اخبار
کد خبر : 14878 ۱۴۰۰/۱۱/۰۹   ۲۲:۰۸:۴۸

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان متذکر شد
سهل‌انگاری؛ بزرگ‌ترین مشکل ما در برخورد با کرونا

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: سهل‌انگاری و سهل‌گیری بزرگ‌ترین مشکل ما در برخورد با بیماری کرونا است.

به گزارش نای قلم، احسان ریخته‌گر امروز در گفتگوی خبری اظهار کرد: در کرونا هیچ چیز قابل پیش‌بینی و قطعی نیست مگر انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی که خطر ابتلا به تمام سویه‌های کرونا را کم می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ارومیه افزود: این سویه به شکل سرماخوردگی با آبریزش بینی، گرفتگی صدا، عطسه، سرفه، گلودرد، بدن درد و تب خود را نشان می‌دهد البته بعضی از افراد بدون علامت و یا با علائم خفیف مبتلا می‌شوند و برخی دیگر با علائم شدید که دچار درگیری‌های ریوی و گوارشی می‌شوند.

وی اضافه کرد: این سویه تمایل زیادی به درگیری جوانان، نوجوانان، کودکان و افراد با ضعف ایمنی دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه تا بحال مطالعات خاصی در خصوص سویه جدید به خاطر نوظهور بودن ویروس انجام نشده است، تصریح کرد: "سویه اُمیکرون بیماری خفیف ایجاد می کند" یک باور اشتباه است چه بسا بیماران با علائم بسیار شدید و فوت نیز در بین مبتلایان دیده شده است.

وی یادآور شد: مبتلایان به این سویه همانند سویه‌های قبل که فقط 5 تا 10 درصد نیاز به بستری در بیمارستان و اقدامات درمانی ویژه داشتند و بقیه با استراحت و قرنطینه در منزل دوره بیماری را طی می‌کنند.

این مقام مسئول دانشگاهی در ادامه تصریح کرد: انتقال بیماری کرونا در بین افراد قبل از بروز علائم بیماری در فرد است و فرد ضمن حضور در اجتماع باعث انتشار بیماری در جامعه می شود و یکی از علل خطرناک بودن بیماری کرونا داشتن زنجیره انتقال است.

وی با تاکید بر اینکه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباید منتظر بروز علائم شد، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک باید به عنوان یک اقدام مهم توسط تمام افراد رعایت شود تا هم مانع از ابتلا و هم قطع زنجیره انتقال بیماری شود.

ریخته گر در ادامه با تاکید بر انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: متاسفانه بیماری کرونا جز بیماری‌هایی است که فرد ممکن است بارها به آن مبتلا شود و با ابتلا به بیماری و انجام واکسیناسیون ایمنی نسبی در بدن فرد ایجاد می‌شود.

وی افزود: انجام واکسیناسیون به منزله عدم ابتلا به کرونا نیست بلکه انجام واکسیناسیون از شدت بیماری و عوارض آن کم می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید بر اثربخشی واکسیناسیون در مقابل بیماری کرونا گفت: با دریافت سه دوز واکسن 80 تا 90 درصد احتمال بستری فرد و ابتلا به نوع شدید کاسته می‌شود.

وی اذعان کرد: واکسیناسیون کرونا از هر نوعی که باشد موثر و دارای ایمنی است.

ریخته گر در ادامه با تاکید بر اینکه دریافت هر سه دوز، روند واکسیناسیون را کامل می کند، گفت: اثربخشی دریافت یک دوز یا دو دوز ایمنی کامل ایجاد نمی‌کند.

این مقام مسئول استانی در ادامه تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل اجتناب از تجمعات غیرضروری همانند شرکت در مراسم عزاداری، عروسی و زدن ماسک در کنار واکسیناسیون برای پیشگیری از کرونا کمک‌کننده است.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا