Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 14541 ۱۴۰۰/۱۰/۰۱   ۱۷:۲۴:۰۹

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مطرح کرد؛
افزایش اختیارات آذربایجان غربی با صندوق پیشرفت و عدالت

 

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت به منظور رشد و پیشرفت کشور از طریق ارتقا بهره‌وری و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها بر پایه آمایش سرزمین و همچنین پروژه‌های دانش‌بنیان و پیشران، صندوق کارآفرینی امید به صندوق پیشرفت و عدالت ایران تغییر نام یافته و با ۳۱ صندوق استانی تابعه، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش نای قلم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی امروز در گفتگو با خبرنگاران با تشریح مختصات و مزایای بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه تحولات ساختاری در بودجه دیده شده است، راه‌اندازی صندوق عدالت و پیشرفت ایران ذیل بودجه در استان‌ها را از جمله نقاط قوت و مهم برشمرد که به تحول بیش از پیش و متوازن مناطق مختلف منجر می‌شود.

ناصر حضرتی‌پر اظهار کرد: پیش‌بینی تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت ایران در استان ها از جمله موارد مهم بودجه است که منابع‌ در اختیار استان به این صندوق واریز می‌شود و به برنامه‌ریزی، رشد و توسعه‌ متوازن استان‌ کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از رشد اقتصادی مدنظر در استان از محل صندوق پیشرفت و عدالت تامین و در کارکرد آن، یکسری از بودجه‌ها ازجمله ۲ هزار میلیارد تومان سهم استان‌ها از این طریق پرداخت می‌شود.

حضرتی پر با بیان اینکه نحوه هزینه‌کرد اعتبار اختصاص یافته به صورت هئیت امنایی برای حل مشکلات استانی در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: از منابع صندوق پیشرفت و عدالت با جلب مشارکت بخش خصوصی و عمومی برای انجام طرح‌های ملی، استانی و توسعه اشتغال استفاده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: جمع اعتبارات ملی استان در لایحه بودجه سال آینده ۱۸ هزار میلیارد تومان، اعتبارات هزینه‌ای استان بیش از هزار و ۲۹ میلیارد تومان و اعتبارات عمرانی بیش از ۳,۳۰۰ میلیارد تومان است.

حضرتی رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای استان در سال آینده را ۷.۳ درصد اعلام کرد که تحقق آن نیازمند ۴۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و این امکان‌پذیر نیست مگر با همکاری بخش‌های دولتی، خصولتی، خصوصی و دیگر نهادهای اقتصادی.

وی اضافه کرد: سال آینده در بخش کشاورزی رشد ۸.۴ درصدی، در بخش معدن رشد 9 درصدی، در بخش صنعت رشد ۶.۲ درصدی و در بخش خدمات رشد هشت درصدی در دستور کار قرار می‌گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص اعتبارات عمرانی اظهار کرد: در سال آینده سه هزار و ۳۰۶ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای آذربایجان غربی در نظر گرفته شده است.

حضرتی اضافه کرد: در بخش اعتبارات عمرانی از رتبه ششم کشوری در سال گذشته به رتبه پنجم رسیده ایم.

به گفته وی، پس از استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین میزان اعتبار عمرانی به آذربایجان غربی اختصاص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، منابع لایحه بودجه ۱۴۰۱ در آذربایجان‌غربی را بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان و سهم درآمد استان در لایحه بودجه سال آینده را بیش از سه میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی با ذکر این نکته که تقسیم بودجه در کشور به صورت نامتوازن است، متذکر شد: تهران سهم بیشتری نسبت به سایر استان‌ها دارد.

حضرتی اعلام کرد: آذربایجان غربی کمترین میزان رشد را درخصوص رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده دارد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، متوسط رشد کشوری ۷۰ درصد و رشد در این استان، ۵۸ درصد در نظر گرفته شده در حالی که در برخی استان ها این افزایش ۱۷۴ درصد است.

وی با بیان اینکه در خصوص اعتبارات هزینه‌ای نیز سهم استان ۳.۸ درصد بوده و رتبه آذربایجان غربی، نهم کشوری است، اذعان کرد: نرخ رشد اقتصادی در ۴۰ سال گذشته پرنوسان و به صورت مثبت و منفی بوده است و در حال حاضر با توجه به شرایط حاکم بر کشور نرخ رشد اقتصادی نزولی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت، ادامه داد: در این راستا، علاوه بر کمک اولیه دولت، از محل فروش اموال مازاد، مازاد درآمد مالیاتی، بخشی از عوارض مالکانه معادن، مشارکت های عمومی و خصوصی، جرایم و مالیات بر ارزش افزوده نیز درآمدهایی به صندوق واریز می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی سهم جمعیتی استان از کل کشور را ۴.۱ درصد اعلام کرد و ادامه داد: سهم بری استان از کل اعتبارات استان های کشور، ۴.۷ درصد است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا