اخبار
کد خبر : 14881 ۱۴۰۰/۱۱/۱۰   ۱۱:۲۳:۳۳

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان:
قیمت‌ها شفاف نیست

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: یکی از مشکلاتی که در مبحث قیمت وجود دارد این است که قیمت‌ها شفاف نیست.

به گزارش نای قلم، غلامرضا بابایی در گفتگویی اظهار کرد: در راستای حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و برای جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده و دلال بازی در بین تولید و توزیع کالا، وزارت صمت تصمیم به درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاهای تولید داخل و وارداتی گرفته است.

وی افزود: در فاز اول قیمت تولیدکننده بر روی هشت قلم کالا درج می‌شود تا وضعیت قیمت‌ها شفاف شود و احتمال هرگونه سودجویی کاهش پیدا کند؛ این امر قرار است تا پایان سال‌جاری در مورد سایر کالا‌ها اتفاق بیفتد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: با شفاف‌سازی قیمت فضای رقابتی سالم و عاری از هرگونه فرصت سوء‌استفاده می‌توان فعالیت تولیدکنندگان و واحدهای صنفی را رونق بخشد و همچنین نحوه نظارت بازرسان به بازار و عملکرد واحدهای صنفی و تولیدی را دقیق‌تر کرد و حقی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تضییع نشود. هم اکنون باید قیمت تولیدکننده بر روی چهار قلم کالای مصرفی شامل آب معدنی، نوشابه گازدار، آبمیوه و ماءالشعیر و چهار قلم کالای سرمایه‌ای شامل غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و مایکروویو توسط تولید کنندگان درج شود.

بابایی تصریح کرد: قیمت کالا‌ها باید بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری و سود‌های قانونی باشد، اما آنچه در حال حاضر رخ می‌دهد، اقلام در کارخانه قیمت پایینی دارند و برای آنکه آن کالا بتواند سهم بیشتری از بازار داشته باشد، با قیمت‌های بالاتری عرضه می شود.

رییس سازمان صمت آذربایجان غربی بیان کرد: قیمت تولید کننده ۸۰ هزار قلم کالا توسط سازمان حمایت احصا شده و در هر‌مرحله از اجرای طرح، قیمت‌های واقعی روی کالا‌ها برای عرضه درج می‌شود. با درج قیمت تولیدکننده روی کالا، حاشیه سود تولیدکنندگان قانونی می‌شود و همچنین قیمت کالا‌ها به‌سمت شفاف‌سازی خواهد رفت.

بابایی خاطرنشان کرد: واحد صنفی هیچ تمایل و یا قصدی به گرانفروشی و تغییر قیمت‌ها ندارند لذا باید از محل تولید قیمت‌ها شفاف و روشن شود تا مراحل نظارت بر عملکرد بازار نیز تسریح و تسهیل شود.

وی با بیان اینکه درج قیمت تولیدکننده، میزان سود کالا را مشخص می‌کند، گفت: با این اتفاق دیگر شاهد فرصت‌طلبی برخی‌ها نیستیم و قیمت‌ها مرحله به مرحله نمی‌تواند رشد داشته باشد چرا که فرایند از سوی مردم، ناظران بازار و سیاستگذاران قابل رصد است.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا