اخبار
کد خبر : 14751 ۱۴۰۰/۱۰/۲۴   ۲۲:۰۶:۳۲

گزارش تحلیلی؛
جایگاه تراکتور در نیم فصل ادوار لیگ برتر

 

نگاهی به جایگاه تراکتور در ادوار چهارده دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور نشان می دهد که این تیم به غیر از دوره نخست که با سقوط همراه بود، بدترین عملکرد را در نیم فصل جاری رقم زده است.

تیم تراکتور که در نخستین دوره رقابت های لیگ برتر (۸۱–۱۳۸۰) با نام تراکتورسازی حضور یافته بود، در پایان نیم فصل و دور رفت این رقابت ها، تنها موفق به کسب هفت امتیاز از ۱۳ بازی شد و رده ای بهتر از انتهای جدول نداشت و ادامه همین رویه در نیم فصل دوم، به سقوط آن به دسته یک به عنوان آخرین تیم لیگ برتر شد.

تراکتور به مدت هفت سال از رقابت های لیگ برتر به دور بود تا اینکه با قهرمانی در لیگ یک، جواز حضور در نهمین دوره لیگ برتر را کسب و خود را به عنوان یکی از مدعیان و رقیبان سرسخت برای تیم های مدعی معرفی کرد.

این تیم تبریزی که با حضور خود و حمایت همه جانبه هوادارنش، روح تازه ای به رقابت های لیگ برتر داده بود در نخستین حضور خود پس از هفت سال دوری، در پایان رقابت های نیم فصل در رده نهم و در آخر فصل در جایگاه هفتم قرار گرفت که برای تیمی که تازه وارد لیگ حساب می شد، کارنامه بدی نبود.

در فصل دهم، عملکرد تراکتور تا حدودی بهتر شد و این تیم در پایان دور رفت در جایگاه ششم و در انتهای فصل به رده پنجم صعود کرد.

تراکتوری ها که شور و هیجان لیگ را دوچندان کرده بودند، در فصل یازدهم و در ادامه روند رو به رشدشان، نتایج خیره کننده ای رقم زدند و با کسب جایگاه چهارمی در نیم فصل و دومی در پایان فصل، به اولین نایب قهرمانی خود در لیگ برتر دست یافتند و برای مدعیان لیگ خط و نشان کشیدند؛ در این فصل سپاهان با اختلاف یک امتیاز قهرمان شد.

روند موفقیت های تراکتور در لیگ دوازدهم نیز ادامه یافت و این تیم پرطرفدار به رغم عملکرد ضعیف در نیم فصل نسبت به دوره قبل و ایستادن در رده ششمی، در پایان فصل تا رده دوم بالا آمد و دومین عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد و با ۲ امتیاز کمتر نسبت به استقلال ۶۷ امتیازی در رده دوم ایستاد.

*عملکرد بهتر تراکتور در نیم فصل دوم

بررسی دوره های نهم تا دوازدهم نشان می دهد که تراکتور همواره در نیم فصل دوم عملکرد بهتری داشته و جایگاه جدولی خود را در دور برگشت رقابت ها بهبود بخشیده است.

این تیم در دوره سیزدهم با افت عملکرد مواجه شد و با اینکه در دور رفت جایگاه چهارمی را کسب کرده بود در پایان فصل به رتبه ای بهتر از ششم دست نیافت و از جمع مدعیان لیگ برتر دور شد.

دوره چهاردهم، بهترین دوره برای تراکتور از نظر جایگاه در نیم فصل رقابت ها بود، این تیم با رسول خطیبی قهرمان نیم فصل شد، اما در ادامه و با جدایی خطیبی، تراکتور با یک رده سقوط، در پایان فصل سومین نایب قهرمانی خود در لیگ برتر را کسب کرد.

در این فصل نیز تراکتور با فاصله یک امتیاز نسبت به سپاهان ۵۹ امتیازی در جایگاه دوم ایستاد که البته بحث های زیادی در مورد بازی پایانی تراکتور با نفت تهران و موضوع داوری و دادن قهرمانی به سپاهان مطرح شد اما در هر حال سپاهان برای پنجمین بار قهرمان لیگ برتر شد.

تراکتور در دوره پانزدهم تا هفدهم رقابت های لیگ برتر به ترتیب در نیم فصل در رده های هفتم، دوم و یازدهم ایستاد و در پایان فصل نیز به ترتیب رده های چهارم، سوم و دهم را به خود اختصاص داد و در پایان دوره هفدهم که با واگذاری این تیم به بخش خصوصی مصادف بود، این تیم به محمدرضا زنوزی واگذار شد تا دوره جدیدی در تیم ریشه دار تراکتور آغاز شود.

*دوره سه ساله زنوزی و دوری از جمع مدعیان

پس از آنکه تراکتور به زنوزی سپرده شد، بازیکنان سرشناس زیادی در این تیم گرد هم آمدند تا به وعده قهرمانی تراکتور در لیگ و آسیا که از سوی زنوزی داده شده بود، جامه عمل بپوشانند؛ اما تغییرات متعدد، سوء مدیریت و شکایت های بسیار علیه تیم در فیفا و همچنین حضور دلالان و عاشقان پول های کثیف فوتبال در اطراف تیم، همه چیز را نقش برآب کرد و تراکتور در سه سال نتوانست عنوانی در لیگ برتر کسب کند و تنها عنوانش در این مدت یک قهرمانی در جام حذفی بود.

این تیم در فصل هجدهم در نیم فصل در رده چهارم و در پایان فصل در رده پنجم، در دوره نوزدهم در پایان دور رفت در جایگاه ششم و در انتهای فصل رده چهارم و در بیستمین دوره لیگ برتر در نیم فصل در رده هفتم و پایان فصل جایگاه چهارمی را کسب کرد تا همه چیز برای عملی شدن آرزوی دیرینه هواداران به فصل بیست و یکم کشیده شود.

*بسته شدن پنجره و بی‌میلی زنوزی برای تیمداری

قبل از آغاز بیست و یکمین دوره لیگ برتر، پنجره نقل و انتقالات تراکتور بسته شد و زنوزی، مالک تراکتور اعلام کرد که نمی خواهد تیم داری کند و توان رقابت با باشگاه های دولتی را در تیمداری ندارد.

جلسات متعددی برگزار شد اما در نهایت، تصمیم گرفته شد که زنوزی تا پایان این فصل به تیمداری ادامه دهد و پنجره بسته تراکتور را باز کند که البته کار از کار گذشته بود و تراکتور با اندک بازیکنان فصل قبل خود و چند بازیکن معمولی جذب شده در انتهای فصل نقل و انتقالات، وارد عرصه مسابقات شد که نتیجه آن تاکنون، دل هر هوادار عاشق تراکتور را می رنجاند.

در حالی که ۱۴ هفته از دور رفت رقابت های لیگ جاری سپری شده تراکتور با ۱۲ امتیاز عنوان بهتر از سیزدهمی ندارد که بدترین عملکرد این تیم در ادوار مختلف لیگ پس از دوره نخست است.

این در حالی است که پنجره نقل و انتقالات زمستانی این تیم از سوی فیفا بسته شده و موضوع انتقال مالکیت نیز مطرح است که اگر محقق نشود و یا تعلل شود، تکرار سرنوشت نخستین دوره لیگ برتر برای تراکتور دور از انتظار نخواهد بود.

این تیم در آخرین بازی دور رفت در تبریز پذیرای تیم نساجی است و برتری در این بازی تنها دلخوشی هواداران از این تیم در این فصل از رقابت ها می تواند باشد.

دو تیم تاکنون و در جریان رقابت های لیگ برتر ۶ بار رو در روی هم قرار گرفته اند که نتیجه آن، ۲ برد برای تراکتور، یک برد برای نساجی و سه تساوی برای دو تیم بوده است.

بهترین برد تراکتور چهار بر صفر و تک برد نساجی با نتیجه یک بر صفر رقم خورده که هر دو بازی در خارج از خانه تیم های برنده بوده است.

به گزارش ایرنا، از آخرین برد تراکتور چهار هفته می گذرد و نساجی نیز در هفت بازی اخیر خود شکست نخورده و به نظر تراکتور در بازی فردا در تبریز کاری بس دشوار برابر تیم مازندرانی پیش رو دارد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا