Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 14602 ۱۴۰۰/۱۰/۰۸   ۱۳:۴۱:۰۸

در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تاکید شد
اجرای فعالیت‌های فرهنگی به صورت تشکیلاتی و قرارگاهی

 

یکی از چالش‌های اصلی امروز حوزه فرهنگ، عدم وجود نظام جامع است تا همه داشته‌ها، قوت‌ها، توانمندی‌ها و امکانات این حوزه در یک منظومه واحد و منطقی قرار گیرد و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گرفته شود.

گرچه تاکنون از ابعاد متنوعی به موضوع فرهنگ پرداخته شده ولی عمدتا در مقولات فکری، نظری و تئوریک بوده، بیشتر به طرق انفرادی، جزیره ای و متفرق به موضوعات فرهنگی پرداخته اند، طبیعی است تا به ریشه‌ها پرداخته نشود نمی‌توان روبناها را بنیان نهاد، لیکن مسؤولان، متفکران و متخصصان حوزه فرهنگ به طور عمده در همین حد باقی مانده و وارد سطوح عملیاتی، کاربردی و تکنیکی نشده اند.

لذا برای اینکه حوزه فرهنگ از کارآیی و اثربخشی مناسب و قابل قبول برخوردار شود، بتواند تهدیدات و فرصت ها و نیز قوت ها و ضعف های فرهنگی را به خوبی بشناسد و متناسب با شرایط اقتضایی جامعه پاسخگوی نیازهای فرهنگی جامعه باشد، نیازمند یک نظام جامع فرهنگی است تا همه موضوعات نظری و عملی فرهنگی در یک منظومه منطقی در کنار هم قرار گیرند و با ترسیم وضع موجود و مطلوب، راهی میان بر برای نیل از وضع موجود به مطلوب بیابند.

در این راستا در دولت سیزدهم بر شورای فرهنگ عمومی به عنوان قرارگاه فرهنگی تاکید شده است که رسالت و هدف آن مدیریت جامع فرهنگ با همه مؤلفه های مدیریتی (برنامه ریزی، سازماندهی، تخصیص منابع، کنترل، نظارت) آن و هم‌افزایی همه توان فرهنگی است.

با توجه به اهمیت موضوع در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بر فعالیت قرارگاهی و تشکیلاتی حوزه فرهنگ در آذربایجان غربی تاکید شد.

 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در این جلسه گفت: کارهای فرهنگی زیادی در استان انجام می گیرد اما چون نظام‌مند و تشکلی نیستند، نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی افزود: اگر به صورتی قرارگاهی و تشکیلاتی اقدام شود، مصوبات شورا به سمت عملیاتی شدن حرکت می‌کند.

وی اضافه کرد: شورای فرهنگ عمومی استان باید به عنوان قرارگاه فرهنگی مطرح شود تا از این طریق به عرصه عمل ورود پیدا کنیم.

امام جمعه ارومیه متذکر شد: نباید مباحث فرهنگی صرفا به طرح آنها در شورای فرهنگ عمومی خلاصه شود بلکه مصوبات باید با تشکیل کمیته‌های قرارگاه فرهنگی عملیاتی شوند.

* لزوم توجه به راه اندازی قرارگاه فرهنگی در استان

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در این مراسم با اشاره به لزوم توجه به راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در استان گفت: شورای فرهنگ عمومی مسوولیت سیاست‌گذاری دارد و قرارگاه باید به صورت عملیاتی اجرایی کند.

سردار حبیب شهسواری اضافه کرد: باید این قرارگاه دارای ساختار مناسب و نیروهای قدرتمند بوده و از کارشناسان صاحب‌نظر نیز بهره ببرد.

وی ادامه داد: مباحث فرهنگی در جامعه ما خیلی مهم است که با توجه به این اهمیت، باید به طور جدی وارد عمل شویم زیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه دغدغه های زیادی دارند و باید کاری کرد که از این دغدغه ها کاسته شود.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با بیان اینکه بهتر از شرایط حاضر می‌توانستیم عمل کنیم، ادامه داد: باید پیوست فرهنگی در همه پروژه‌ها باشد و ما مسوولان نیز باید تلاش کنیم در همه کارهایی اجرایی این پیوست‌ها را داشته باشیم.

وی با تاکید بر تغییر رویه و تحول در شورای فرهنگ عمومی، گفت: دستگاه های دخیل در امر فرهنگ باید با همدلی، وحدت، منسجم، قدرتمند و تشکیلاتی اقدام کنند.

شهسواری اذعان کرد: شورای فرهنگی عمومی شورایی است که تا سطح شهرستان‌ها نیز ادامه دارد و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

*نتایج فعالیت‌های فرهنگی در جامعه نمود ندارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: کارهای زیادی در حوزه فرهنگ انجام می‌گیرد اما چون به صورت جزیره‌ای هستند نتایج آنها در جامعه نمود پیدا نمی‌کند.

رضا ابراهیمی افزود: برای اینکه فعالیت‌های فرهنگی در جامعه اثربخش باشد باید قرارگاهی و نظام‌مند اقدام شود.

وی تصریح کرد: نیاز است در این قرارگاه کمیته‌های تخصصی تشکیل و کارشناسان زبده در این کمیته‌ها فعال شوند و آنچه که در کمیته‌های تصمیم‌گیری می‌شود، در شورای فرهنگی عمومی مطرح شده و به تصویب برسد.

معاون استاندار تاکید کرد: جایگاه شورای فرهنگ عمومی بالاست و باید تصمیمات کاربردی و عملیاتی در این شورا گرفته شود.

* قرارگاه فرهنگی از راهکارهای مهم در جهت رفع مسائل فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم در این نشست گفت: قرارگاه فرهنگی از راهکارهای مهم در جهت رفع مسائل فرهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها است.

علیرضا نوروزی افزود: به واسطه قرارگاه‌های فرهنگی، همگرایی معناداری در بین دستگاه‌های متولی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: باید دستگاه‌های عضو در چارچوب قانون در جلسات شورای فرهنگ عمومی به طور منظم حضور یابند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی نهاد تاثیرگذار فرهنگی است و اعضای آن باید در ابتدا خود عامل به قوانین شورا باشند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا