اخبار
کد خبر : 14741 ۱۴۰۰/۱۰/۲۳   ۲۰:۳۶:۵۸

به منظور جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان و گرد و غبار؛
طرح بادشکن غیرزنده در حاشیه دریاچه ارومیه اجرا می‌شود

 

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طرح بادشکن غیرزنده برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود.

به گزارش نای قلم، میرصمد موسوی امروز در گفتگوی خبری اظهار کرد: جهت جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان و گرد و غبار، طرح بادشکن غیرزنده در حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت 163 کیلومتر اجرا شد.

وی همچنین از اجرای عملیات بوته‌کاری خبر داد و گفت: در این مدت عملیات بوته کاری در چهار منطقه انگنه، مرنگلو، جبل، آغداش میاندوآب اجرا شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه، وزش بادهای فصلی و مداوم و ایجاد طوفان‌های نمك در منطقه یكی از موثرترین راهكارهای جلوگیری از پیش روی گرد و غبار اجرای طرح تثبیت شن با اجرای بادشكن غیرزنده است.

موسوی عملیات مرمت تشتک در شش منطقه در حاشیه دریاچه، عملیات کنتورفارو، آبیاری دوره ای در 10 منطقه حاشیه دریاچه و واکاری در چهار منطقه مرنگلو، سپرغان، چوپانلوی سلماس و آغداش میاندوآب را از دیگر اقدامات این اداره کل در زمینه احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

وی با اشاره به عملیات بذرکاری در دو منطقه حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت 52 هکتار عنوان کرد: بذرپاشی در 52 هکتار، کوددهی، سمپاشی، قرق، طرح ترسیب کربن در جهت افزایش درآمد و کمک به معیشت خانوارهای روستایی ساکن در حاشیه دریاچه با هدف حفظ پوشش گیاهی حاشیه دریاچه ارومیه انجام یافته است.

عملیات‌های مقابله با کانون های تولید گرد و غبار حاصل از خشکی دریاچه ارومیه شامل فعالیت‌های بیومکانیکی، بیولوژیکی، ترسیب کربن، مقابله با بیابان‌زایی و احداث ایستگاه کمّی‌سازی میزان فرسایش بادی و تولید گرد و غبار بوده و از سال 93 در آذربایجان غربی کلید خورده است.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا