اخبار
کد خبر : 14856 ۱۴۰۰/۱۱/۰۶   ۲۰:۵۴:۵۲

برای نخستین بار در تاریخ دنیا؛
عصر شعر "بایاتی ایشیغیندا" در ارومیه برگزار شد

 

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی در نخستین همایش شعر مردمی آذربایجان با عنوان "بایاتی ایشیغیندا" که به مناسبت هفته فرهنگی ارومیه و با حضور اهل ادب و اساتید و ادبیات آذربایجان و شاعران بایاتی سرا برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون انجمنی در راستای گسترش فعالیت‌ها و شناخت و بروز استعدادهای جدید این حوزه تاسیس نشده و همایشی نیز برگزار نشده است که عصر شعر "بایاتی ایشیغیندا" برای نخستین بار در تاریخ دنیا، امروز در ارومیه برگزار شد.

مصطفی قلیزاده‌علیار با بیان اینکه بایاتی‌ها دوبیتی های بومی ادبیات شفاهی آذربایجان و یکی از رایج‌ترین انواع منظوم ادبیات عامیانه‌ی آذربایجان هستند، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بایاتی و فرهنگ آذربایجان برگزاری این برنامه‌ها تداوم خواهد داشت.

وی افزود: در روزگاران گذشته در روستاها مردم اغلب با داستان، ضرب‌المثل و یا بایاتی، روزگار می‌‌گذراندند و یا بهتر بگویم با بازگویی‌ آن‌ ها به یک‌ دیگر، زندگی می‌‌کردند.

شاعر و پژوهشگر عرصه تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اضافه کرد: مردم با مجموعه‌ دانسته‌هایی ‌از گذشته‌های دور که از نسل‌های گذشته به جا مانده و سینه به سینه جا عوض کرده و به آن‌‌ها رسیده است زندگی می‌کنند. در حقیقت این دانسته‌‌ها که در یک کلام می‌ تواند در قالب فولکلور یا فرهنگ مردم جای گیرد به زندگی آن ‌ها معنا و مفهوم می ‌بخشد.

وی یادآور شد: حتی ادبیات شفاهی رایج در بین توده‌های مردم در اشعار فارسی و ترکی استاد شهریار تأثیر شگرف گذاشته است به طوری که از داستانها، بایاتی‌ها، امثال و حکم و دیگر عناصر فولکلور آذربایجان با مهارت و ملاحت تمام استفاده کرده است.

قلیزاده به عناصر ادبیات شفاهی اشاره کرد و توضیح داد: ضرب المثل ها، داستان‌ها، تاپماجالار و بایاتی ها از جمله قالب‌هایی هستند که مردم اندیشه‌ها و آرمان‌های خود را از این طریق بیان می‌کردند.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان در عین حال متذکر شد: با گذشت زمان و ورود تکنولوژی و فناوری، نسل‌های جوان متاسفانه ادبیات هویتی خود را به فراموشی می سپارند و می‌طلبد برای حفظ و نگهداری آنها اقدام چشمگیری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ضرب‌المثل‌ها حکمت عملی زندگانی را در جملات کوتاه بیان می‌کنند،  گفت: ضرب‌المثل‌ها خلقیات، عادات خوب و بد، فکر و اندیشه، حساسیت‌ها و یا علایق مردمان را نشان می‌دهد و با مردم پیوند ناگسستنی دارد.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: ضرب‌المثل گونه‌ای از بیان است که معمولاً داستانی پندآموز در پس بعضی از این بیان‌ها نهفته است و همچنان در سخن به‌کار می‌رود.

قلیزاده افزود: داستان‌ها نیز تمثیل هستند که شکست،ها، تجربه ها، عبرت ها و ناامیدی ها توسط آنها بیان شده است.

وی در خصوص تاپماجالار نیز توضیح داد: تاپماجالار یا چیستان یکی دیگر از موضوعات ادبیات شفاهی آذربایجان است که جهت گسترش و تقویت فکر و با توجه به جای خاصی که در ادبیات شفاهی دارد از نسل‌های گذشته دهان به دهان با تغییرات مختلف به این جایگاه رسیده است.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان اذعان کرد: دوبیتی‌های ترکی از چهار مصراع و براساس وزن هجایی و از هفت هجا تشکیل شده است که در طول سالیان دراز دهان به دهان گشته و به ما رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بایاتی ها افکار و معانی اجتماعی و اخلاقی و...را در بر می‌گیرند، خاطرنشان کرد: شاعران این بایاتی‌ها شکست‌ها، تعزیه‌ها، عروسی‌ها در حین کشاورزی و قتل‌ها احساس شادی، رنج، نفرین و ... خود را در قالب سخنانی زیبا بر زبان رانده و به آیندگان خود منتقل کرده اند. در این دو بیتی‌ها مصرع چهارم جان مطلب را ادا می‌کند.

سو گلر آخار گئدر

وریانی ییخار گئدر

بو دنیا پنجره دیر

هر گلن باخار گئدر

در این مراسم شاعران

بایاتی خوانی، خوانش اشعار شاعران محلی در وصف حضرت فاطمه زهرا(س) و تجلیل از شاعران از دیگر برنامه‌های این ویژه برنامه بود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا