اخبار
کد خبر : 14572 ۱۴۰۰/۱۰/۰۴   ۱۹:۱۳:۲۰

اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال؛
آذربایجان غربی 144 هزار نفر بیکار دارد

 

بیکاری بویژه بعد از شیوع کرونا با افت سرانه درآمد بخش مولد و اشتغالزا، به شدت افزایش پیدا کرد و بسیاری از بنگاه ها نظیر رستوران، کافه، سرای سنتی، تالارهای پذیرایی و ... تعطیل شده یا دست به تعدیل نیرو زدند.

در کنار این موضوع با رشد تورم و افزایش هزینه های تولید هم بسیاری از فعالیت ها متوقف و عملا به تعداد بیکاران افزوده شد. از طرفی با از دست رفتن بسیاری از فرصت های شغلی و امنیت و ثبات اقتصادی هم بسیاری از کارآفرینان دست از کار کشیده یا از ایجاد کسب و کار منصرف شدند.

به طور خلاصه وضعیت اشتغال هر روز بدتر و مشکلات معیشتی مردم بیشتر شد تا جایی که بسیاری از بیکاران فقط به دنبال کاری هستند که فقط بتوانند بخشی از هزینه های خود را پوشش دهند و برای همین حتی حاضر شدند از حقوق اولیه خود بگذرند تا بتوانند نظر کارفرمایان را جلب کند!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی تعداد بیکاران استان را ۱۴۴هزار نفر اعلام و اظهار کرد، حدود ۲۴ درصد از بیکاران استان را فارغ التحصیلان دانشگاهی شامل می شوند.

ابوالفضل عبادی افزود: در تابستان سال جاری نرخ بیکاری ۹.۵درصد بود که ماکو کمترین سهم را از نرخ بیکاری در استان دارد.

وی اضافه کرد: سهم اشتغال استان در سال گذشته در بخش کشاورزی ۳۳.۱ درصد، بخش صنعت ۲۵.۴ درصد و خدمات ۴۱.۵ درصد بود.

نگاهی به طرح‌های گسترده اشتغالزایی و مشوق‌های کارفرمایان و حمایت‌های مختلف حقوقی و تسهیلاتی از بازار کار و سرمایه‌گذاران در راستای ارتقاء کمی و کیفی شرایط تولید در سالهای گذشته نشان می‌دهد که این طرح‌ها به دلایل مختلف خروجی پیش بینی شده و لازم را نداشته است.

در حال حاضر وضعیت بازار کار نشان می‌دهد که توازن و تعادل منطقی و در چارچوب نیاز بازار در عرضه و تقاضای نیروی کار وجود ندارد و این شرایط، جمعیت بیکاران و نبود شغل مناسب برای دانش‌آموختکان دانشگاهی را موجب شده است که نیازمند بسترسازی مبتنی بر سیاست‌های اثرگذار با همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های دولتی است و این وضعیت وظیفه دولت را در قبال ایجاد اشتغال میلیونی برای جوینگان کار سنگین کرده است.

دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن سیاستگذاری حوزه اشتغال را در اولویت ها قرارداد و با طرح موضوع اشتغال میلیونی در قالب ایجاد چهارمیلیون فرصت شغلی در طی مدت فعالیت دولت، توجه و تمرکز بر حوزه اشتغالزایی را به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه های دولت مطرح کرده است.

طرح زیست بوم ملی اشتغال به عنوان یکی از بسترهای اساسی در قالب سیاست های بخش اشتغال دولت در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال و با هدف ایجاد سالانه یک میلیون شغل رونمایی شد.

زیست‌بوم ملی اشتغال در واقع دو الزام در زمینه تکنیک‌ها و روش‌های ایجاد شغل و  هماهنگی در سطح کلان کشوری برای عملیاتی شدن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور در راستای اشتغال آفرینی دارد که مشخص کننده جزئیات اجراین این طرح بزرگ اشتغالزایی ملی است.

گفتنی است که بر اساس مبانی درنظرگرفته شده در تدوین اجرای این طرح، در این زیست بوم، دو محور اصلی تولید و اشتغال محسوب شده و در واقع این دو موضوع اساسی مرتبط با اقتصاد در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال در کنار هم قرار گرفته و از ظرفیت‌های گسترده این بستر استفاده خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی از اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال خبر داد و اذعان کرد: این طرح همزمان با سراسر کشور در استان نیز با هدف مهارت آموزی به افراد شاغل فاقد مهارت در حال اجرا است.

عبادی تصریح کرد: تامین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه دز فعالیت های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری های جمعی و تاکید بر ارتقا درآمد و تقش طبقات کم درآمد و متوسط از دلایل اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه نیروی کار و سرمایه دو عنصر لازم در بهره وری هستند، خاطرنشان کرد: در راستای بهره وری سرمایه یک سری مشکلات از جمله تعدد قوانین و توسعه سازی زیرساخت ها باید شناسایی و رفع مشکل شوند.

عبادی افزود: در پی اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال چند واحد تولیدی راکد یا نیمه فعال در استان که تحت تملک بانک ها بودند مشکلاتشان در حال رفع شدن است وتا پایان سال جاری این واحد ها به چرخه تولید بر می گردند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا