه سال آتی عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با بودجه سال ۱۴۰۱ به عنوان گامی برای اجرای بودجه تعهدی حرکت کنیم.

*قوانین کهنه مدیریت شهری باید بروزرسانی شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه هم گفت: قوانین مدیریت شهری فرسوده و کهنه هستند و باید بازنگری و بروز رسانی در برخی قوانین اعمال شود.

توماج وحید افشار اظهار کرد: در بودجه کل کشور برای افزایش سهم استان و شهر ارومیه به ویژه برای افزایش سهم بودجه برای حوزه مدیریت شهری توجه ویژه داشته باشیم متاسفانه فضای سیاسی حاکم بر شهر ملتهب است و اساسا تاثیرگذارترین بخش ها در این فضا مدیریت شهری است و انتظار داریم این فضا در سطح کلان رفع شود.

وی با تقدیر از دست اندرکاران تهیه و تدوین لایحه بودجه 1401 شهرداری ارومیه بیان کرد: در لایحه بودجه باید به حوزه های مطالعات پدافند غیرعامل، حوزه برون سپاری مطالعات، مطالعات حمل و نقل، مطالعات بحران، مطالعات اسکان، مطالعات اصلاح هندسی شهری، رفاه شهروندی، توانمندی شهری، فضای سبز، مطالعات تعریف پروژه و مخصوصا مطالعات در شفافیت در هوشمندسازی توجه ویژه ای شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تبعیض مثبت در لایحه بودجه دیده شود و درصدی از درآمدهای بالا در بعضی مناطق به مناطق محروم تخصیص یابد تا شاهد رفع فاصله در مناطق کمتر برخوردار باشیم.

* مردم تحت فشار هستند نباید درآمد از مناطق شهری در اولویت باشد

دیگر عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز گفت: در پروژه ها اولویت با انضباط مالی، ساماندهی پرسنل و توجه ویژه به مناطق محروم باشد.

صادق توکلی‌مهر افزود: امیدواریم موارد بیان شده در کمیته تخصیص و خزانه متمرکز در بودجه پیشنهادی سال 1401  نه به عنوان سرفصل بودجه بلکه جزو برنامه های کاری در یک سال مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر اینکه "فشاری روی مردم و شهروندان است" خاطرنشان کرد: باید به جای تمرکز کردن بر درآمدهای مناطق، درآمدهای دیگر برای وصول از جمله مطالبات حساب متمرکز دولتی در اولویت قرار داده شود.

* قوانین جدید؛ درآمد مدیریت شهری را دچار چالش کرده است

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه نیز گفت: قوانین جدید؛ درآمد مدیریت شهری را دچار چالش کرده است.

احد یوسفی افزود: سرانه خود را در تمام حوزه های دولت نمی توانیم وصول کنیم و توسعه شهر با عوارض های محلی میسر نمی باشد و فقط جهت حفظ و نگهداری مدیریت شهری می باشد با وضع قوانین تازه درآمد مدیریت شهری را دچار چالش شد و می توانیم با استفاده از ظرفیت های ملی نمایندگان در بودجه در بحث های حمل و نقل و آتشنشانی با تعاملات  برای شهر و شهروندان نهایت بهره را از این مزایا برداشت کنیم.

وی با بیان اینکه مرزهای ما برایمان به عنوان تهدید است، خاطرنشان کرد: فرصت و امکانات برای مناطق مرکزی و تهدیدها برای شهرهای مرزی مثل ارومیه است.

یوسفی خاطرنشان کرد: چند سالی هست در زمینه محیط زیست و پسماند از بودجه دولتی برای شهر ما تخصیص  داده نشده که امیدواریم با ارائه طرح جامع در حوزه پسماند مطالبات خود را از دولت وصول کنیم.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه تاکید کرد: زیرساخت های لازم برای خزانه متمرکز شهرداری جهت ارائه گزارش به شهروندان در راستای شفافیت های بیشتر بودجه در واپسین روز های سال ۱۴۰۰ پیش بینی شود تا انشالله در اجرای بودجه ۱۴۰۱ به نحو احسن اقدام شود.

* شهرداری با مشکلات اساسی درآمدی روبروست

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در این نشست گفت: با توجه به نقشه طرح تفصیلی و رای دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم صدور مجوز ساخت و ساز برای زمین های قراردادی، شهرداری ارومیه را با مشکلات اساسی درآمدی روبرو کرده و تمرکز شهرداری عمدتا بر درآمدهای مربوط به ماده ۱۰۰ و کسری پارکینگ قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد خلیل پور افزود: پل آذربایجان بیش از شش سال است که تکمیل نشده و در آن موقعیت بعلت طولانی شدن زمان اجرای پروژه روزانه شاهد اتلاف وقت شهروندان بخاطر طولانی بودن مسیر و ترافیک سنگین هستیم.

وی ادامه داد: بر این اساس درخواست می کنم پروژه پل زیرگذر انتهای شیخ شلتوت زودتر عملی شود تا حجم بیشتری از ترافیک در آن ضلع روان سازی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در مورد دریافت مطالبات شهرداری از حساب متمرکز دولت بیان کرد: درآمد کمی هم که در شهرداری بوده با قوانین تازه به حداقل رسیده یا از دست داده ایم و تنها راهکار ما استرداد مبلغ از حساب متمرکز دولت از سهم شهرداریها، گمرک های واقع در استان  و فروش گازوئیل و سوخت و جرائم راهنمایی  رانندگی است.

خلیل پور افزود: مبلغ ارزش افزوده که برای شهر از جانب دولت پرداخت می شود در مقایسه با شهرهایی مانند یزد که دارای وسعت کمتری است واقعا مبلغ ناچیزی بوده و با همدلی و کمک نماینده های مجلس شورای اسلامی می توانیم سهم شهر خود را در این ارزش افزوده افزایش دهیم.

رئیس شورای شهر بیان کرد: نمایندگان مجلس می توانند در فصل بودجه کمک حال شهر ارومیه باشند و قدم های مثبتی در افزایش سرانه شهرداری انجام دهند.

وی عنوان کرد: با توجه به این که شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی با سه کشور خارجی همسایه است این مقوله یک پتانسیل بسیار عالی برای درآمدزایی و توسعه اشتغال برای جوانان محسوب می شود که متاسفانه از این پتانسیل استفاده نکردیم و استان ما در کشور آمار بالایی از بیکاری را دارد.

خلیل پور اظهار کرد: با توجه به مشکلات کشاورزان استان و شهرستان اورمیه در تولید محصولات کشاورزی مخصوصا سیب که الان در سردخانه ها دپو شده و وضعیت دردناک دریاچه ارومیه انتظار داریم نمایندگان استان با همدلی این مشکلات را حل کنند و مطالبات خود را از دولت مرکزی به نفع استان و شهرمان اخذ کنند.

وی در مورد دقت در بررسی بودجه گفت: ردیف کمک های دولتی که در تدوین بودجه نوشته می شود کلا دریافتی چندانی حاصل مدیریت شهری نمی کند ولی با این حال  همیشه در ردیف بودجه آورده می شود و در حالیکه دولت به شهرداری ها مبلغ چندانی کمک نمی کند در ردیف بودجه مبالغ بالایی نوشته می شود که قابل قبول و واقعی نیست.

خلیل‌پور تاکید کرد: بیمه های تکمیلی پرسنل هنوز تسویه نشده و مشکلاتی برای همکاران شهرداری به بار آورده است که باید در اسرع وقت این موضوع رفع شود.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا