اخبار
کد خبر : 14761 ۱۴۰۰/۱۰/۲۵   ۲۳:۳۵:۳۵

اعضای شورای شهر ارومیه متذکر شدند؛
قفل شدن مدیریت شهری با اجرای طرح تفصیلی جدید

 

اعضای شورای شهر ارومیه عصر امروز در صحن علنی شورای شهر از اجرای طرح تفصیلی جدید انتقاد کردند.

به گزارش نای قلم، نایب رییس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: اساسا فلسفه وجودی طرح‌های تفصیل تعریف ساختار برای مدیریت اصول توسعه فیزیکی شهرها است، این درحالی است که اعمال ضوابط جدید ابلاغی بدون در نظر گرفتن وضع موجود انجام گرفته است و مدیریت شهری تحت اثرات این برخورد نسنجیده قفل شده و هیچ کاری از دست مدیریت شهری برنمی‌آید و به ویژه با رأی دیوان نیز در اراضی قولنامه‌ای نیز دست مدیریت شهری بسته شد.

مرتضی منافی افزود: در صورت عدم اندیشیدن تدابیری برای وضعیت فعلی قیمت املاک مسکونی افزایش می‌یابد و باید در سال مانع‌زدایی مردم را از بن‌بست رهایی بخشیم و چاره‌ای بیندیشیم چرا که جز حقوق شهروندی است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار کرد: در شهر ارومیه تمایزی بین بافت تاریخی و بافت فرسوده شهر وجود ندارد و این موضوع باعث قفل شدن شهر و باعث عدم پیشرفت در حوزه ساخت و ساز و معماری می‌شود.

منافی ادامه داد: از اداره کل راه و شهرسازی حل مشکلات طرح تفصیلی و زمین‌های قولنامه‌ای و بافت فرسوده و تاریخی را خواستاریم.

وی در خصوص پروژه کمربندی دوم شهر نیز عنوان کرد: مشکلات و موانع احداث کمربندی اصلی شهر حل شود تا در آینده شهرمان و مردم شهر روزهای خوبی را ببینند.

*کاهش درآمدها با اجرای طرح تفصیلی

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه هم با انتقاد از طرح تفصیلی جدید گفت: در بحث طرح تفصیلی درآمدها 85 درصد کاهش یافته و در اراضی قولنامه‌ای نیز ساخت و ساز غیرقانونی شده که موجب مشکلات مضاعف می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد خلیل‌پور اظهار کرد: افزایش طبقات از سوی استانداری باید به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد چرا که بر اثر طرح تفصیلی تمام سرمایه‌گذاران در حال مهاجرت از ارومیه به سمت سایر شهرها هستند.

وی در خصوص بافت تاریخی و با انتقاد از رویکرد میراث فرهنگی نسبت به این محدوده نیز افزود: بافت تاریخی شهر اگر دچار حادثه و آتش‌سوزی شود به علت عدم دسترسی به این مناطق که امکان‌پذیر نخواهد بود، شاهد بحران خواهیم بود.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه با تأکید بر ضرورت معرفی ارومیه به عنوان کلانشهر، اظهار کرد: گفته می‌شود ارومیه 850 هزار نفر جمعیت دارد، در حالی که آمارها امروز بالاتر است و شهر را به نحو ممکن باید در طرح جامع بالای یک میلیون نفر ببینیم تا بتوانیم از منافع کلانشهرها استفاده کنیم.

خلیل‌پور ادامه داد: برای کلانشهرها دولت خدماتی می‌دهد و در صورت داشتن بیش از یک میلیون نفر جمعیت می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: میدان امام خمینی(ره) به صورت مخروبه‌ای در مرکز شهر بلاتکلیف رها شده است که باید به هر نحو ممکن ساماندهی شود.

خلیل‌پور تصریح کرد: باید میدانگاهی برای تجمعات ملی و مذهبی مردم ارومیه فراهم کنیم که میدان امام بهترین پتانسیل برای این کار است.

وی با انتقاد از استاندارد دوگانه در خصوص کمربندی سبز و اصلی شهر ارومیه گفت: از طرفی نامه می‌نویسند که کمربندی اصلی شهر خارج از محدوده شهر است باید متوقف شود و از سویی نامه می‌فرستند که چرا کمربندی سبز ارومیه که اتفاقا آن هم خارج از محدوده است اجرایی نمی‌شود.

خلیل‌پور یادآور شد: شعار دولت محرومیت‌زدایی است و کمربندی اصلی شهر نیز در مناطق محروم شهر است و در مباحث تسهیل دسترسی به نقاط مختلف، روانسازی ترافیک، پدافند غیرعامل، کاهش آلودگی هوا و ... به کمک شهر خواهد آمد.

*رونق ساخت و ساز در ارومیه با اصلاح و ابلاغ طرح تفصیلی جدید

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: رونق ساخت و ساز در ارومیه با اصلاح و ابلاغ طرح تفصیلی جدید امکان‌پذیر است.

آیدین رحمانی‌رضائیه افزود: در کمیسیون ماده 5 برای حل و فصل مشکلات شهر تلاش می‌کنیم و ضوابط طرح تفصیلی با نظر شهرداری به طور عمده‌ای اصلاح شد و امیدواریم پس از تصویب و ابلاغ مشکلات عمده و اساسی شهر حل شده و رونق در ساخت و ساز را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: امیدوارم با تعامل و همکاری بین مجموعه‌ها و دستگاه‌ها شاهد حل مشکلات مردم باشیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: عمده‌ترین مشکل در استان عدم تعامل بین دستگاه‌هاست که با تعامل امکان طرح مشکلات و یافتن راهکار مناسب وجود دارد.

رحمانی‌رضائیه با بیان اینکه در طرح جامع به دنبال حل مشکلات طرح هستیم، ادامه داد: از سوی باید توجه داشته باشیم که افزایش تراکم و طبقات، موجب کاهش توسعه شهر می‌شود.

وی افزود: باید از منابع ملی برای اجرای پروژه کمربندی اصلی شهر استفاده شود اما باید بدانیم کمربندی اصلی شهر نیازمند بازنگری دقیق است چرا که موجب بار ترافیکی در کمربندی خاتم الانبیا(ص) می شود.

رحمانی‌رضائیه عنوان کرد: راه‌آهن ارومیه در پروژه کمربندی اصلی شهر در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: بافت تاریخی یکی از دغدغه‌های استاندار آذربایجان غربی است و بنا داریم سطح بافت تاریخی شهر را کاهش دهیم و نقد جدی بر مساحت بافت تاریخی شهر داریم و میراث فرهنگی بدون هماهنگی با سایر دستگاه‌ها شهرهای کشور را دچار مشکل کرده است.

رحمانی‌رضائیه یادآور شد: بافت تاریخی به سمت بافت مخروبه شهر پیش می‌رود و اگر تدبیری انجام نگیرد شاهد تخریب هرچه بیشتر خواهیم بود.

وی اظهار کرد: دولت خواهان بهبود وضعیت بافت فرسوده است و ضوابط در حال اتمام است و با ابلاغ آن امکان ساخت و ساز فراهم می‌شود.

رحمانی رضائیه با بیان اینکه کمبود فضاهای عمومی یکی از مشکلات ارومیه بوده و مشهود است، گفت: آمادگی کامل داریم از ظرفیت کمیسیون ماده 5 برای ایجاد ظرفیت برای شهرداری ارزش افزوده کنیم تا در محلات مورد نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص حمل و نقل عمومی نیز اظهار کرد: سرانه تراکم جمعیتی استفاده‌کنندگان در هر سفر بیش از 50 درصد کاهش یافته است و در سطح شهر حمل و نقل عمومی به سمتی می‌رود که شهروندان استفاده نمی‌کنند.

رحمانی‌رضائیه یادآور شد: از ظرفیت شهر هوشمند برای توسعه حمل و نقل عمومی در راستای ایجاد مشوق‌ها استفاده کرد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا