اخبار
کد خبر : 14611 ۱۴۰۰/۱۰/۰۸   ۱۷:۳۴:۴۶

نگاه؛
حفظ سلامت کارگران در محیط های کار

 

بازخوانی طرح کاج و خانه‌های بهداشت کارگری با هدف حفظ سلامت کارگران، پیشگیری از وقوع حوادث کار و همچنین افزایش کیفیت و بهره وری در محیط های کار در دستور کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.

سلامت کارگران به ‌عنوان نیروهای مولد جامعه و از جمله ارکان اصلی دستیابی به توسعه اقتصادی، از اهمیت بالایی برخوردار است و در شرایط فعلی که وضعیت خانوارهای کارگران به شدت تحت تاثیر مسایل اقتصادی، اجتماعی و معیشتی قرار دارد، لازم است بسترهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محیط کار و زندگی و جلوگیری از گسترش ناهنجاری هایی نظیر سرقت، طلاق و اعتیاد فراهم شود.

بی تردید اعتیاد در محیط‌های کاری، خسارات، لطمات و هزینه‌های جبران ناپذیری از جمله افزایش حوادث کار، کاهش بهره وری، کاهش کیفیت تولید، افزایش حق بیمه غرامت کارگران و دیگر موارد را به دنبال دارد و بر ارکان خانواده تاثیرگذار است؛ از این رو اجرای برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه در فضای کسب و کار و محیط های کار و تولید امری ضروری به شمار می‌رود.

بر همین اساس تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر بازخوانی طرح کاج و خانه‌های بهداشت کارگری تاکید کرده و اصل پیشگیری را که کم‌هزینه‌ترین و موثرترین اقدام در راستای ممانعت از گرایش افراد به مصرف موادمخدر است، مجددا در دستور کار قرار داده است.

طرح کاج (کاهش اعتیاد جامعه کار و تولید) در واقع با هدف ترویج سبک زندگی سالم در کارگاه‌های ۵۰ تا ۵۰۰ نفره تدوین و اجرا شده و رویکرد آن، آموزش و ترویج سبک زندگی سالم، مراقبت جسمی، روانی و اجتماعی در محیط های کار، اعتباربخشی و رتبه‌بندی کارفرمایان سلامت‌محور است.

امروز پوشش و توانمندسازی زیرمجموعه‌هایی مثل خانه‌های بهداشت و راه‌اندازی سامانه کاج تکامل پیدا کرده و با توجه به اینکه تمرکز طرح بر خانه‌های بهداشت کارگری است، علاوه بر سازمان تامین اجتماعی و کانون‌های عالی کارگران و کارفرمایان، بهداشت و به طور ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر در این طرح تعاون، کار و رفاه اجتماعی را همراهی می‌کنند.

پیش از این تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح دیگری با عنوان کاج (کارانه اشتغال جوانان) را به‌ منظور افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری جوانان، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، ایجاد اشتغال پایدار و رفع مشکل جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در دستور کار قرار داده بود که کارورزی، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کسب وکار و حمایت‌های بیمه‌ای از نیروهای کار را دنبال می‌کند.

طرح کاج به افزایش بهره‌وری نیروی کار، افزایش مهارت و دانش عمومی کارگران، پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری، جلوگیری از ایجاد درگیری و برخوردهای مخرب با افزایش مهارت‌ در مدیریت هیجان، جلوگیری از افزایش و کنترل حوادث ناشی از کار و تقویت روحیه همکاری و همدلی کمک می کند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا