اخبار
کد خبر : 14559 ۱۴۰۰/۱۰/۰۳   ۰۹:۵۳:۵۱

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در ارومیه:
کمبود آب در آب‌های زیرزمینی بیشتر از آب‌های جاری است

 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر کمبود آب در آب‌های زیرزمینی بسیار بیشتر از آب‌های جاری کشور است.

به گزارش نای قلم، عباس کشاورز در ارومیه در نشست جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: ۱۰ سال آینده کشور، دوران ریاضت آبی است، بنابراین برای پایداری سرزمینی، سهم آبی که در کشاورزی مصرف می شود را نیاز است، کاهش دهیم.

وی افزود: راه برون‌رفت از مشکل کم‌آبی در حوزه صنعت و کشاورزی توجه به بهره‌وری است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: امنیت غذایی و صرفه‌جویی در آب نیازمند یک رویکرد جدید است چرا که تجربیات گذشته و برنامه‌های سابق مشکلات بی‌آبی را حل نمی‌کند.

کشاورز با اشاره به اینکه باید با حفظ تولید به بهره‌وری توجه شود، خاطرنشان کرد: در مناطق مختلف کشور از دهه ۷۰ رابطه آورد رودخانه‌ها با بارندگی قطع شده است.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در دهه ۹۰ میزان آب موجود در رودخانه‌های کشور ۴۸ میلیارد مترمکعب است.

وی ادامه داد: حدود ۱۸ درصد خشکی‌ها به دلیل تغییر اقلیم است ومابقی به دلیل دخل و تصرف انسان در طبیعت کشور است.

قائم مقام مجری سامانه‌های نوین آبیاری نیز در این نشست با بیان اینکه بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید ۴۰ درصد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی محقق می‌شد، گفت: با وجود تخصیص ۲۵ درصدی کل اعتبارات در این زمینه اما ۴۰ درصد کاهش بخش کشاورزی محقق شد.

مسعود علایی با بیان اینکه توجه به موضوع بهره‌برداران باید در رویکرد جدید ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد، افزود: این موضوع باید به عنوان پیوست به طرح ملی احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد چرا که تحقق آن نقشه راه برای رسیدن به تراز اکولوژیک است.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا