اخبار
کد خبر : 14904 ۱۴۰۰/۱۱/۱۲   ۲۱:۳۳:۲۹

از 23 بهمن‌ماه؛
مرحله چهارم درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا اجرا می‌شود

 

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: سازمان حمایت لیست ۹ گروه کالایی جدید را منتشر کرد که از ۲۳ بهمن ماه در راستای مرحله چهارم پروژه شفاف‌سازی قیمت، ملزم به درج قیمت تولیدکننده (به جای قیمت مصرف‌کننده) هستند.

به گزارش نای قلم، ایرج مرندی در گفتگوی اختصاصی اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای اعلام کرده که با توجه به مفاد بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار» و همچنین دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی در راستای تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا و زمان‌بندی اجرای پروژه، برای اجرای مرحله چهارم پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده، کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویه‌جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته‌بندی شده، فرآورده‌های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه‌آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم‌خانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، ۵۱ قلم لوازم یدکی خودرو، " در راستای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان" از ۲۳ بهمن ماه نسبت به درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده است، اقدام کنند.

وی تصریح کرد: همانطور که در مراحل قبلی این پروژه تاکید شده، قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عیناً منطبق با قیمت فروش براساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد.

مرندی افزود: همچنین برای بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از تخفیف‌های اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از سه درصد با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا اعمال شود و تخفیف بیش از سه درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری است. در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و...) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه، برای رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان، باید از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، مجوز دریافت کنند.

وی تأکید کرد: حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین‌کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضافه شود نیز شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده‌فروشی (منطبق با ضرایب خرده‌فروشی مصوب) است، البته در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.

مرندی خاطرنشان کرد: همچنین تمام واحدهای تولیدی/ وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شبکه‌های توزیع و مصرف‌کنندگان مرتبط در این خصوص انجام دهند، خرده‌فروشان نیز باید برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب و همچنین درصد سود اعمالی را به صورت شفاف درج کنند.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا