اخبار
کد خبر : 14623 ۱۴۰۰/۱۰/۱۰   ۱۷:۰۸:۲۱

دبیر قرارگاه کنترل و مدیریت مقابله با کووید 19:
کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار نگران‌کننده است

 

دبیر قرارگاه کنترل و مدیریت مقابله با کووید 19 گفت: استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی در جامعه به شدت کاهش یافته که بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش نای قلم، سیدجلیل موسوی در گفتگوی خبری اظهار کرد: وضعیت استان در حال حاضر از نظر کرونا یک وضعیت باثبات و رضایت‌بخشی است ولی این حالت نباید باعث عادی‌انگاری نسبت به بیماری شود .

وی با بیان این نکته که بیماری کرونا یک اپیدمی جهانی بوده و مشکل مربوط به یک جامعه و یا کشور نیست، افزود: تمام سعی ما عدم وقوع موج ششم است منتهی در صورت بروز پیک ششم بتوانیم خسارات و تلفات‌مان را به حداقل تقلیل دهیم.

موسوی در ادامه افزود: در راستای کنترل این بیماری همه مسئولان و مردم باید پای کار باشند البته وظیفه مسئولان سنگین‌تر است و تک تک آحاد مردم نیز در قبال این بیماری مسئول هستند اگر همه همت کرده و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم می‌توانیم بیماری را کنترل و مدیریت کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: سویه جدید اُمیکرون اولین بار در آفریقا شناسایی شد و حدود 31 روز از شناسایی آن سپری شده در این محدود در بیش از 110 کشور این بیماری شناسایی و  در این مدت محدود در بعضی کشورها به سویه غالب تبدیل شده است مثلا در آفریقای جنوبی 95 درصد تشخیص ها نوع جدید بیماری کرونا است.

دبیر قرارگاه دانشگاهی ادامه داد: علایم اُمیکرون شبیه سرماخوردگی بوده علایم عطسه، سرفه، خارش و درد گلو، آبریزش و بی‌اشتهایی در این سویه غالب‌تر است و بر عکس کرونا از نوع دلتا اختلال بویایی و چشایی یا وجود ندارد و یا خیلی کم است .

وی با تاکید به برودت هوا و اینکه فصل سرماخوردگی، آنفولانزا و نیز آلرژی است، بیان داشت: علایم این بیماری از لحاظ بالینی زیاد قابل تفکیک از هم نیست و تشخیص بر اساس آزمایشگاه و نمونه برداری تست PCR است.

موسوی با ابراز نگرانی از سویه اُمیکرون گفت: انتشار خیلی سریع و وسیع این بیماری نسبت به ویروس نوع دلتا نگران‌کننده است و اگر چه دارای علایم خفیف است در کشور انگلستان طی بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که تعداد بستری‌های اُمیکرون نسبت به دلتا 45 درصد کمتر بوده ولی چون در حد وسیع پخش می‌شود و احتمال ابتلا زیاد خواهد بود و در نتیجه تعدادی از این افراد نیاز به بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه خواهند داشت و احتمالا بار زیادی را بر دوش سیستم بهداشت و درمان مانند تمام نقاط دنیا می‌گذارد.

وی با تاکید بر آموزش اقنایی به مردم به عنوان اصل مهم در مقابله با بیماری یادآور شد: ممکن است افراد مبتلا با علائم خفیف یا بدون علامت ولی دارای PCR مثبت باشند که حتی تعداد زیادی از این افراد ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک را نداشته باشند و می توانند منبعی برای انتشار بیماری باشند که  توصیه به ماندن در خانه و رعایت مدت قرنطینه به مدت 10 الی 14 روز در منزل می‌شود.

این مقام مسئول دانشگاهی گفت: برای مثال در مورد دلتا از 100 نفر مبتلا ممکن است 2 نفر در بخش ICU بستری شوند در حالیکه اُمیکرون احتمال اینکه یک نفر، هزار نفر را مبتلا کند زیاد بوده و از این تعداد سه یا چهار بیمار ممکن است در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند.

وی افزود: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه ای، سالمندان، افراد واکسینه نشده یا دارای واکسیناسیون ناقص و مادران باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند.

موسوی اشاره کرد: واکسیناسیون کامل به معنای دریافت سه دوز واکسن است و در استان ما حدود 300 هزار نفر از جامعه هدف بالای 12 سال هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند و این یک هشدار خیلی جدی است.

وی با تاکید بر اینکه واکسن کم هزینه و رایگان بوده و پیشگیری بهتر از درمان است افزود: مراکز واکسیناسیون ما فعال بوده و تنوع واکسن های ما زیاد است و تاکنون هشت نوع واکسن در اختیار مردم قرار گرفته است.

دبیر قرارگاه دانشگاهی اضافه کرد: امکاناتی که دولت و حاکمیت در اختیار مردم قرار داده قابل تقدیر است و مردم نیز باید از واکسیناسیون استقبال کرده سه دوز خود را کامل دریافت کنند تا جامعه را از گزند بیماری کرونا مصون و ایمن نگه دارند.

وی گفت: هر فرد بالای 18 سالی که دوز اول و دوم خود را دریافت کرده و سه ماه از دوز دوم آنها گذشته باشد می تواند دوز سوم خود را دریافت کند چون اثربخشی دوز سوم خیلی زیاد است طی بررسی های انجام گرفته کارایی دو دز واکسن 35 درصد بوده و با دوز سوم به 70 درصد افزایش یافته و بررسی های انجام شده نشان می دهد که ایمنی واکسن تا 91 درصد هم افزایش می یابد.

موسوی ادامه داد: واکسن زدن ضروریست چون هم حق‌النفس است و هم حق الناس و وظیفه شرعی و ملی همه هموطنان است.

وی یادآور شد: پایگاه های تجمیعی، مراکز خدمات جامع سلامت، خانه های بهداشت، پایگاه های خودرویی و پایگاه سیار آمادگی کامل برای واکسیناسیون دارند و گام ششم طرح شهید قاسم سلیمانی در قالب طرح های آموزشی، اطلاع رسانی، واکسیناسیون و غربالگری در استانداری تاکید شده که به زودی آغاز می شود.

موسوی افزود: در بحث پیشگیری اولین اقدام واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است، شستن مرتب دست‌ها و قرنطینه و در خانه ماندن قرنطینه برای مصون نگهداشتن جامعه سالم  از بیماری است که فرد مبتلا باید در منزل رعایت کند.

وی ادامه داد: پرهیز از اجتماعات و دور همی ها از قبیل عروسی ها، مجالس ترحیم و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در کاهش موارد ابتلا و پیشگیری از انتشار ویروس اثر بخش است.

موسوی با ذکر اینکه تاکنون پنج پیک را پشت سر گذاشتیم، تصریح کرد: موج دلتا موج سهمگینی بود و حوزه سلامت بسیار تحت فشار قرار گرفت خیلی از مردم اقتصاد شان تعطیل شد پس ما باید به عنوان یک شهروند کاری کنیم که منجر به تعطیلی اقتصاد شهر و کشورمان نشویم.

دبیر قرارگاه دانشگاهی در خصوص مدارس گفت: کودکان قطعا ناقل ویروس هستند ولی ممکن است که علایمی نداشته باشند و تصمیم گیری در مورد تعطیلی مدارس بر عهده ستاد ملی کرونا است مدارس پایش و بر اساس یک چک لیست ارزیابی می شوند اگر امتیاز رعایت دستور العمل های بهداشتی بالای 85 درصد بود می توانند مدارس به فعالیت خود ادامه دهند و اگر کمتر بود به مدرسه اخطار داده می شود و اگر مجددا رعایت نشود مدرسه مورد نظر تعطیل می شود.

این مقام مسئول دانشگاهی در پایان گفت: از مردم تقاضا داریم با دریافت سه دوز واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی خود و جامعه و کشورمان را از گزند این بیماری مصون نگه داشته و در کنترل این بیماری یاریگر مدافعان سلامت باشند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا