Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 14857 ۱۴۰۰/۱۱/۰۶   ۲۱:۳۸:۰۳

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه:
فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري در راستاي حفظ فرهنگ بومي باشد

 

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري باید در راستاي حفظ فرهنگ بومي و سنتي باشد و مرکز پژوهش ها با تمام توان در خدمت هنرمندان ارومیه است.

به گزارش نای قلم، حسین پناهی عصر امروز در نخستین همایش شعر مردمی آذربایجان با عنوان "بایاتی ایشیغیندا" که به مناسبت هفته فرهنگی ارومیه و با حضور اهل ادب و اساتید و ادبیات آذربایجان و شاعران بایاتی سرا برگزار شد، اظهار کرد: در راستای ارج نهادن به فرهنگ و ادبیات بومی و سنتی ارومیه ابتدا باید هویت، گذشته، تاریخ و فرهنگ خود را شناخت سپس ترویج داد.

پناهی حفظ فرهنگ و ادبیات ویژه این منطقه را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و متذکر شد: ازجمله ایرادهای ما عدم شناخت فرهنگ خود و دوری از این مهم است که می‌تواند آسیب‌زا باشد.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح کرد: شعرا افتخار شهرمان هستند و باید دورهمی‌های فرهنگی و ادبی گسترش یابد تا برای نسل های آینده فرهنگ و ادبیات این سرزمین حفظ و ماندگار شود.

وی اظهار کرد: جمع‌آوری آثار و اسناد برای ثبت، ضبط و انتقال به نسل آینده یکی از اقداماتی است که مرکز پژوهش‌ها با تمام توان در حوزه‌های مرتبط ورود کرده است.

پناهی افزود: اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و دورهمی‌های فرهنگی و یادآوری آن به عموم جامعه باید مورد توجه قرار گیرد تا هم پرشور باشد و هم علاقمندان با اطلاع از آن بتوانند حضور داشته باشند.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه سپس در خصوص هفته فرهنگی ارومیه گفت: برای نخستین بار در کشور در دوم بهمن سال 57 مبارزه مسلحانه از ارومیه آغاز شد که به عنوان نماد و الگویی برای کل کشور مطرح است.

پناهی اضافه کرد: در دوم بهمن ۵۷ تمام کشور درگیر مسائل مبارزه با رژیم منحوس پهلوی بودند، در این مبارزات نخستین شهری که قدم در راه اقدام مسلحانه به رهبری امام جمعه فقید یعنی مرحوم حسنی گذاشت، ارومیه بود.

وی افزود: این اتفاق افتخار بزرگی برای ما است و جای داشت که این حرکت انقلابی، جهادی، مقاومت و مبارزه در شهر ماندگار شود لذا دوم بهمن به عنوان روز فرهنگی شهر تعیین شد.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه داد: بزرگداشت دوم بهمن که آغازگر قیام مسلحانه علیه رژیم ستم شاهی پهلوی بود و همچنین ویژه‌برنامه‌های هفته فرهنگی ارومیه باید گسترش یابد.

در ادامه این مراسم شاعران ارومیه سروده‌های خود در قالب بایاتی قرائت کردند و در پایان مراسم از تعدادی از شاعران تجلیل به عمل آمد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا