اخبار
کد خبر : 1479 ۱۳۹۴/۱۰/۲۵   

پیشگیری از جرائم سایبری؛ اولویت پلیس فتای آذربایجان غربی

92 درصد جرائم سایبری در استان کشف شده است

جرايم اينترنتي به آن دست از اقداماتي گفته مي شود که در آن کاربران اينترنتي با استفاده غيرمجاز از فناوري رايانه اي براي به‌دست گرفتن اطلاعات شخصي حساس و همين‌طور اطلاعات محرمانه سازمان ها دست به اقداماتي مي زنند.

به گزارش نای قلم، خلافكارهاي رايانه اي معمولاً به از بين بردن، خراب كردن و دزدي اطلاعات تمايل دارند. كارهايي از قبيل كلاهبرداري هاي الكترونيكي، سوء استفاده از تجهيزات، جازدن خود به جاي كس ديگر و همين‌طور اخلال در سيستم ها از جمله جرم هاي رايانه معمول است كه بسيار اتفاق مي افتد. يك عمل خلاف رايانه اي لزوماً وارد كردن خسارت فيزيكي به يك تجهيز يا يك سيستم نيست. بلكه گاه فقط دسترسي به بعضي اطلاعات حساس يا محرمانه مي تواند جرم باشد. اين اطلاعات مي تواند اطلاعات خصوصي يا فردي باشد.

نکته قابل تامل اینکه امكان ارتكاب اين جرايم در محيط مجازي بسيار ساده است. نيازي نيست كه مرتكب تدابير خاصي چيده و مقدماتي را فراهم سازد. يعني، تهيه مقدمات چندان پيچيده نبوده بلكه تنها نيازي به وجود يك دستگاه رايانه، لپ تاپ، تبلت و دستگاه هاي نوين امروزي و محيط اينترنت است تا مرتكبين قربانيان خود را به دام اندازند. از اين روي، در مقايسه با دشواري انجام جرايم سنتي مانند كلاهبرداري و سرقت، مانورهاي متقلبانه در محيط مجازي به سادگي و از طريق اتاق هاي گفت وگو يا چت و با ورود به شبكه هاي اجتماعي مانند ياهو مسنجر، اتاق هاي گفت وگوي گوگل، فيس بوك و شبكه هايي از اين دست، انجام می گیرد.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با اعلام اينكه اخلاق اسلامي بالاترين و بهترين رفتار را به دنبال دارد، می گوید: پليس بايد به پشتوانه اين مهارت ها بتواند بهترين، تاثيرگذارترين، كارآمدترين و سريع ترين واكنش را از خود نشان دهد.

سردار ناصر اصلانی می افزاید: با توجه به پيشرفت علم و فناوري، شاهد افزايش استفاده از تکنولوژي جديد در بين افراد جامعه هستيم که اطلاع رساني و آگاه سازي ضمن توجه به تهديدات و آسيب ها و چالش هاي حوزه فضاي مجازي در دستور کار پليس فتا قرار گرفته است.

 وی افزایش کشفیات با ناامن کردن فضای مجازی برای مجرمان، ارائه آموزش همگانی و ارتقای سطح دانش سایبری برای کاربران در مدارس و مراکز علمی، افزایش سطح آگاهی های شهروندان با استفاده از ظرفیت رسانه ها در راستای کاهش و پیشگیری از جرائم سایبری، تلاش در جهت کاهش مدت زمان بین وقوع تا کشف پرونده ها و استفاده بهینه از ظرفیت های همکاران پلیس افتخاری از اولویت های پلیس فتای این استان است.

اصلانی از اجرای طرح های مختلفی نظیر مبارزه با شرط بندی آنلاین، مبارزه با فروش داروهای غیرمجاز در فضای مجازی در سال جاری خبر داده و تصریح می کند: امسال 92 درصد جرائم سایبری در این استان کشف شده که 40 درصد از این جرائم فضای مجازی در حوزه اخلاقی و 35 درصد در حوزه اقتصادی و کلاهبرداری ها بوده است.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی از افزایش 20 درصدی جرائم اخلاقی انجام شده در حوزه فعالیت پلیس فتا در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کاهش 32 درصدی در حوزه اقتصادی خبر می دهد.

به گفته اصلانی میانگین سنی متهمان دستگیر شده در این بخش در آذربایجان غربی 17 تا 26 سال است که این امر بسیار نگران کننده به نظر می رسد.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی می افزاید: کارشناسان ارزش ریالی پرونده های کشف شده توسط پلیس فتا را دو میلیارد و 329 میلیون ریال برآورد کرده اند.

وی با اشاره به اقدامات نیروی انتظامی در راستای آگاه سازی شهروندان، اظهار می دارد: در راستای ارتقای سطح آگاهی های عمومی شهروندان و نیز پیشگیری از وقوع جرائم سایبری امسال برنامه هایی نظیر توزیع هشت هزار و 870 برگه بروشور با محتوای آموزشی در بین مردم، نصب بیش از 92 بنر، پخش 18 برنامه با موضوع جرائم سایبری از صدا و سیما، برگزاری 250 نشست، جلسه و کلاس آگاهسازی در مدارس، مساجد و ادارات با حضور کارشناسان پلیس فتا برگزار شده است.

توصیه‌های پلیس فتا در این خصوص عبارتند از:

اطلاع داشته باشید برای واریز و انتقال هر مبلغی به حساب شما به جز شماره حساب یا شماره کارت اعتباری نیاز به هیچ مشخصات دیگری نیست.

در حفاظت از مشخصات کامل کارت اعتباری خود ‌‌نهایت دقت کنید.

در تاریخ‌های مختلف نسبت به تغییر رمز اول و دوم کارت اعتباری خود اقدام کنید.

دقت داشته باشید در ابتدای قسمتی از صفحه سایت اینترنتی بانک که آدرس سایت درج شده عبارت //: https ذکر شده باشد.برای استفاده از اینترنت در نقل و انتقالات مالی از صفحه کلید مجازی استفاده کنید.

در جهت ایمنی بیشتر از کافی نت‌ها برای نقل و انتقالات مالی استفاده نکنید.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا