اخبار
کد خبر : 14560 ۱۴۰۰/۱۰/۰۳   ۱۰:۳۶:۵۲

به علت ورود اتباع خارجی؛
آذربایجان‌غربی در معرض خطر است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان‌غربی به علت ورود اتباع خارجی در معرض خطر است.

به گزارش نای قلم، محمدامین ولی‌زاد در گفتگوی اختصاصی اظهار کرد: ورود مسافر از پنج کشور اروپایی به کشور ممنوع شده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت اپیدمیولوژی بیماری کرونا در استان افزود: در حال حاضر از 17 شهر 9 شهر آبی و هشت شهر در وضعیت زرد هستند.

ولی‌زاد اضافه کرد: وضعیت مطلوب رنگ‌بندی کرونایی استان نباید باعث عادی‌انگاری شود.

مقام عالی سلامت استان تصریح کرد: زدن ماسک، شستشوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، تهویه مناسب در مکان‌های بسته، اجتناب از دورهمی‌ها و تجمعات و پرهیز از مسافرت‌های غیر ضروری به ویژه اجتناب از مسافرت‌های خارج از کشور جزو اصول مهم پیشگیری از طغیان بیماری کرونا است.

وی گفت: به علت مشاهده ویروس اُمیکرون در کشورهای همسایه جهت حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه از سفر به این کشورها پرهیز شود.

ولی‌زاد در ادامه اضافه کرد: با ورود سویه جدید اُمیکرون به کشور از عموم افراد درخواست می‌شود به سلامتی خود توجه بیشتری داشته باشند و این سلامتی تامین نمی‌شود مگر اینکه دستورالعمل‌های وزارتی از جمله دریافت واکسن را رعایت کنند.

وی با متفاوت خواندن روند تزریق دز سوم واکسن گفت: قبل از ورود سویه اُمیکرون به کشور این دوز برای افراد بالای 60 سال، افراد با بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی و کادر بهداشتی درمانی که در مواجه مستقیم با بیماری هستند تزریق می‌شد و سپس با توجه به نگرانی از ورود سویه اُمیکرون به کشور تصمیم بر تزریق برای سنین بالای 40 سال گرفته شد و از تاریخ 28 آذر ماه سالجاری با مشاهده اولین مورد مثبت ابتلا به سویه اُمیکرون در کشور، ستاد ملی تصمیم بر تزریق دوز سوم بعد از گذشت سه ماه از تزریق دوز دوم برای افراد بالای 18 سال گرفت.

ولی‌زاد تاکید کرد: بدون تزریق هر سه دوز واکسن ایمنی کامل در جامعه ایجاد نمی‌شود.

وی در خصوص تزریق انواع واکسن گفت: هدف انجام واکسیناسیون هر سه دوز است و نوع واکسن تزریقی مهم نیست.

مقام عالی سلامت استان به کمی رعایت پروتکل های بهداشتی به میزان 50 درصد در کشور و استان اشاره کرد و گفت: حداقل پوشش مورد انتظار 80 درصد است.

وی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه در مدارس و مکان‌هایی با تجمعات بالا و تهویه نامناسب تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با تاکید بر غالب شدن سویه جدید در کشورهای اروپایی افزود: سرعت انتشار بیماری آن بالا بوده به طوری که در عرض یک تا سه روز دو برابر می‌شود بعنوان مثال در آفریقای جنوبی سرعت دو برابر شدن سه روز بوده و در دانمارک به یک و شش دهم روز تبدیل شد.

ولی‌زاد تصریح کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون به عنوان دو راه‌حل اساسی برای گرفتار نشدن در موج ششم است.

وی با ابراز نگرانی از پایین بودن سن مبتلایان به سویه جدید گفت: در کشورهای مختلف و ایران افراد بالای 12 سال واکسینه شده‌اند و نگرانی ما از ابتلای افراد زیر 12 سال به این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به وضعیت استراتژیک استان و هم مرز بودن با سه کشور دیگر گفت: 25 درصد مرزهای کشور مربوط به آذربایجان‌غربی بوده و این استان از طریق مرز رازی، بازرگان و اقلیم کردستان گذرگاه کشور به اروپا است.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا