Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 14940 ۱۴۰۰/۱۱/۱۶   ۲۰:۰۴:۱۷

در بازرسی از بازار کالاهای اساسی استان؛
متخلفان به ۲۸۵ میلیون تومان جریمه شدند

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از هشت هزار مورد بازرسی از سطح بازار کالاهای اساسی استان انجام شده است که در این راستا ۴۹۶ مورد تخلف گزارش و متخلفان به ۲۸۵ میلیون تومان جریمه مالی محکوم و به مراجع قضایی ذیربط معرفی شده اند.

به گزارش نای قلم، اکبر کرامتی در نشست بررسی آخرین وضعیت کنترل و بازرسی بازار کالاهای اساسی در استان اظهار کرد: ۲۲۵ هزار تن سیب درختی از گمرکات آذربایجان غربی صادر شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان منتظر رفع موانع صادراتی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی استان از این مقدار ۲۵۰ هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی نیز جهت مصارف داخلی است.

کرامتی با بیان اینکه ۴۷۵ سردخانه ذخیره‌سازی میوه در استان با ظرفیت نزدیک به یک میلیون تن فعال است، تاکید کرد: با توجه به اندک زمان باقیمانده و مدت زمان برداشت محصول ، به جهت جلوگیری از کاهش کیفیت محصول باید در زمینه رفع موانع  صادرات  و تسهیل در شرایط صادرات تلاش شود.

کرامتی اظهار کرد: امسال مجموع سیب درختی تولیدی استان یک میلیون و ۲۷۰  هزار تن بود که حدود ۸۵۰ هزار تن در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی  و ۳۵۰ هزار تن  به عنوان سیب صنعتی برای تهیه مواد اولیه برای مصارف کارخانجات کنسانتره استفاده شد و ۴۲ هزار تن آن نیز توسط سازمان تعاون روستایی به صورت تضمینی در راستای حمایت از باغداران خریداری شد و مابقی محصول نیز جهت مصارف تازه خوری مردم به بازارهای داخل و خارج از استان عرضه شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: ۳۵ واحد سورت و بسته‌بندی میوه با ظرفیت حدود ۳۵۰ هزار تن در دست اجرا یا راه‌اندازی در سطح استان هستند که تعدادی در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و پیگیر اخذ تسهیلات اعتباری از بانک کشاورزی برای تجهیز و توسعه این واحدها در استان هستیم.

وی با اشاره به موانع پیش رو در صادرات و فعالیت‌های اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: یکی از مشکلات اساسی نبود زیرساخت‌های لازم از جمله بانک و صرافی‌های معتبر  جهت انتقال ارز صادرکنندگان حاصل از صادرات از خارج به داخل کشور است و همچنین نبود و یا ضعیف بودن رایزنی‌های بازرگانی با کشورهای همسایه و عدم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به تجار و بازرگانان ایرانی از موافقت نامه‌های تجاری ایران و اورآسیا و کشورهای هدف جهت بهره‌مندی تجار، کم شدن رفت و آمدهای تجاری بین دو طرف به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی با همسایگان و اطلاع‌رسانی به موقع پروتکل‌های مربوط به کشورهای مقصد به تجار و تولیدکنندگان از اهم این موانع است.

کرامتی گفت: انجام رایزنی با مسئولان اقلیم کردستان عراق در خصوص حمل مستقیم محصولات کشاورزی علی الخصوص سیب درختی، ایجاد خط سبز برای خروج محموله‌های سیب، ایجاد غرفه‌های مستقیم برای عرضه محصول سیب در سطح شهرستان‌ها با هماهنگی تعاون روستایی و شهرداری‌ها در شهرستان‌ها، تخصیص تسهیلات برای سورت و بسته‌بندی سیب، تشکیل جلسات با نمایندگان استان در جهت ارائه راهکارها برای حل و پیگیری مشکلات را از جمله اقدامات در دست انجام عنوان کرد.

در ادامه وحید جلال زاده نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن استماع مشکلات موجود در بخش کشاورزی، قول مساعد جهت پیگیری اخذ تسهیلات اعتباری برای توسعه و تجهیز واحدهای سورت و بسته‌بندی در استان، توسعه استفاده از حمل و نقل ریلی برای حمل نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی به استان، بررسی مقرون به صرفه نبودن قیمت تمام شده نگهداری محصول در سردخانه‌های زیر صفر را داد و بر لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و بخش خصوصی برای ساماندهی وضعیت سیب درختی استان تاکید کرد.

در ادامه سایر اعضای جلسه مسائل و مشکلات موجود در زیر بخش های مختلف بخش کشاورزی را مطرح و پیشنهادات و راهکارهای لازم در این زمینه ارائه شد.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا