اخبار
کد خبر : 14521 ۱۴۰۰/۰۹/۲۸   ۲۱:۳۹:۲۰

شهردار ارومیه:
شهر باید براساس ضابطه و نه مطالبات شخصی ساخته شود

 

شهردار ارومیه گفت: شهر باید براساس ضابطه و نه بر اساس روابط و مطالبات شخصی ساخته شود.

به گزارش نای قلم، حسین مهدی‌زاده در گفتگویی اظهار کرد: در طرح‌های توسعه شهری به صورت عامرانه و دستوری یک سری ضوابط القاء می‌شود بی‌آنکه این ضوابط مورد استقبال مردم  قرار گیرد.

وی افزود: مدیریت شهری دنبال آن است که حداقل در طرح‌های توسعه شهری، تعادل و توزان در تراکم و سرانه‌ها وجود داشته باشد.

به گفته شهردار ارومیه به عنوان سازنده نباید خودمان را قانع کنیم که در گذرهای شش، هشت و 10 متری ساختمان خارج از ضوابط بسازیم، به نفع شهر و شهروندان است که در این گذرها ضوابط طرح تفصیلی رعایت شود.

وی تاکید کرد که تا زمانی که شهردار ارومیه هستم اجازه نخواهم داد در گذرها کمتر از ۱۲ متر (شش، هشت و ده متری) مازاد بر طرح تفصیلی ساخت و ساز انجام شود چرا که این مهم ظلم به شهر و حقوق شهروندی است.

مهدی‌زاده با بیان اینکه هر موضوعی باید توجیه اقتصادی داشته باشد، اظهار کرد: برخی مواقع سود شهر در تمهیدات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل خلاصه می‌شود یعنی ساخت و سازها در  گذرهای کمتر از ۱۲ متر و خارج از ضوابط طرح تفصیلی؛ رعایت نکردن استاندارهای پدافند غیرعامل  و شهر را به طرف بحران سوق دادن است.

 وی گفت: در گذرهای بالای ۱۲متری امکان افزایش ضوابط اجرای طرح تفصیلی وجود دارد و می‌توانیم این ظرفیت‌ها را افزایش دهیم و در واقع قیمت زمین با میزان تراکم قابل بارگذاری برای عرصه، باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

به گفته شهردار ارومیه ما دنبال آن هستیم که ضعف‌های طرح تفصیلی که ساخت و ساز در شهر را با رکود مواجه کرده است، رفع کنیم ولی انتظار این که شهرداری در گذرهای زیر ۱۲ متر طبقات مازاد بر تراکم طرح تفصیلی را بدهد؛ تحقق نخواهد یافت اما دنبال آن هستیم که در معابر بالای ۱۲ متر و معابر عریضی که استعداد افزایش تراکم را دارند، طبقات مازاد را از طرق قانونی حل کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا باید از ظرفیت قانونی کمیسیون ماده ۵ استفاده شود.

شهردار ارومیه گفت: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی، نقشه‌های مازاد بر طرح تفصیلی بدون مصوبه کمیسیون ماده ۵ را تایید نمی‌کند لاجرم باید افزایش تراکم ها از طریق مبادی قانونی انجام شود‌.

وی اظهار کرد: از این تریبون اعلام می‌کنم که تمام سازندگان در گذرهای مورد استعداد و بالای ۱۲متر که درخواست افزایش تراکم دارند؛ درخواست‌های خود را در اسرع وقت جهت طرح در کمیسیون ماده ۵  ارایه کنند.

مهدی‌زاده گفت: تعادل و توازن، سیاست کاری مدیریت شهری بوده و بر اساس آن در جهت توسعه و عمران شهری گام بر می دارد و بر اساس علم مدیریت از سرمایه و توان مالی شما سازندگان در اقتصادی شهری و مدیریت شهری استفاده خواهیم کرد.

شهردار ارومیه با اشاره به مقوله سد معبر، بیان کرد: بخش اعظمی از سد معبر امروز  شهر ارومیه، به علت رکود در ساخت و سازها است .

وی بیان کرد: فلسفه شهر فقط ساخت و ساز و سود بردن نیست بلکه باید به تامین ایمنی و ایجاد محیطی آرام و دلپذیر برای شهروندان نیز نگاه ویژه داشته باشیم.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا