اخبار
کد خبر : 14592 ۱۴۰۰/۱۰/۰۶   ۲۱:۴۴:۴۴

معاون غذا و دارو آذربایجان غربی:
فروش اینترنتی دارو ممنوع است

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: فروش اینترنتی دارو غیرقانونی و ممنوع بوده و عرضه دارو باید در داروخانه با حضور مسئول فنی صورت پذیرد.

به گزارش نای قلم، محمد دلیرراد در گفتگوی اختصاصی اظهار کرد: بر اساس ماده 29 آیین‌نامه تاسیس، ارائه خدمات و اداره داروخانه‌ها، عرضه فراورده‌های سلامت ‌محور همانند مکمل و اقلام آرایشی و بهداشتی از طریق اینترنت فقط در صورت تطابق با ضوابط موجود بلامانع بوده و بر اساس ضوابط حاکم فروش دارو در بستر اینترنت فاقد وجاهت قانونی است.

وی اضافه کرد: داروهایی که از طریق اینترنتی به فروش میرسند به دلیل عدم نظارت صحیح و عدم کنترل مناسب زنجیره توزیعی ممکن است تاریخ گذشته و یا تقلبی بوده و باعث به مخاطره انداختن سلامت مصرف‌کننده شوند.

دلیرراد اضافه کرد: برخی از این داروها با عناوین فریبنده لاغری و یا چاقی و ...در بازار به فروش میرسند که به دلیل عدم رعایت شرایط مناسب حمل ‌و نقل و انبارش احتمال دارد دچار تغییرات شیمیائی نامناسب شده که نه ‌تنها کمکی به رفع مشکل بیماران نخواهد کرد بلکه باعث بروز مشکلات جسمی بیشتری نیز برای مصرف‌کنندگان می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: از مردم خواستاریم به‌هیچ‌عنوان به عواملی که در فضای مجازی، انواع کانال‌ها اقدام به تبلیغ، عرضه و فروش انواع داروها می‌کنند اعتماد نکرده و سلامتی خود را تحت‌الشعاع قرار ندهند.

دلیرراد در پایان یادآور شد: هنگامی‌که دارو از کانال غیرمجاز یعنی غیر از داروخانه خریداری میشود هر اتفاقی ممکن است برای دارو بعد از تولید و قبل از توزیع افتاده باشد به ‌طور مثال عدم رعایت زنجیره سرما در داروهای یخچالی به بی‌اثر شدن اثرات درمانی آن منجر می‌شود و یا ممکن است فرمول واقعی دارو با مندرجات روی آن متفاوت باشد که در این حال نه ‌تنها هیچ کمکی به روند درمان بیمار نخواهد کرد بلکه میتواند عوارض جبران ‌ناپذیر کلیوی و کبدی برای بیمار به همراه داشته باشد لذا به جهت اطمینان از اصالت داروی خریداری‌شده استفاده از سامانه تیتک و تهیه دارو فقط از داروخانه برای همشهریان توصیه میشود.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا